Svårt Beslut!

B

**BORTTAGEN**

Jag vet inte om denna tråd hör hemma här men...jag har en häst som det nalkas slutet för...men jag vill inte köra honom till ett slakteri långt borta, jag vill att han ska få somna in hemma. Jag har lite funderingar på hur det fungerar och vart jag kan få kontakt med någon och vad det kostar. Jag bor i värmland. Välldigt tacksam för svar!
 
hej...det der är alltid svårt,och otroligt jobbigt.
du har tjänst avlivning som fungerar att vetrerinären kommer hem till dig och avlivar hästen,
om du vill kan du kontakta pyret88 her på buke.
hon avlivade nyss sin häst utanför stallet.
hon vet priser och hur det går till. :(
 
Hejsan! Det går alldeles utmärkt att låta sin häst få dö hemma. Det man gör är att ta kontakt med en veterinär som kommer hem och avlivar hästen. Själv betalade jag 1200 kr den 27/9. Priserna kan dock variera, detta var i västra götaland. Vad har du sedan tänkt göra med kroppen? Jag själv har begravt mina hästar hemma. För att få lov att göra detta krävs att miljökontoret gör en bedömning av den tilltänkta platsen och godkänner den. Sedan skickar du en begäran om tillstånd för nedgrävning av din häst + miljökontorets godkännande till Länsveterinären som tar beslutet. Lycka till!
 
Jag avlivade min Sessan för ca 2 månader sedan.

Jag fullständigt vägrade köra henne nånstans och jag ville inte heller att hon skulle gå till köttindustri.

Jag bor i Skåne, så jag kontaktade SLP, då jag har varit på studiebesök där och vet att det är mycket kunniga och proffsiga människor. De flesta där som håller på med hästslakten har själv häst, så de vet vilket beslut det är.

Sess avlivades med bultpistol hemma, utanför sin beteshage. Hon och kompisen stod lugnt och åt ur varsin havrespann, kompisen fick vara med eftersom situationen skulle blivit alldeles för påtaglig annars.

Sedan fördes hon till en stor "brännugn" och blev aska. Detta kostade oss 4000 kronor drygt. Hade vi "sålt" henne till slakt hade priset blivit helt annorlunda.

Ett tips är att du hör dig för lite med andra hästmänniskor vilka de har anlitat och hur de upplevde människorna. Killen jag hade va hur bra som helst och tog det lugnt, innan bulten gick frågade han om jag var redo och hon hann inte märka nånting.

//E
 
Har varit med om en häst som tagits bort hemma av Stockholms Nödslakt och de var väldigt proffsiga, nu är det ju inte aktuellt för dig men de gav mig gott hopp om jag måste ta bort min pärla på studs :crazy:
 
Tog bort min ponny för drygt ett år sedan, Sthlm nödslaktservice gjorde det och han som gjorde det va bara kanon.
 
ta med hästen till ett slakteri. åk meed å var med under avlivningen så du vet att hästen e död när du åker därifrån.. det gör jag.. känns bra att stå bredvid när de tar sitt sista andetag...
 
När vi avlivade min häst år 2000 så ringde vi våran granne som var djurambulansen(är min bästis pappa)
så vi betalade ingeting.
Fast jag kunde inte "bestämma" fall om jag vill avliva henne. Hon bröt benet :cry: så det gick så fort, alldeles för fort. Det är hemskt när man inte är bered på det. Fast det är väldigt hemskt annars också :(
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 256
Senast: ako
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
10 978
Senast: SiZo
·
  • Artikel
Dagbok Förra helgen drog ner mig i en rejäl grop som jag inte trodde var möjlig. Jag hade ingen aning om att en marknad kunde dränera en på så...
Svar
1
· Visningar
697
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp