svårlastad!

enjes

Trådstartare
åhh igår när det var tävling så VÄGRADE aladdin att gå in i transporten så vi fick stryka oss. :cry:..men tävling vart det med Othello iaf..någon som har nåt bra knep på lastning av SVÅRLASTADE hästar..funkar inte med longerlina så bara ställer han sig och jag är då rädd att han ska slå över så det gillar vi inte..hmm..

Hejsan!

Mitt tips till dig är att träna lastning ofta med din häst, det största felet vi människor gör är att vi oftast bara lastar när vi ska tävla/veterinär osv. och då är vi redan tidspressade och är ofta nervösa. Det känner ju hästen naturligtvis av och många gånger tappar vi tålamodet när hästen inte går på. Jag hade själv en svårlastad häst och jag lovar....jag trodde inte att det skulle gå att få henne att bara knalla på transporten.

Jag fick låna en kompis transport och hade den i 2 veckor (det tar lite tid). Varje dag i två veckors tid lasttränade vi och det har idag gett mig och min häst det resultatet att jag är hur lugn som helst likaså min häst. En häst som tidigare kastade sig och var "farlig" vid lastögonblicket går nu på som om det var det naturligaste i hela världen :p (jag kan lasta helt själv utan hjälp, men vi är alltid 2 iallafall...om något skulle hända). Mycket beröm och mycket tålamod så är jag säker på att det kommer att lösa sig. Lycka till! :banana:

sätt in transporten i hagen med lite hö och foder i det funkkar jätte bra! :banana:

Vad som har fungerat kanonbra för mig är att backa hästen så fort den inte vill gå framåt. Inte vanlig "mesbackning" utan lite snabbare så hästen måste gå undan bakåt. Du kan använda grimskaftet att snurra runt framför hästen och träffa på nosen en gång om den inte vill backa! På detta sätt blir det otrevligare att backa än att gå framåt.
Glöm inte tålamodet och lastträna ofta!

Detta rådet är det sämsta jag någonsin hört. Har själv haft en NH-frälst person som testade detta på min pålle. Det slutade med att de backade runt hela stallet 5 ggr! Inte sjutton gick pållen närmare transporten för det, han lärde sig bara att det var okej att backa undan från transporten! :mad:

Det har fungerat kanonbra på de hästar jag har testat det på. All de hästarna går in i transporten på en gång nu, utan att ens tveka!

Det har funkat på min häst. Från att ha varit ett monster när det gäller att gå in i transporten så är hon nu fromm som ett litet lamm :)

Kom ihåg att även hästar är individer. Det som fungerar på en fungerar inte på en annan. Att något fungerar på ett flertal är ingen garanti för att det fungerar på alla. Jag har också haft en svårlastad häst och försökte med att få henne att "arbeta" utanför transporten på olika sätt, men det fungerade inte på henne, inte heller fungerade det att vänta ut henne. Denna häst blev jag tvungen att ta i med hårdhandskarna för att övertala henne att gå in. Det är ju inte det första man tar till och man behöver vara 100% säker på att hästen inte är rädd innan man gör det. Men idag har jag en häst som traskar in direkt, utan problem, och utan rädsla och hon står som en klippa när vi åker. Hon kan även stå och vila i transporten mellan ridpass. Det är en enorm lättnad!

Kolla svaren i "Lill_fleskys" tråd. :)
Där finns många bra tips.

fick lite tips på att lasta av en kompis å då sa hon att man kunde gör det du sa oxå sedan sa hon att man kan ta en filt eller nån huva av något slag å sätta på häasten över huvet då ska den gå på hur lätt som helst..så gör dom ju med gallophästarna när de ska in i transporten..sedan en sa att man "lyfter" in hästen i transporten..ska se vad ja ska testa med...tack för alla svaren.. :bow:

... sedan sa hon att man kan ta en filt eller nån huva av något slag å sätta på häasten över huvet då ska den gå på hur lätt som helst

Varför försöka kringgå problemet istället för att verkligen försöka göra något RIKTIGT åt det? :confused:
Har du tillgång till transport?

du.. de där har vi allt testat på vår svårelastade ponny och inte blev han något lättare atrt få in för de :smirk: tvärtom!

funkar inte med longerlina så bara ställer han sig och jag är då rädd att han ska slå över så det gillar vi inte..hmm..

sällan jag har sett hästar som "går över" när dom stegrar. Eller så kanske det är det som behövs för att han ska sluta trilskas?
Är han rädd på riktigt eller bara bråkig?
Har en häst som vägrade gå in i transporten och jag daltade och tränade i veckor med resultatet att nu var han inte rädd utan bara envis.
Min arbetsledaren tog fram sopkvasten och han gick in på direken och lastas nu på max 30 sekunder.
Hårda tag funkade på honom medans andra inte tål sånt utan blir uppstressade.

det är inte en rolig syn när de slår över kan jag säga. Jag ksulle aldrig ta risken, för slår dom över så kan det gå riktigt, riktigt illa om man har otur.

dom gånger jag har sett hästar vid både ridning och vanlig hantering och i hagen gått över har gått bra, med en förbättring genom att dom sällan tänjer gränserna så igen.

Ja hästar är individer, min "individ" lärde sig inte att det var otäckt att stegra och gå över. Dock så var detta när hon var unghäst, med eller utan ryttare på ryggen. Nu mera så ligger och bara på gränsen och balenserar när hon leker i hagen. Hon är för väluppfostard för att göra det annars.

För det första måste man läsa av sin häst!
Vad den har för inställning till transporten, om den är rädd, osäker eller bara envis!

Min ena häst var väldigt envis när hon var ung. Hon stälde sig på lämen och vägrade sedan ta ett steg. Hon liknade en åsna i sitt sätt.
Det bästa var att det fanns en särskild dressyrpiska hon inte tyckte om, fråga mig inte varför hon inte tyckte om den, för det vet jag inte..
Men vi upptäckte att hon inte tyckte om den, för när vi satte den bakom henne på pådrivande hjälp så gick hon in i transporten utan att gnälla!
Och inne i transporten väntades belöning!

Nu har vi en 4 åring som är jobbig att lasta, och hon är ängslig av sig, så hon får gå så långt in i transporten hon vågar, dvs tills hon tvekar att gå fler steg.
Sedan får hon stå där medans man kelar med henne m.m och efter en stund så backas hon ut. Efte ett par gånger så börjar hon se tryggare ut, ja då tog vi ett steg längre in och gjorde likadant. Till sist är hästen inne i transporten.
Under hela tiden så var det mkt klapp, mat från en spann och gott om tid och ett bra humör från en själv.
Så här tränase det att par gånger, sedan så ska hon ut på sin andra åktur. Den första "åkturen" tyckte hon inte riktigt om.

För det första måste man läsa av sin häst!
Vad den har för inställning till transporten, om den är rädd, osäker eller bara envis!

Min ena häst var väldigt envis när hon var ung. Hon stälde sig på lämen och vägrade sedan ta ett steg. Hon liknade en åsna i sitt sätt.
Det bästa var att det fanns en särskild dressyrpiska hon inte tyckte om, fråga mig inte varför hon inte tyckte om den, för det vet jag inte..
Men vi upptäckte att hon inte tyckte om den, för när vi satte den bakom henne på pådrivande hjälp så gick hon in i transporten utan att gnälla!
Och inne i transporten väntades belöning!

Nu har vi en 4 åring som är jobbig att lasta, och hon är ängslig av sig, så hon får gå så långt in i transporten hon vågar, dvs tills hon tvekar att gå fler steg.
Sedan får hon stå där medans man kelar med henne m.m och efter en stund så backas hon ut. Efte ett par gånger så börjar hon se tryggare ut, ja då tog vi ett steg längre in och gjorde likadant. Till sist är hästen inne i transporten.
Under hela tiden så var det mkt klapp, mat från en spann och gott om tid och ett bra humör från en själv.
Så här tränase det att par gånger, sedan så ska hon ut på sin andra åktur. Den första "åkturen" tyckte hon inte riktigt om.

asså det är det att han bara är dum..för ahn är nästan inne med bakbenen sedan slänger han sig ut. Vi har ju ingen transport än för att det är ju inte ja som äger honom å han ska snart hem :cry:..aja till saken..vi satt i mer än 1 timmer å gav honom morötter å havre i hö inne i transporten men han ville bara ha en tugga å när han tyckte att det var bra me mat så slängde han sig ut.... Får se hur det går när han ska hem..Aud får väl i värsta fall komma å hämta honom..

Liknande trådar

Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 816
Senast: Ninnurur
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
9 110
Senast: Lobelia
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt... 2 3
Svar
55
· Visningar
4 991

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka