Svårt att få jobb efter hästutbildning

Sv: Svårt att få jobb efter hästutbildning

För att få lite perspektiv på detta kan man ju undra hur många andra program som kan stoltsera med att eleverna får jobb inom de ämnen de läser på programmet? Hur många blir fotografer eller journalister bara efter ett mediaprogram? Eller blir akrobater efter vinterakrobatgymnasium? Ingenjörer efter tekniskt program?

Lite missvisande blir det att lägga ut det så här, för det är ju väldigt få som får jobb inom ett område direkt efter gymnasiet om de inte vidareutbildar sig.

/Camilla - som gick naturvetenskaplig och jobbar som personalare... ;)
 
Sv: Svårt att få jobb efter hästutbildning

Hästutbildningar är en eftergift för samhällsdebatten. Ett sätt att låtsas göra nått för tjejer. Att det inte leder till arbete visste jag redan från början. Fatta själva, häst var en hobby och hur ska man kunna få utkopmst av det? Om alla som har häst utbildar sig, vem ska anställa dom? Grannen? Vem ska då anställa grannens flicka? Vad den har gjort är att hålla flickorna borta från gatorna några år men nu kommer det ikapp.
Just häst är ett svårt yrke för det kräver så mycket mer egen skicklighet och förmåga än många andra jobb. Av dom hundratusentals hästägare i landet är det bara få som som har det.
 
Sv: Svårt att få jobb efter hästutbildning