Bukefalos 28 år!

Svårt att galoppera

sofia2000

Trådstartare
Hej har lite undringar om någon har tips på hur jag ska få min häst att galoppera lättare. Hon går super fint i höger varv och svänger på en femma men i vänster varv går det knappt. Hon är inte svag i bog elr ben utom helt liksidig både när man känner på henne men det känns oxå i trav arbetet och i skolorna. Rider man i skogen och fattar ifrån skritt och hon får springa på går det toppen i vänster men gör man det i paddocken börjar hon studsa upp och ner och även stegra ibland. Hon är undersökt och inga fel hittade. Det kan ha att göra lite med att hon har felaktiga bakben men då har veterinären sagt att hon borde ha svårt i höger oxå. Jag funderar på om det kan ha och göra med att jag till 80% av alla gånger har fel sittben i traven i vänster varv. Jag tränar på det men kan de va en avgörande faktor. Jag har försökt longera i galoppen men då säger hon alltid tack och hej och det går inte att galoppera på lina. Det är lite som om hon gör det på jävleskap ibland för när jag är på p&j och hon är inne i banan har hon rätt galopp i båda varaven. Jag undrar vad ni har för tips? Vad skulle ni göra? Ta gärna hänsyn till att det är en mycket känslig häst men lite mycket nerver ibland, så inge "hemma trick" som kan funka. Utom de ska va enligt konstens regler. Tack på förhand!
 
Känns absolut som något fysiskt hinder när det kommer till böjda spår. Att hästen kan göra det under adrenalinpåslag säger egtnkigen inte så mycket.

Hur har man veterinärundesökt hästen och vad är felet på bakbenen? Ras och historik?
 
Hon är vetckeckad ua även kontrollerat med något som likna ultraljud i höften. Det är New Forest/SWB. Andra kan typ inte rida henne hon får panik när någon annan än jag eller mamma rider henne. Hon måste känna dem väl. Felet på bakbenen är att hennes mamma va för liten (C-ponny) och pappa halvblod så hon va för stor så benen är lite in skjutna under henne men de ska inte hindra henne fysiskt (röntgad). Min tränare ger mig mest övningar och det går hyfsat men hon orkar inte ett helt varv bara halt. Hon får gå i höger sen byter hon till vänster själv blir dock trött fort då.
 
Hon är vetckeckad ua även kontrollerat med något som likna ultraljud i höften. Det är New Forest/SWB. Andra kan typ inte rida henne hon får panik när någon annan än jag eller mamma rider henne. Hon måste känna dem väl. Felet på bakbenen är att hennes mamma va för liten (C-ponny) och pappa halvblod så hon va för stor så benen är lite in skjutna under henne men de ska inte hindra henne fysiskt (röntgad). Min tränare ger mig mest övningar och det går hyfsat men hon orkar inte ett helt varv bara halt. Hon får gå i höger sen byter hon till vänster själv blir dock trött fort då.
Alltså, föl anpassas såvitt jag vet ALLTID efter mammans kropp, så att fölet skulle varit "för stort" så att hon fått "inskjutna ben" låter helt otroligt i mina öron. Om det är en veterinär som sagt det så skulle jag anlita någon annan.
Det låter helt klockrent som att hästen har ont, det är bara att din veterinär inte hittat det.
Min unghäst hade ont i ryggen och det verkar som att det orsakade att han stod väldigt mycket under sig med bakbenen pga det, för efter att en kiro fixat honom (+att han fått bra rehabträning) så står han inte inunder sig lika mycket längre. Han var också väldigt svag i bak men det är också bättre nu.
Så, byt veterinär och kolla igen. Kolla rygg och knän ffa.
 
ett litet tips är att fatta galopp ur nedsittning/ arbetstrav istället, med överlivet så stilla och upprätt som möjligt och bara låta hästen galoppera ngt steg innan ni gör om fattningen. fattningarna stärker och ju mer balanserad du är desto lättare är det för hästen. bara du inte tjatar för mycket utan nöjer dig när det blivit en bra fattning :). blir trevligare för hästen då.
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 519
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 617
Senast: Juli0a
·
Utrustning Nu när det är kallt ute hade jag behövt något varmare på fötterna när jag rider än mina vanliga jodphurs. Jag har sedan tidigare ett par...
Svar
13
· Visningar
846
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 652
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp