Svårt beslut gällande min bästa vän…

Hhhhh

Trådstartare
Hej!

Jag står inför ett tufft beslut om att eventuellt låta min bästa vän på 20 år få somna in. Jag har ägt honom sedan han var 7 år gammal och vi har haft fantastiskt fina år tillsammans.

Han har en del skadehistorik med bland annat ligamentskada i hoven, griffelbensfraktur och en kronisk bronkit. Han har återhämtat sig efter sina skador och bronkiten är under kontroll. Nu har han fått en fångdiagnos och behandlas för tillfället med fenylbutazon vilket inte har gett något vidare resultat.

Problematiken i det hela (förutom att min kära ponny är sjuk givetsvis) är att jag och min sambo väntar bebis som kommer om bara några veckor. Tanken var att hästen skulle flytta till en fodervärd men så dök det här upp och försvårade allting. Anledningen till att han skulle flytta till fodervärd är för att jag står inackorderad med honom en bra bit ifrån där jag bor och känner inte att jag har varken tid eller ork att bibehålla intresset med en liten bebis här hemma.

Jag funderar nu på om jag ska låta min kära ponny få somna in hemma hos mig där han är trygg och bekväm. Även om han kan återhämta sig ifrån fången så innebär det ju givetvis en lång rehabilitering som jag känner att jag inte kan lägga över på någon annan, särskilt inte på en fodervärd som inte känner hästen fullt ut. Han är också en häst med stor matglädje och prognosen hittills ifrån veterinären innebär att han aldrig kommer kunna gå på bete igen vilket känns svårt att tänka att han skulle trivas med.

Hur hade ni tänkt och gjort i min situation? Givetsvis hade jag velat ge honom fler år i sitt pensionärsliv men jag ifrågasätter mig själv om det är ett värdigt liv för honom. :( Det känns såklart inte rätt att flytta på en sjuk äldre häst till ett främmande hem och jag vill bara veta att han får det bra..
 
Jag kan bara berätta hur jag tänkte med Tant. Hon har två kroniska diagnoser som det är PPID samt sina andningsbesvär. När hon nu blev halt hade jag redan bestämt att om det var något större artros eller liknande skulle jag ta bort henne.

21 år, med ovanstående diagnoser som påverkar hur det går att behandla olika saker räcker för mig.
För min del är det viktigt att hästen har livskvalitet. Kunna gå på bete med kompisarna och kunna vara häst.
 
Jag tog bort min gamla gubbe (nåja 18 år) när han fick fång. Det var ett lätt beslut (även om det såklart aldrig är lätt) då han blev väldigt arg när han var hungrig och hatade att stå på box. För mig blev det ett sätt att visa tacksamhet mot allt han gjort för min skull, att låta honom slippa stå på box med begränsad fodergiva.

Jag tror du kommer fram till samma sak med din ponny, även om det alltid är jobbigt att ta beslutet. Kram!
 
Jag valde att låta mim Tant somna in vid 27 års ålder, då hade vi kämpat i 2 års tid med en skada som inte ville läka fullt ut.

Märkte att hon inte mådde bra på slutet. Började krubbita och verkade allmänt rastlös, sen magrade hon av. Då bestämde jag mig och jag ångrar det inte. Snarare var det på ett sätt skönt att veta att hon fick ett bra avslut och aldrig skulle hamna någon annanstans.

Vad du än väljer så är det inte fel.
❤️❤️❤️
 
Jag valde att låta mim Tant somna in vid 27 års ålder, då hade vi kämpat i 2 års tid med en skada som inte ville läka fullt ut.

Märkte att hon inte mådde bra på slutet. Började krubbita och verkade allmänt rastlös, sen magrade hon av. Då bestämde jag mig och jag ångrar det inte. Snarare var det på ett sätt skönt att veta att hon fick ett bra avslut och aldrig skulle hamna någon annanstans.

Vad du än väljer så är det inte fel.
❤️❤️❤️
Oj ser nu att ”trycksfels” nisse smugit sig in, 17 års ålder ska det stå inte 27. Får skylla på tjocka fingrar. 🙈
 
Hej!

Jag står inför ett tufft beslut om att eventuellt låta min bästa vän på 20 år få somna in. Jag har ägt honom sedan han var 7 år gammal och vi har haft fantastiskt fina år tillsammans.

Han har en del skadehistorik med bland annat ligamentskada i hoven, griffelbensfraktur och en kronisk bronkit. Han har återhämtat sig efter sina skador och bronkiten är under kontroll. Nu har han fått en fångdiagnos och behandlas för tillfället med fenylbutazon vilket inte har gett något vidare resultat.

Problematiken i det hela (förutom att min kära ponny är sjuk givetsvis) är att jag och min sambo väntar bebis som kommer om bara några veckor. Tanken var att hästen skulle flytta till en fodervärd men så dök det här upp och försvårade allting. Anledningen till att han skulle flytta till fodervärd är för att jag står inackorderad med honom en bra bit ifrån där jag bor och känner inte att jag har varken tid eller ork att bibehålla intresset med en liten bebis här hemma.

Jag funderar nu på om jag ska låta min kära ponny få somna in hemma hos mig där han är trygg och bekväm. Även om han kan återhämta sig ifrån fången så innebär det ju givetvis en lång rehabilitering som jag känner att jag inte kan lägga över på någon annan, särskilt inte på en fodervärd som inte känner hästen fullt ut. Han är också en häst med stor matglädje och prognosen hittills ifrån veterinären innebär att han aldrig kommer kunna gå på bete igen vilket känns svårt att tänka att han skulle trivas med.

Hur hade ni tänkt och gjort i min situation? Givetsvis hade jag velat ge honom fler år i sitt pensionärsliv men jag ifrågasätter mig själv om det är ett värdigt liv för honom. :( Det känns såklart inte rätt att flytta på en sjuk äldre häst till ett främmande hem och jag vill bara veta att han får det bra..
Jag tycker du tänker rätt ♥️ 💔

Står själv och funderar på om min ponny ska få vandra vidare. Det är inte något lätt beslut.., eller jo, rent rationellt är det enkelt, emotionellt är det långtifrån lika enkelt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 652
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 815
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 578
Senast: cirkus
·
Hundhälsa För två år sedan rasade tillvaron hemma. Min man bröt nacken i en olycka och jag blev svårt sjuk i samma veva. En av hästarna dog och en...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
13 807
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp