Bukefalos 28 år!

Svårt att hålla hullet..

L

Liiiinda

Har ett sto (fölade i somras) som har svårt att hålla hullet, hon får fri tillgång till hö, och mycket hippo, betfor, lucern...är det något mer ni vet som man kan ge för att få upp henne i normalvikt igen?
 
Sv: Svårt att hålla hullet..

Jag har ettt sto på 25 år här hemma som har haft svårt att hålla hullet hela sommaren.
Nu i år har hon inte mått så bra och torkan och värmen tog henne hårt och hon magrade av i Juli
Jag har gett henne fri tillågång på hö.
Sedan har hon nästintill fått fri tillgång på kraftfoder med.

Hon har fått
Fibergi elit 2 kg
Luzern 2 kg
Kornkross 2 kg
olja 1 dl
Mineraler 1 dl

Hon har gått upp på detta och börjar muskla på sig och börjar bli fin nu!
 
Sv: Svårt att hålla hullet..

korn kross kan jag säga att det är ganska bra, ger det till min grabb då han är ganska svårt att få upp i normal kropp", ger inte så mycket energi så jag ger honom, kornkross, hippobasic, betfor och miniraler och det funkar jätte bra för honom o nu har han börjat muskla sig massa!! :)
 
Sv: Svårt att hålla hullet..

Är fölet avvant eller diar det fortfarande?

Generellt, ÖKA mängden foder. Det finns inga undermedel och jag är helt övertygad om att det inte är någon större skillnad mellan de olika födertillverkarnas blandningar - mer än
 
Sv: Svårt att hålla hullet..

Det är nästan omöjligt att få som att lägga på sig om inte fölet är avvant, om dom väl blivit för tunna. Mata på ordentligt nu, så ska du se att förändringar kommer synas när du avvant. om du redan avvant, så kommer det nog hända nåt snart.

Mitt hblsto som har föl får fri tillgång på kanon hösilage (samma som vi ger de bästa mjölkkorna)
4 kg havre
betfor
kli

Hon är nästan lite väl rund, men jag vågar inte dra ner, då hon både har föl och är i träning. som sagt, tappar dom så är det svårt att få tillbaka hullet. LYCKA TILL!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
815
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Alltså HUR håller ni svansarna vita på era skimlar? Vickan har en rejäl svans, räcker till åt säkert tre svansar! Tjockleken gör den...
2
Svar
21
· Visningar
864
Senast: IngelaH
·
Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
374
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 308
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp