Bukefalos 28 år!

Svårmusklad häst

Corax

Trådstartare
Vad ger man en sån? Förutom rätt träning...
Och vad kan det bero på? Ämnesomsättningen?
 
Jag är inte alls duktig på sånt här, men jag har samma problem. Min häst behöver mer proteiner än normalhästen.
Du kanske behöver mer ge proteiner än du ger nu. Har du en uträknad foderstat? Är ditt hö analyserat?
 
min häst musklade sig inte alls, trotts att hon går och arbetar rätt... jag klättrade mycket o.s.v. Höanalysen visade dock att värdena var dåliga,alltså saknade hon vissa vitaminer... jag gav henne e-vitamin med selen som går att köpa på odal... och det blev en skillnad redan första veckan...
 
VITAMINER! Vet du att hästen får ordentligt med proteiner, rids rätt och ändå inte musklar sig, är det läge att pytsa i vitaminer. Min visade sig ha brist på e- och b-vitamin, och det blev faktiskt stor skillnad på hur hon tog sig redan efter några veckor, trots att hon inte rids för tillfället.
 
Ja han har uträknad fodergiva och får dessutom lite mer än vad han ska ha.
Dessutom får han Multivitaminer utöver det.
Men soja då?! Vad innehåller det och vad ger det för effekt?
 
Jag brukar ge mina hästar KRAFFT, det finns för en massa typer av hästar. De innehåller massa proteiner och gör att hästen har lättare att sätta muskler. Det finns på Granngården, det finns också broscyrer och uträknad foderstat för hur mkt havre du ska ge till.
 
Soja är ju ett proteintillskott. Det som kan göra susen är att det blir mer lysin, och det lilla extra lysinet kan göra att hästen tar upp det andra proteinet bättre.
 
Min ena tävlingshäst har fått en kur med aminosyror och ska nu få trioforce ett nytt medel med e och c vitaminer. Kuren med aminosyror har gjort stor efekt på henne från en tunn vinthundsformad häst till en rundare och mer musklad häst på 5 veckor. företaget som har dessa produkter heter Equistro. Aminosyrorna heter Aminolite eller nåt liknande.
 
Precis som min häst då. Jag provar fortfarande mig fram för att hitta en bra foderstat. Olja, fibergi, hackat strå är några av saker jag provat föra att få upp proteinet. Vi hade ett dåligt proteinfattigt hö förra året. I år har vi ett bra hö hoppas det blir en skillnad. Skulle vilja prova detta med E-vitamin + selen men är rädd att överfodra E-vitamin. Det ska ju inte vara bra att göra??
 
Precis som flera andra så tror jag att E-vitaminer + selen kan göra stor skillnad. Min häst tappde rejält med muskler för något år sedan och när vi tog blodprov visade hon sig ha brist på framförallt selen, trots att foderstaten egentligen skulle täcka hennes behov.
Troligtvis var det gamla brister som gjorde sig påminda och hon fick först en rejäl "kur" med e-vitamin + selen och får fortfarande lite extra för att inte riskera brist.
Enligt veterinären är det relativt vanligt med brist på just selen och e-vitamin och i rimliga mängder är inte överdosering farligt (min häst får ca 120% av sitt behov och det är enl. veterinärens rekommendation).
 
det måste inte bero på fodret... min häst har fått både ditten å datten och det har inte hjälpt hans taniga rumpa. har nu varit hos kiropraktor med honom av andra anledningar, men där konstaterades också att han "stängt av" nerver i bakdelen... han aktiverar med andra ord inte bakkärran när han rids odyl. Nu är vi på god väg framåt... Så, det måste inte bero på fodret...
 
Kraft grov fick jag rekommenderat att ge min häst som är dåligt musklad och lite tunn.
 
Ge proteinrikt foder och vitaminer! Soja och Lucern är exempel på foder med högre proteinvärde! Dock verkar det som vissa hästar är överkänsliga mot just Soja så var lite uppmärksam där! Men det första jag skulle kolla vad proteinvärdet på höet/hösilaget är som du redan nu ger..
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det finns flera saker som påverkar distanserna när det gäller bommar och hinder. Underlag och hästens styrka och balans är några...
Svar
0
· Visningar
107
Senast: Gunnar
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
583
Senast: Trott
·
Hästvård Halloj, Min grabb går på beräknad foderstat och alla behov är tillgodosedda. Han går vanligtvis på lösdrift men pga skada och sen...
Svar
5
· Visningar
837
Senast: CarroT
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp