Svart återväxt ist. för vit?

Z

Zab

ok, jag är väl okunnig på området..:P

Men när hästen skavt av päls/haft sår.. brukar pälsen som växer ut inte vara antingen vit eller hästens normala färg?

Crow fick ett skrapsår (eller..pälsen skavdes av när han halkade omkull, inget sår direkt) och jag tänkte länge ''varför växer inte pälsen ut?'' Sedan tittade jag närmre.. pälsen har växt ut, men den är svart! Skär sig mot hans fina bruna päls XD
Hur vanligt är det? Måste erkänna att jag aldrig lagt märke till sådant tidigare.

Dessutom ser han nästan stickelhårig ut på rumpan; massa enstaka vita hår när man tittar efter. Kan han ha fått vita strån efter insektsbett? Det är väl det enda som är litet nog för att bara få ett enda hårstrå att växa ut, och tillräckligt flertaligt för att täcka rumpan..
Eller kan de finnas där naturligt? (han är typ.. brun med dobberman teckning av rödbrunt.. visar bild. Tror ni kan se den svarta fäcken med, mitt på sidan :)
De vita små-håren på baken syns dock inte på det avståndet.
ShowUserFile.aspx
 
Sv: Svart återväxt ist. för vit?

Det kan inte vara så att hans päls är mer solblekt än det som har växt där såret har varit?:)

Min sköthäst är också lite stickelhårig, spec på baken om man kollar noga:D
 
Sv: Svart återväxt ist. för vit?

Ingen aning, inte tänkt på det:P Får se om det försvinner då.^^
Fast han är ju inte kolsvart på vintern heller...
 
Sv: Svart återväxt ist. för vit?

Min mörkbrunblacka får också kolsvarta utväxter efter sår, aldrig vita. Tror det bara blir vita strån efter speciella sår, typ tryckskador.

Min häst har dock inte blivit svartfläckig, de nya stråna verkar slitas och blekas med tiden så de blir samma som resten tillslut.

Vita stickelhår KAN betyda någon typ av brist, minns inte vad för typ dock..
 
Sv: Svart återväxt ist. för vit?

Min Rilla får också mörk päls efter sår, dock bleks den med tiden och blir samma färg som resten av henne.
 
Sv: Svart återväxt ist. för vit?

Min skimmel får mörkbrun päls där det varit sår. Det verkar inte som att dessa fläckar ändrar färg, utan förblir mörkbruna år efter år. Tex har han en "pil" och en "nymåne" på rumpan... :D
 
Sv: Svart återväxt ist. för vit?

finns det nån mer som vet nåt om vita hår och nån eventuell brist?? ponnyn jag köpte för en månad sen har såna, och de verkar bli fler..
 
Sv: Svart återväxt ist. för vit?

Vita stickelhår KAN betyda någon typ av brist, minns inte vad för typ dock..
Det kan stämma, kråkfåglar får ju vita fjädrar vid brist.

Men jag tror inte Crow har någon brist, höet har väldigt bra värden och även om betet är relativt magert så håller han ju fint hull och utvecklas bra. Så fort analysen på det nya höet kommer ska jag ställa ny foderstat.
Dessutom är jan troligt känslig i pälsen, får lätt skav etc, så jag tror nog sbnarare att det är yttre påverkan:P
 
Sv: Svart återväxt ist. för vit?

När min f.d sommarhäst, som var skimmel, fick sparkar blev såren svarta :)
 
Sv: Svart återväxt ist. för vit?

ok, jag är väl okunnig på området..:P

Men när hästen skavt av päls/haft sår.. brukar pälsen som växer ut inte vara antingen vit eller hästens normala färg?

[/IMG]

Min sköthäst jag hade förut, fick skavsår av tränset på nosen en gång. och det blev sår, men sen när åälsen växte ut var den KRIT VIT :o han är brun/svart..
ser hel skummt ut !

vet också en kompis häst som blivit misshandlad på travet, han hade haft flera KG liniment, och HÅÅÅRT lindade lindor, dagarna ut... och det frätes sönder huden på benen /: och efter det , nu när det har läkt, har han vita strumpor !:) lite lustigt. han är svart, och hade inte vita strumpor innan skadan.
 

Liknande trådar

Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 155
Senast: Constance
·
Hästvård ...där det varit sår. Varför blir det så i vissa fall? :confused: Min häst har fått vita strån på nosryggen efter att ha blivit...
Svar
1
· Visningar
594
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp