Svårt att få jobb efter hästutbildning

Sv: Svårt att få jobb efter hästutbildning

För att få lite perspektiv på detta kan man ju undra hur många andra program som kan stoltsera med att eleverna får jobb inom de ämnen de läser på programmet? Hur många blir fotografer eller journalister bara efter ett mediaprogram? Eller blir akrobater efter vinterakrobatgymnasium? Ingenjörer efter tekniskt program?

Lite missvisande blir det att lägga ut det så här, för det är ju väldigt få som får jobb inom ett område direkt efter gymnasiet om de inte vidareutbildar sig.

/Camilla - som gick naturvetenskaplig och jobbar som personalare... ;)
 
Sv: Svårt att få jobb efter hästutbildning

Hästutbildningar är en eftergift för samhällsdebatten. Ett sätt att låtsas göra nått för tjejer. Att det inte leder till arbete visste jag redan från början. Fatta själva, häst var en hobby och hur ska man kunna få utkopmst av det? Om alla som har häst utbildar sig, vem ska anställa dom? Grannen? Vem ska då anställa grannens flicka? Vad den har gjort är att hålla flickorna borta från gatorna några år men nu kommer det ikapp.
Just häst är ett svårt yrke för det kräver så mycket mer egen skicklighet och förmåga än många andra jobb. Av dom hundratusentals hästägare i landet är det bara få som som har det.
 
Sv: Svårt att få jobb efter hästutbildning

Det är just denna attityd till hästnäringen som gör att "tjejerna" inte tas på allvar i samhället. Det är oerhört kränkande för de "tjejer" som satsar seriöst på en utbildning inom en näring som omsätter många miljoner på ett brett plan i Sverige och som är växande. Om du tror att gå på ridgymnasium eller arbeta inom hästnäringen är att gå och gulla med lurviga ponnyer hela dagarna, så är du välkommen till vårt stall när vi ska köra in hö (det hästarna äter under vintern) eller halm (det hästarna står på i stallet). Eller en novemberdag när det blåser och regnar småspik men hästen måste ändå ut och ridas. Tala då om för den ryttaren att den inte gör det för ett brinnande seriöst intresse, utan för att han/hon ska hålla sig "borta från gatorna".
 
Sv: Svårt att få jobb efter hästutbildning

Tja, så är det. Finns inget behov utanför skolan av tjejerna. Bara inse att så är de. Sen spelar det ingen roll vad dom gör där.
 
Sv: Svårt att få jobb efter hästutbildning

Nåja, svårt är det nu inte att få jobb inom hästnäringen, men det bygger såklart oftast på att man jobbar sig upp. De flesta ridskolor letar ofta efter extrapersonal, med den erfarenheten i bagaget kan man söka en stallskötartjänst, med den erfarenheten i bagaget kan man söka en ridledarutbildning, med den erfarenheten i bagaget kan man söka en ridlärartjänst, och så vidare.

Det är en väg att gå, sen finns det flera andra också.

Däremot är det ett tungt, slitigt och enformigt jobb, att jobba med hästar, så det passar ju inte alla.
 
Sv: Svårt att få jobb efter hästutbildning

För att få lite perspektiv på detta kan man ju undra hur många andra program som kan stoltsera med att eleverna får jobb inom de ämnen de läser på programmet? Hur många blir fotografer eller journalister bara efter ett mediaprogram? Eller blir akrobater efter vinterakrobatgymnasium? Ingenjörer efter tekniskt program?

Lite missvisande blir det att lägga ut det så här, för det är ju väldigt få som får jobb inom ett område direkt efter gymnasiet om de inte vidareutbildar sig.

/Camilla - som gick naturvetenskaplig och jobbar som personalare... ;)

Fast det tycker jag inte riktigt man kan jämföra. Journalist och ingenjör är ju högskoleutbildningar, det är inte så konstigt att man inte får jobb när man inte har den utbildningen.

Det är ju skillnad på studieförberedande och praktiska gymnasieutbildningar. De praktiska gymnasieutbildningarna, som elektriker, undersköterska och frisör, är ju tänkta att leda till jobb direkt. Det är inte natur och samhälle på samma sätt.
 
Sv: Svårt att få jobb efter hästutbildning

Jag lägger inte ner mer energi på Redhorsefarm utan låter h*n ha sin förutfattade mening.
Precis som inom vilket område som helst man väljer att arbeta inom får man börja i botten och arbeta sig uppåt, inget konstigt med det.
Det finns ju så mycket mer inom hästnäringen än att just vara stall- och skötare. För att nämna något så finns hela den medicinska biten med veterinärer läkemedel etc, foderområdet, hovslagare, sadelmakare, tränare, tävlingsdomare, ridsportbutiker, ungdomsledare...för att inte tala om hela turistnäringen. Ja, listan kan göras lång. Så det finns många områden man kan vidareutveckla sig från ridgymnasium. Men precis som från andra gymnasium så är man inte fullärd utan måste vidareutbilda sig.
 
Sv: Svårt att få jobb efter hästutbildning

*kl

Sen ska man ju tänka på att det är väldigt många som inte VILL jobba med hästar, utan de går det bara för att som det stod i texten - överhuvudtaget gå på/klara av gymnasiet.
 
Sv: Svårt att få jobb efter hästutbildning

Delvis kl

Det finns mängder med "hästjobb", det stora problemet är att folk inte vill betala "tjejerna", och de flesta "tjejerna" väljer hellre ett jobb där de får betalt.

Och för att ha ett högre jobb än häst/stallskötare krävs ju oftast en vidareutbildning, men det gör det ju inom de flesta yrken.
 
Sv: Svårt att få jobb efter hästutbildning

Maste bara lägga mig debatten här !
Har själv jobbat ett antal ar som instruktör pa ett naturbruks gymnasium. Innan jag slutade och började som beridare i Tyskland.
En gymnasie utbildning är inte en yrkesutbildning.
Fördelen med dessa utbildningar är att motivera eleverna extra da de kan syssla med ngt som de tycker är roligt pa skoltid . Ofta höjer detta studiemotivationen. Undantag finns naturligtvis alltid !
Angaende arbete med hästar finns det mer än tillräckligt i Europa.
Svenska killar och tjejer är mkt efterfragade som beridare eller hästskötare.
Ett hästskötararbete är naturligtvis inte ett högavlönat arbete men det kan man ju heller inte begära efter endast en gymnasie utbildning.
Det är ju heller inte ett arbete man gör resten av sitt liv.
Fragan är var finns de killar och tjejer som vill arbeta ?
Har letat efter häst skötare till stall här i Tyskland men haft svart att hitta nagra.
 
Sv: Svårt att få jobb efter hästutbildning

Om jag nu lägger mej i så vet de flesta även om att hippologerna har svårt att hitta arbetsplatser, speciellt med hyffsad lön. Hippolog är en högskoleutbildning & för att komma in ville de gärna att man dessutom skulle studerat ngt mer efter gymnasiet, tex en påbyggnadsutbildning till gymnasiet eller ha minst ett års arbetslivserfarenhet inom häst(detta läste jag för några år sedan).
Inte lätt det där.
 
Sv: Svårt att få jobb efter hästutbildning

Det är ju skillnad på studieförberedande och praktiska gymnasieutbildningar. De praktiska gymnasieutbildningarna, som elektriker, undersköterska och frisör, är ju tänkta att leda till jobb direkt. Det är inte natur och samhälle på samma sätt.
Hästhållning är visserligen en praktisk gymnasieutbildning, men är det en yrkesförberedande sådan? Jag läste Naturbruk - Hästhållning på gymnasiet, men jag var inte hästskötare när jag gick ut! Jag hade ingen sådan examen. Det var snack om att vi skulle få ta travtränarlicens på skolan jag gick, men det gick i stöpet. Så vi var faktiskt ingenting när vi tog studenten, så det går inte att jämföra med elektriker, undersköterskor eller frisörer heller... I alla fall inte på den skolan jag gick.

/Lady_S - Som läste vidare, blev ingenjör och fick jobb.
 
Sv: Svårt att få jobb efter hästutbildning

Ja, det här är givetvis en ämne som kan diskuteras i åtskilliga timmar. Själv gick jag ut som student ifrån Natur (inriktning Natur) 2008, och ska om en vecka påbörja min praktik så att jag så småningom ska kunna söka till Hippologen.

De gymnasiala utbildningarna inom hästhållning är ju som någon skrev inte direkt yrkesutbildande, men en bra start för de som vet vad de vill göra i framtiden!
 
Sv: Svårt att få jobb efter hästutbildning

Jag tror att ett helt gäng av de som arbetar med hästar inte kommer upp i arbetsförmedlingens statistik, eftersom det är mer regel än undantag i hästbranschen att man jobbar svart. om någon frågar heter det att man är praktikant eller elev, men i själva verket är man där för att jobba.
Hästindustrin bygger på unga tjejers vilja att jobba med sitt intresse mot nästan ingen ersättning, inom tex bygg, en annan bransch med svartarbete, går arbetstagaren med på villkoren för att tjäna mer pengar, med hästar är det tvärtom, där handlar det om att kunna tjäna mindre än lagstadgad lön, om att inte behöva bli ersatt för övertid, ob eller resor. De unga tjejerna, för det är oftast tjejer, är ganska rättslösa, de blir utan försäkring, utan de krav på ergonomisk anpassning som antagligen skulle finnas på ett vanligt tungt fysiskt arbete etc.
För mig är frågan om staten borde sponsra en sådan bransch med utbildad arbetskraft utan krav på motprestationen att arbetet är vitt?
 
Sv: Svårt att få jobb efter hästutbildning

Själv gick jag ut som student ifrån Natur (inriktning Natur) 2008, och ska om en vecka påbörja min praktik så att jag så småningom ska kunna söka till Hippologen.

!

Det här är det som jag anser är det absolut största problemet inom hästnäringen, alla dessa "Praktikplatser" i praktiken innebär det att man gör minst ett heltidsjobb men får inte betalt, hur många praktikplatser innebär verkligen utbildning?

Och som vanligt när man pratar om arbete inom hästvärlden så är det lättare att hitta ett betalt arbete vitt inom travvärlden, just för att där är det så mycket mer vita pengar och folk som faktiskt har förståelse för att saker och ting kostar. Självklart finns det även svarta pengar där och svart jobb men procentuellt är det mindre än inom ridvärlden.

Och jobb finns det gott om, jag skulle kunna börja jobba inom en månad om jag var beredd att ev flytta och dessutom jobba sådana tider. Nu anser jag att det inte är försvarsbart med småbarn och jobbar alltså inom en annan sektor, men det finns ändå jobb.
 
Sv: Svårt att få jobb efter hästutbildning

Hästhållning är visserligen en praktisk gymnasieutbildning, men är det en yrkesförberedande sådan? Jag läste Naturbruk - Hästhållning på gymnasiet, men jag var inte hästskötare när jag gick ut! Jag hade ingen sådan examen. Det var snack om att vi skulle få ta travtränarlicens på skolan jag gick, men det gick i stöpet. Så vi var faktiskt ingenting när vi tog studenten, så det går inte att jämföra med elektriker, undersköterskor eller frisörer heller... I alla fall inte på den skolan jag gick.

Jo, som jag har förstått det så är det vanligt att man får möjlighet att avlägga hästskötarexamen i trean om man vill? Så var det i alla fall på skolan jag gick på, och jag har hört om det från andra skolor också.
 
Sv: Svårt att få jobb efter hästutbildning

Det här är det som jag anser är det absolut största problemet inom hästnäringen, alla dessa "Praktikplatser" i praktiken innebär det att man gör minst ett heltidsjobb men får inte betalt, hur många praktikplatser innebär verkligen utbildning?

Och som vanligt när man pratar om arbete inom hästvärlden så är det lättare att hitta ett betalt arbete vitt inom travvärlden, just för att där är det så mycket mer vita pengar och folk som faktiskt har förståelse för att saker och ting kostar. Självklart finns det även svarta pengar där och svart jobb men procentuellt är det mindre än inom ridvärlden.

Och jobb finns det gott om, jag skulle kunna börja jobba inom en månad om jag var beredd att ev flytta och dessutom jobba sådana tider. Nu anser jag att det inte är försvarsbart med småbarn och jobbar alltså inom en annan sektor, men det finns ändå jobb.

Hur många som vidareutbildar sig efter praktikplatser vet jag inte, och givetvis kanske alla inte lämpar sig för det heller. För att kunna söka till Hippologen krävs den här praktiken. Frågan är bara varför man inte kan få någon ersättning för detta? I min kommun finns det ingen möjlighet att få någon slags praktikantlön, för ett som du säger heltidsarbete. Denna har tagits bort! Jag har inga erfarenheter om hur det ser ut inom andra branscher, men jag tror knappast att de går utan någon ersättning för sitt arbete..
 
Sv: Svårt att få jobb efter hästutbildning

En hästskötare producerar inget. En mockare producerar inget förutom att h-n kanske avlastar stall ägaren så att h-n kan tex. hålla en betald lektiopn. En lektion som skulle kosta hur mycket? om den skulle betala två löner? Det enda stället som kan dra den kostnaden är hos travfolket där varje häst i stallet betalar sin kostnad. Andra betalda platser skulle kunna finnas hos dom rikaste. Men så rik blir man bara av att aldrig släppa ifrån sig pengar, så varför skulle dom då betala lön?
Turistnäring? leda ponny på djurpark? Tutridning? bedrivs oftast av dom med minst hästkunskap.
Dom få platser som det finns efterfrågan för behövs ingen gymnasium för att fylla. Så sätt flickorna i riktig utbildning istället för en dålig konstruktion av politiker och jämställdehets ivrare. Det är en skam att en modern stat ska stuva undan flickor på det sättet. Ni borde reagera på att det är förnedrande med den utbildingen.
Ridskolor kan ha betalda praktikanter men betänk då att dom flesta ridskolor kan existera enbart för att dom är subtionerade av skattemedel. Åter igen en jämställdhets sak.
Utbildning för att ha egen häst, det ska inte skatte medel användas till.
Nä lägg ner hästgymnasium som är ett hästgymnasium bara för att locka elver så dom får bidrage, alltså en affärside.
 
Sv: Svårt att få jobb efter hästutbildning

delvis *KL*

Det är inte alla som vill jobba med hästar efter gymnasiet. Slöseri med skattepengar kan man tycka då det är en dyr utbildnig, men jag tror ändå dess motiverande verkan kan göra att det blir en storvinst för samhället. En del skulle överhuvudtaget inte genomfört en gymnasieutbildning annars, andra kombinerar hästarna med naturvetenskap för att orka all teorin. Jag gjorde det sista och har inte haft problem att hitta jobb när jag velat. Problemet har varit att hitta jobb med vit avtalsenlig lön som passade mina önskemål om plats och arbetsuppgifter. Jag ville inte flytta norrut, kunde inte köra travhästar och hade inte den fysiska styrkan till att rida 10 galopphästar om dagen. Precis som med andra gymnasieutbildningar behöver man vidarutbilda sig.

Att man inte arbetar som hästskötare, eller inom hästnäringen innebär inte heller att man inte använder sig av det man lärt sig.
Bortsett från att läsa vidare till veterinär (där det är en stor fördel att kunna lite om hästar sedan tidigare och att ha haft att ha varit i närheten av grisar och kor, som också var en del av min gymnasieutbildning.) jobbar jag som "lekplatsmedarbetare". Jobbet går ut på att lära barn omgås med och ta hand om djur, däribland hästar. Det står inte djurskötare på pappret, men det är iverkligheten nog den största delen av jobbet.

En gymnasieutbildning med hästinriktning kan leda till mer än arbete som hästskötare.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 929
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 410
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Hästnyheter (SR) Brandkåren fick på onsdags-eftermiddagen ett larm om en häst som hade gått ner i en mosse i Tvärred utanför Ulricehamn. Många...
Svar
0
· Visningar
569
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (SR) Den nedläggningshotade ridklubben Skutans gård i Haninge kommer att få vara kvar. Det lovar nu Kultur- och fritidsnämndens...
Svar
0
· Visningar
577
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp