Svara på meddelanden via 1177

Sasse

Trådstartare
Är det någon som vet hur det funkar?

Jag har skickat ett meddelande till min läkare via ett "Kontakta mig"-formulär, och har fått svar med en motfråga. Jag kan inte se att det finns en svaraknapp tillgänglig, men min läkare har tidigare envisats med att jag ska kunna svara henne (men inte sagt hur).

Så jag vänder mig till Allvetande Buke, går det att direktsvara eller måste jag kontakta VC varje gång min läkare ställer en fråga via meddelanden? För det känns onödigt omständligt.
 
Det ska vad jag vet gå att svara direkt via 1177, men kan inte svara på hur (sitter på andra sidan, men mina patienter har alltid lyckats svara snabbt på mina motfrågor).
 
Det ska vad jag vet gå att svara direkt via 1177, men kan inte svara på hur (sitter på andra sidan, men mina patienter har alltid lyckats svara snabbt på mina motfrågor).
Jag måste vara blind i så fall. Kan det skilja sig om läkaren fyllt i att ärendet är avslutat månntro?
 
Jag måste vara blind i så fall. Kan det skilja sig om läkaren fyllt i att ärendet är avslutat månntro?
Om du inte svarat borde ju inte läkaren välja att det är avslutat, så om denne gjort det av misstag kanske det inte funkar.
Men du kan väl skicka svaret som ett helt nytt meddelande och skriva att det är ett svar, men att du inte lyckades svara direkt? Det borde funka, tycker jag.
 
Är det någon som vet hur det funkar?

Jag har skickat ett meddelande till min läkare via ett "Kontakta mig"-formulär, och har fått svar med en motfråga. Jag kan inte se att det finns en svaraknapp tillgänglig, men min läkare har tidigare envisats med att jag ska kunna svara henne (men inte sagt hur).

Så jag vänder mig till Allvetande Buke, går det att direktsvara eller måste jag kontakta VC varje gång min läkare ställer en fråga via meddelanden? För det känns onödigt omständligt.
För min mottagning finns ett alternativ som heter meddelande. Jag kryssar i vem det är till och skriver. Inleder med "Till XXX...."
Det är läkarsekrerarna som läser, och vidarebordrar till den som ska ha det.
 
För min mottagning finns ett alternativ som heter meddelande. Jag kryssar i vem det är till och skriver. Inleder med "Till XXX...."
Det är läkarsekrerarna som läser, och vidarebordrar till den som ska ha det.
Det är ungefär så här också, läkarsekreteraren har läst och vidarebefordrat, och därefter har läkaren skickat ett meddelande till mig som jag inte verkar kunna svara på (utan att skicka ett nytt meddelande igen).
Ja, man måste som vårdgivare välja att patienten ska kunna svara. Om man svarar "som vanligt" avslutas ärendet och då kan patienten inte svara. Gissar på att läkaren gjort så, jag hade skapat ett nytt ärende 🙂
Då måste det vara det biten hon missar när hon skickar meddelande, får tala om det nästa gång vi ses ;)
 
Om inte mottagningen har skickat meddelandet med ”frågefunktion” så måste man skapa ett nytt meddelande. Då är det bra att kopiera allt från tidigare meddelande och deras svar så de vet vad man svarar på.
Stör mig på att man måste krångla så, har hänt flera gånger för mig att det blivit missförstånd och fel bara för att de inte kollat vad jag skrivit tidigare.
 
Om inte mottagningen har skickat meddelandet med ”frågefunktion” så måste man skapa ett nytt meddelande. Då är det bra att kopiera allt från tidigare meddelande och deras svar så de vet vad man svarar på.
Stör mig på att man måste krångla så, har hänt flera gånger för mig att det blivit missförstånd och fel bara för att de inte kollat vad jag skrivit tidigare.
1177 är ett väldigt ensidigt kommuniceringsverktyg av just den anledningen tyvärr, enklare vore om mottagningen har så att man kan chatta eller på något vis nå mottagningen online på annat vis än 1177.

Jag kan ju hoppas att fler och fler vårdcentraler och mottagningar går att nå digitalt på ett annat sätt än tidigare nu när allt mer blir digitaliserat.
 
Tycker tyvärr det funkar skitdåligt. De vill ofta att man ringer istället och receptförnyelse försökte jag använda nyligen men de skrev ut starkare än vad jag önskat...???
Svara har jag inte lyckats med 🙃
 
Tycker tyvärr det funkar skitdåligt. De vill ofta att man ringer istället och receptförnyelse försökte jag använda nyligen men de skrev ut starkare än vad jag önskat...???
Svara har jag inte lyckats med 🙃
Jag använder 1177 så mycket jag kan eftersom jag är hörselskadad och avskyr att möta okända i andra sidan av luren, då så många människor inte förstår hur svårt det är att höra när man är hörselskadad. Dessutom är sjukvårdens telefonsystem svårt att traggla sig igenom när man som jag även ser dåligt, båda funktionsnedsättningarna påverkar mitt sätt att nå via telefon.

Så om jag kontaktar en mottagning och vill ha en tid och får till svar att jag ska ringa istället blir jag totalt jävla arg faktiskt. Skriver jag att jag behöver en tid och inte anger några önskemål är det faktiskt inte särskilt svårt alls, bara boka en tid närsom till mig liksom.

På mitt jobb anser chefen att man, när det går så klart, ska svara patienterna på de kanaler de väljer att kontakta vårdcentralen. Så om en patient önskar en tid och skriver via 1177 ska man inte hänvisa till att ringa för att boka tid, utan istället boka en tid och meddela att tid är bokad. Man riskerar att tappa patienter om man hänvisar till telefon då, dessutom är det dubbelt arbete. Någon skriver till patienten och hänvisar till telefon, patienten ringer sedan i samma ärende på telefontid och tar upp tid igen. Onödigt för båda parter. Och förlegat i vårt digitala samhälle.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 788
Senast: Migo
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 925
Senast: Sasse
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 956
Senast: mars
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 515
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp