Svårfött Fullblod!

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Italyme
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 53
  • Visningar Visningar 4 072
Sv: Svårfött Fullblod!

Tråkigt för alla eller många fullblodsägare så här års!
Men jag har väl turen,, mitt "lilla" fullblod (hehe på 173) är ett riktig matvark!!!!! han äter allt, man kan inte ens närma sej foderkammaren utan han bankar på dörren och " gnäggar" att han har minsann inte fått ngn mat på heeeeeela dagen!
Men jag vet annars ett jätte bra "fullblod" -foder, för de som bor i skåne eller vill köra, för i Ängelholm säljer de en musli som heter HB Musli(nästan bara fett) , sen är havre fri, många fullblod behöver ju inte havre direkt! Den är bra tycker jag ibland på sensommaren kan han tappa lite då får han de samt på vinter vintertid 3 kg och sommartid 1½ ......
Men nu går han ute dryget runt förutom natten till en tävling, rids varje dag is tortsett och får mellan ett ahlv och ett kg blandsädkorss!

Senast ändrad av en moderator:

MIA_R: där har du fel jag har mitt fullblod ute dygnet runt han får bara drygt ett kg kross när han kommer in o ska jobba, det går inte på mycket bete , går på samma som hela vintern!

Jag har haft samma problem med 2 av mina fullblod. Med Finkel (hästen) så stödfodrade jag honom när han gick på bete. Men med See Me Dance så fick jag helt enkelt strunta i och ha henne på bete ! Det händer att hon går ute någon natt när det är svårt att parera in insläpp/utsläpp med jobbet men då får hon ha 2 kg hö + kraftfoder för att klara natten. Och eftersom vädret har varit som det varit så har hon fått gå med regntäcke.

Det är många som är i samma sits och i synnerhet när det gäller fullblod. Glöm att hålla ett fullblod på bete utan tillskott, det är snarare krav än undantag att de kräver extra!

Jag har nog tur..
Mitt fullblod har gått ute sen i maj och får inget tillskott övht.
Eller jo,ibland när vi ridit får hon 5 dl betfor..

Jag tror de största problemen för fullbloden är inte maten,det är deras ständiga vandrande hela tiden.(Hålla koll,irritation över flugor m.m.)Mitt fullblod går i en IC-flock,så där händer inte så mkt i högre gångart än ätvänlig skritt.. ;)

Det beror på vad du har för bete och på hästen. Jag behävde inte stödfordra nåt av fullbloden med bra bete och ute dygnet runt. De fick lite havre efter ridning men var snarare feta än tunna.
En del har svårt att vänja sej vid att gå ute med insekter och annat de springer ifrån insekterna i början.:angel:

Sen lär de sej att skydda sej och vara som hästar (gäller dem som inte gått på bete och tex kommer direkt från banan) Det är en fråga om erfarenheter och att de inte vet hur de ska bete sej först.

Jag tror de största problemen för fullbloden är inte maten,det är deras ständiga vandrande hela tiden.(Hålla koll,irritation över flugor m.m.)Mitt fullblod går i en IC-flock,så där händer inte så mkt i högre gångart än ätvänlig skritt.. ;)

Fullblod vadnrar inte runt mer än andra. Du beskriver hästar som just kommit från banan elller på andra sätt levt "onaturligt" för en häst. Det är samma sak med halvblod som aldrig gått ute, dvs tävlingshästar som inte levt ett mer vanligt hästliv.

Även fullblod är som vilka hästar som helst på bete när de vant sig och lärt sig hantera flygfän o annat.

Min förra häst med 75% xx rasade i vikt om den gick ute dygnet runt.
Den stod inne på nätterna klarade sig då fint.

Men det gör en del andra också. Vår ponny med hälften halvblod i sig behövde mer stödfoder än fullbloden. Det är ju individuellt. OCh beroende pån betet.

Men man ska inte ge fullblod för lite mat, som många gör, heller. Man måste lära sej se sin egen häst oavsett ras och vad den behöver.

Fullblod vadnrar inte runt mer än andra. Du beskriver hästar som just kommit från banan elller på andra sätt levt "onaturligt" för en häst. Det är samma sak med halvblod som aldrig gått ute, dvs tävlingshästar som inte levt ett mer vanligt hästliv.

Även fullblod är som vilka hästar som helst på bete när de vant sig och lärt sig hantera flygfän o annat.

Ok,ja jag har bara mött på fd banhästar och dess ägare,och därifrån får man höra det,och mitt fullblod var likadan första året,men har nu lugnat ner sig betydligt och klarar sig bra på betet och utan flugtäcke för det mesta.

Klart som korvspad;)
det är inte heller kul att ha en som äter ihjäl sig o en annan som inte äter alls- tillsammans.

Just nu är mina hästar lika. Stoet är faktiskt lite tjock för första gången- ardennern:rofl:

Se till att hästen går på kraftigt bete. Naturbete är ofta magrare. Ett alternativ är att låta hästen vila helt under betesperioden. Då brukar de ha lättare för att gå ner i varv. Många fullblod har svårt att lägga på sig för att de inte kommer till ro riktigt. Om man låter dem vila och vara helt utan krav kan de ha lättare för att varva ner.
Har inte haft problemet själv att fullblod blir magra på betet, däremot har de heller inte gått upp i vikt utan sett likadana ut efter som före betet.
Det gäller väl annars att hitta ett sätt som passar hästen. Som någon skrev så kan det passa hästen att gå ute halva dygnet istället för dygnet runt. Endel behöver stödutfodras. Vissa hästar vill stå inne på dagen och gå ute under natten. Man får väl prova sig fram för att hitta vad den hästen trivs med.

Senast ändrad:

Jag har gett upp att försöka ha mitt fullblod på bete. Senaste gången rasade han 50 kg i vikt på 2 veckor och då hade fri tillgång till stödfoder.

Jag har tillräckligt med bekymmer att försöka hålla honom i hull hemma. Just nu har han kommit i en period där han TOTALT matvägrar. Han har överhuvudtaget knappt rört alla mat i boxen på flera dygn utan det han pillar i sig är ca 0.5 kg vid lunchen ute och några grässtrån. :crazy:

Fast detta är ju en sanning med modifikation :crazy:

De flesta fullblod är ju faktiskt svårfödda även på stall vilket de flesta halvblod inte är.

Har både haft fullblod från banan och som inte gått och samtliga har varit svårare att hålla i hull jämfört med halvbloden.

Har väl rakat av 8st fullblod nu och ingen av dem har varit lika lätt att fodra som halvbloden.

De halvblod som jag haft som varit rena tävlingshästar har aldrig haft problem när de släppts på sommarbete för första gången (av div olika anledningar, skador etc) heller

Det var över 10 år sedan mitt fullblod gick på banan och han har garanterat anpassat sig till sitt hästliv nu (är en av de lugnaste och snällaste fullblod/hästar jag mött). Han står konstant och nickar med huvudet och vankar runt för att slippa flygfäna. När det är som värst springer han runt non-stop. Och då har han ändå flugskydd och flugtäcke. Två somrar har han gått utan täcke och det har resulterat i två senskador. Har svårt att tro att han ska vänja sig när han är så uppenbart irriterad.

De flesta müslisorterna är havrefria.
Hestekrafts är bäst, sen har även D& h bra foder.

Vi har inte ens drömt om att ha vårt fullblod ute på heltid. Det fungerar inte på någon punkt. De får gå in över natten, får frukost och kvällsmat och sedan ut igen. Fullblodet får Hippo Alfa och fri tillgång på bra hö inne, halvblodet får stå inne av motsatt anledning, d v s att hon blir för fet annars. Hon får sysselsättningshö och en morot.

Håller med, och övriga som svarat liknande!
man kan inte räkna med att släppa ut ett fullblod på dygnet runt bete rent generellt och räkna med att den ska hålla hullet. såvidare de inte går på extremt bra bete (tänk odlad vall :D).
jag har ett lättfött fullblod som kan gå ute ngn månad dygnet runt under sommaren pga att vi har väldigt bra bete, men likväl går han alltid i princip in en gång om dagen och petar i sig kraft och lite hö. övriga tiden sommarperioden står han oftast inne endera dag tid eller nattetid, beroende på broms och väder och vind.

det som gör att man får problem är att betet inte räcker som stråfoder. att ösa på med kilovis av kraftfoder brukar inte lösa det, det är grovfodret som behöver till först och främst.......

jag tror de heter hästbiten, kolla på eniro om adressen sök på gulasidorna "hästbiten" så får du nog en 4-5 träffar 2 i ängelholm 2 i sthlm!

Är mitt fullblod på 22 år ett undantag tro?På bete håller han hullet bra, därimot vintertid har han jättelätt för att falla ur hullet.Tips?

Liknande trådar

G
Foder & Strö Kan det verkligen vara rimligt? Enskilda foderstater får inte diskuteras här, så jag försöker hålla det lite allmänt. Jag fick hem... 2
Svar
24
· Visningar
2 397
F
Foder & Strö Jag har ett 13-årigt fullblod som jag behöver lite foderråd till. Just nu får hon; Morgon; 1 liter korn 1 ½ liter musli... 2 3
Svar
44
· Visningar
3 503
Senast: Farle
·
E
Foder & Strö Hej igen allihopa! Nu har jag tjatat många gånger om min 2-åring med alla möjliga konstiga frågor så jag tänkte passa på att fråga...
Svar
8
· Visningar
1 141
K
Foder & Strö har läst era inlägg :confused: hur mycket rider ni igentligen:confused: mitt sto har gått på banan och då va hon väldigt duktig ,vann...
Svar
10
· Visningar
1 060
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår