Bukefalos 28 år!

svårt beslut..

Sv: svårt beslut..

Jag har läst nästan alla inlägg. Du sitter i en tuff sits. Din mammas ekonomi måste ha förändrats markant när dina föräldrar valde att gå skilda vägar. Bortskämd eller ej- det är inte jag till att avgöra. Visst är det en stor skillnad på dagens tonåringar och när jag själv var yngre ( då är jag ändå bara strax över 30 själv! ) Pressen är sjukligt hög på att ha alla dessa märkesprylar. Jag håller med dig att det kan i många fall vara bättre att satsa på ett bättre märke som håller.
Du och din mamma måste nog rannsaka er själva. Eftersom du har haft häst länge och du är rutinerad tävlingryttare så har du antagligen redan all den nödvändiga utrustning du behöver. Alltså är det slut med att köpa nya täcken, senskydd, schabrak mm. Du får helt enkelt gilla läget och slita på det du har.
Mycket bra och moget av dig att skaffa ett jobb. Du pratar om att ni inte vill byta till ett sämre stall. Jag vet inte var ni betalar i stallhyra eller hur stallet ser ut, men i denna sitsen som ni är så får man kolla efter det billigaste och bästa alternativet. Skippa allt dyrt specialfoder, i många fall är det att kasta pengarna i sjön.
Anledningen att din mamma vill ha del i dina egna tjänade pengar är antagligen att hon egentligen inte går runt ekonomiskt. Jag tycker det är fel av din mamma. Ingen av er mår bra av det här. Ska du kunna ha kvar hästen så får du nog försöka finansiera den själv så gott det går. Jag vet att det är tävla och träna du vill och det är hemsk tråkigt att pengarna inte räcker. Du får sålla i tävlingarna. Åk inte på dyra meeting eller långt ifrån där du bor. Bensinen är dyr.
1-2 tävlingar/månad är ju bättre än inga alls. Undvik uppstallningar och annat onödigt på tävlingen. Ta med mat/fika iställer för att köpa.
Skriv en lista på allt ni lägger ut varje månad för din häst. Stryk det som går ta bort. Kolla igenom försäkringen på hästen- många hundralappar att spara varje månad. Det viktigaste är ju att hästen har en veterinärvårdsförsäkring.
Du får minska på träningar- hellre 2ggr per månad än ingen gång.
Många bäckar små heter det ju... Man kan tycka att " en hundralapp mer eller mindre spelar ingen roll" Jo! det gör det! I slutändan blir det flera tusen om året.
Jag själv väljer att ha hästar och får då helt enkelt skippa märkeskläder, resor, andra nöjen, gå på stan o ta en fika mm.......
Många tjejer skulle aldrig våga drömma om en egen häst.
Lycka till och hoppas det ordnar sig för dig!
 
Sv: svårt beslut..

Du är förskräckligt bortskämd.

Du borde tacka din mamma varje dag för att du får behålla din ponny. Är du dessutom 18 år och bor hemma bör du betala för dig.

:crazy:

Det haller jag inte med om. När man är 18 gar man normalt i gymnasiet, och behöver satsa heltid pa det för att fa bra betyg. Att da kräva att alla 18-aringar borde betela för sig tycker jag är kortsynt (om inte ekonomin gar sa fruktansvärt pa knäna att familjen inte har rad att lata barnen ga i skolan, men det hoppas jag inte hör tillvanligheterna).

Mabuse, som tackar sin lyckliga stjärna för att mina föräldrar inte resonerade som du.
 
Sv: svårt beslut..

:crazy:

Det haller jag inte med om. När man är 18 gar man normalt i gymnasiet, och behöver satsa heltid pa det för att fa bra betyg. Att da kräva att alla 18-aringar borde betela för sig tycker jag är kortsynt (om inte ekonomin gar sa fruktansvärt pa knäna att familjen inte har rad att lata barnen ga i skolan, men det hoppas jag inte hör tillvanligheterna).

Mabuse, som tackar sin lyckliga stjärna för att mina föräldrar inte resonerade som du.

Jag kan bara hålla med dig.
Jag är själv 18 år och bor hemma. Nu har jag visserligen ingen svindyr tävlingsponny, eller någon häst överhuvudtaget, men att kräva av pluggande ungdomar att de ska betala för sig hemma tycker inte jag är klokt.

Allmänt:

Många har nämnt att TS är bortskämd, och det är möjligt. Men varför tala om det för henne? Ta det med hennes föräldrar istället. Det är ju de som har skämt bort henne. Man kan inte skylla på barnet för att det är bortskämt när det är föräldrarna som gör fel.

Någon har nämnt att situationen för ungdomar är annorlunda idag än förr (vi ska ha allting... är så bortskämda...). Samhället förändras, det är inte ungdomars fel. Blir helt tokig på allt vuxet och "moget" folk som ser ner på unga bara för att de råkar vara just unga. Går och ojar sig över hur enkelt vi har det och hur svårt det var på "deras tid". Man vill inte höra.
 
Sv: svårt beslut..

Jag är själv en dressyrponny ryttare men får dock ej tävla ponny längre pga att jag är 20år. Jag har betalat mina egna träningar och tävlingar sedan jag var 16år med mitt studiebidrag då. Dock så har min mamma ett välkänt företag i Sverige som säljer både ryttar utrustning och western/engelsk utrustning, skulle jag köpa några häst saker så betalade jag dom själva men köpte dom då av min mamma, visst händer det att jag får saker av henne, men för det mesta så betalar jag det själv.
Stallplatsen på min familjs hästgård för min ponny betalar jag också själv dvs 1900kr/månad samt hovslagare 600kr / 6-7:de vecka. Sedan har jag även hyra att betala på min lägenhet samt alla andra räkningar. Nu är det ju även så att jag självklart har ett jobb för att ha råd med allting.

Eftersom att jag inte får tävla min D-ponny längre så har jag en duktig tjej som tränar honom och ska även tävla honom. Jag tränar honom mest, hon rider endast 1-2ggr i veckan. Detta är för att jag inte vill sälja honom och för att jag vill att han ska tävlas.
Kanske fungerar med en duktig yngre medryttare för dig ? Det finns en hel del duktiga ryttare så man ska inte säga något dumt om dom.

Tycker att du ska sätta dig ner med din mamma och diskutera igenom angående pengar och vad allt kostar. Och förhoppningsvis kan du bidra med något. Eller att ni delar på kostnaderna ? För det är inte BILLIGT att ha häst.

Lycka till! MVH Mikaela
 
Sv: svårt beslut..

Hur har det gått med alltihopa?
 
Sv: svårt beslut..

Om ni bestämmer er för att behålla ponnyn så behöver du ju inte sluta tävla bara för att du är 18.Ta upp honom och tävla bland stora hästar istället.Hoppas att det löser sej för dej.
 
Sv: svårt beslut..

:crazy:

Det haller jag inte med om. När man är 18 gar man normalt i gymnasiet, och behöver satsa heltid pa det för att fa bra betyg. Att da kräva att alla 18-aringar borde betela för sig tycker jag är kortsynt (om inte ekonomin gar sa fruktansvärt pa knäna att familjen inte har rad att lata barnen ga i skolan, men det hoppas jag inte hör tillvanligheterna).

Mabuse, som tackar sin lyckliga stjärna för att mina föräldrar inte resonerade som du.

Tjejen skrev att hon har ett jobb vid sidan av skolan. Det kanske hon inte borde ha, om hon behövde satsa heltid på skolan?

Jag har inte skrivit att alla 18-åringar bör betala hemma. Bara de som har en inkomst.

(vad har du emot mig egentligen?)
 
Sv: svårt beslut..

Jag fyller 18 i år. Jag har precis köpt en häst för mina egna pengar. Jag betalar varenda kostnad själv. Visst jag har fått jobba för det här. Jag har fyra mil till mitt jobb och jag jobbar ca 3 dagar i veckan. Nu har jag tur så vi har stall på gården och inte behöver betala någon stall hyra men allt annat kostar ändå. Har jag någonsin klagat? Nej. Har det blivit en massa tjaffs runt hästen? Ja varje dag.

Men det är i alla fall något som man själv väljer, Att ha häst och att se till att den får bra vård. Om din mamma tar pengarna du tjänar hoppas jag att hon respekterar att de ska gå till träning och tävling. Kanske andra kostnader runt hästen också. Men jag tycker att det är fel ifall hon tar dem till annat. Det är pengar som du tjänar och då ska du få dom också. Fortsätter hon ta dom så att du ändå inte har råd att träna och tävla så säg att du slutar jobba. Du har inget ansvar för eran ekonomi. Men visst kan man hjälpa till ibland om man har pengar över.
Visst jag tycker att du är bortskämd som alldeles för många ponnyryttare. Men samtidigt tycker jag synd om dig just för att du ÄR bortskämd. Du har aldrig fått lära dig hur det är att itne ha några pengar. Hur ska du klara dig när du flyttar hemifrån och inser att dt inte finns så mycket pengar?

Nu säger jag inte det här till dig utan allmänt.
Skämma bort sitt barn är nog bland det värsta man kan göra som föräldrar. Ofta så får (förutom pengaberoendet) barnen en väldigt dålig attityd och ett självförtroende som säger "jag är störst, bäst och vackrast". Har hört många "snobbar" i stallet som har hånat de som inte har lika mycket pengar och lika dyra grejer just därför. "Kolla hennes häst kostar bara 30 000 och den är tjock och alla hennes saker är köpta på Börjes......" Det är en skam för ridsporten.
 
Sv: svårt beslut..

Jag fyller 18 i år. Jag har precis köpt en häst för mina egna pengar. Jag betalar varenda kostnad själv. Visst jag har fått jobba för det här. Jag har fyra mil till mitt jobb och jag jobbar ca 3 dagar i veckan. Nu har jag tur så vi har stall på gården och inte behöver betala någon stall hyra men allt annat kostar ändå. Har jag någonsin klagat? Nej. Har det blivit en massa tjaffs runt hästen? Ja varje dag.[QUOTE)

Jag har också stall på gården hemma och har en tävlingsponny men jag betalar ändå för min ponny. Betalar 1900kr i stallhyra varje månad samt hovslagare. Kan tillägga att jag även har hyra på min lägenhet att betala samt andra räkningar. Självklart så betalar man för sin häst.
 
Sv: svårt beslut..

Hur gammal är du? Har du jobb, går på gymnasiet, går du på högskolan?
 
Sv: svårt beslut..

Jag är 20 år och har jobb. Våren 07 tog jag studenten ifrån en 3-årig hästutbildning.
Det jag menar är att även fast man har hästarna hemma på sin gård så tycker jag att man skall hjälpa till att betala samt hjälpa till med andra sysslor.
Sedan jag var 16år har jag betalat mina träningar och tävlingar själv.
 
Sv: svårt beslut..

Även fast man har jobb och häst så kan man satsa heltid på skolan. Jag tog studenten 07 ifrån en 3-årig hästutbildning, åkte till skolan 05.30 på morgonen och kom hem kl 18.00 och sedan tränade jag min ponny. Det är väl bara att ordna ett helg/extrajobb ?

Även när jag bodde hemma så betalade jag för min egen ponny och då har vi ändå ett eget stall. Så förstår inte riktigt vad problemet är.
 
Sv: svårt beslut..

gjorde en ny användare då jag vill va anonym.

vet inte hur jag ska göra och tänkte att jag kanske kunde få lite tips här, lr iaf få skriva av mig lite..

har en ponny som jag fick när jag var 14 år, är 18 nu. min drömponny, precis en sån jag alltid velat ha. visade sig att han var lite för svår för mig och lite för ung, 5 år. men jag kämpade på och fick mkt hjälp av min mamma och tränare och tillslut lossnade allt och jag hittade knapparna. under dom här åren har jag och min mamma bråkat otroligt mkt när det gäller hästen, om allt ifrån vilket foder han ska ha till vilken hage han ska gå i, ungefär. två starka viljor som vill det bästa för hästen. det har självklart varit jobbigt för hela familjen och kanske en av anledningarna till att mina föräldrar skiljdes, dock inte den största anledningen. detta ledde till att det blev svårare för min mamma att betala allt, dyr stallplats osv. särskilt när jag är van vid att få bästa tränarna, bästa fodret, dyraste täckena osv, och dom sakerna vill ju mamma också ha, fast inte pengarna riktigt räcker till. och jag som alltid fått som jag vill har ju såklart blivit ännu argare vilket har resulterat i mer bråk. och så har mamma inte haft råd att betala alla träningar som jag vill och även tävlingar, som är det jag vill mest. därför skaffade jag ett jobb själv för ungefär ett år sedan men då börjar hon tjafsa om att hon ska ha dom pengarna, som jag hade tänkt ha till träningarna och tävlingarna, vilket vi också börjar bråka om. och jag får ingen hjälp av min pappa, han är trött på hästen och allt tjafs runt omkring.

känns nu som att jag inte orkar kämpa längre, det här är dessutom sista tävlingsterminen för mig på ponny och sen vet jag inte vad jag ska göra, vill inte sälja men känns nästan som att jag inte orkar bry mig längre. jag vill inte ha en häst som står i en hage och blir fet utan att träna och tävla, och det är inte kul att rida runt själv och traggla, jag vill mer än så. särskilt när jag har en dyr och fin ponny. nu kanske jag låter bortskämd men det här är skitjobbigt och vet inte vad jag ska göra. sälja? behålla och fortsätta kämpa? lämna ut på foder? vilket vi har tänkt men mamma vill inte, hon vill inte sälja heller, sen är han svårriden så det är inte nån som klarat av honom. nån som har tips eller har/haft det likadant?

behövde skriva av mig lite bara efter ännu ett bråk.:(



ett råd, i min familj har inte häst vare ens tanke på..så va lycklig, men ja hade min älskade sköthäst men,,

gå fram till din mamma, krama henne när hon minst anar de, säg att du älskar henne och verkligen mena de, säg att på nått sätt löser sig allt. sedan har ni trevligt. prata om gamla ROLIGA minnen, be henne berätta om när hon va liten.. visa att du älskar henne,... testa å ge mig svar
 
Sv: svårt beslut..

gjorde en ny användare då jag vill va anonym.

vet inte hur jag ska göra och tänkte att jag kanske kunde få lite tips här, lr iaf få skriva av mig lite..

har en ponny som jag fick när jag var 14 år, är 18 nu. min drömponny, precis en sån jag alltid velat ha. visade sig att han var lite för svår för mig och lite för ung, 5 år. men jag kämpade på och fick mkt hjälp av min mamma och tränare och tillslut lossnade allt och jag hittade knapparna. under dom här åren har jag och min mamma bråkat otroligt mkt när det gäller hästen, om allt ifrån vilket foder han ska ha till vilken hage han ska gå i, ungefär. två starka viljor som vill det bästa för hästen. det har självklart varit jobbigt för hela familjen och kanske en av anledningarna till att mina föräldrar skiljdes, dock inte den största anledningen. detta ledde till att det blev svårare för min mamma att betala allt, dyr stallplats osv. särskilt när jag är van vid att få bästa tränarna, bästa fodret, dyraste täckena osv, och dom sakerna vill ju mamma också ha, fast inte pengarna riktigt räcker till. och jag som alltid fått som jag vill har ju såklart blivit ännu argare vilket har resulterat i mer bråk. och så har mamma inte haft råd att betala alla träningar som jag vill och även tävlingar, som är det jag vill mest. därför skaffade jag ett jobb själv för ungefär ett år sedan men då börjar hon tjafsa om att hon ska ha dom pengarna, som jag hade tänkt ha till träningarna och tävlingarna, vilket vi också börjar bråka om. och jag får ingen hjälp av min pappa, han är trött på hästen och allt tjafs runt omkring.

känns nu som att jag inte orkar kämpa längre, det här är dessutom sista tävlingsterminen för mig på ponny och sen vet jag inte vad jag ska göra, vill inte sälja men känns nästan som att jag inte orkar bry mig längre. jag vill inte ha en häst som står i en hage och blir fet utan att träna och tävla, och det är inte kul att rida runt själv och traggla, jag vill mer än så. särskilt när jag har en dyr och fin ponny. nu kanske jag låter bortskämd men det här är skitjobbigt och vet inte vad jag ska göra. sälja? behålla och fortsätta kämpa? lämna ut på foder? vilket vi har tänkt men mamma vill inte, hon vill inte sälja heller, sen är han svårriden så det är inte nån som klarat av honom. nån som har tips eller har/haft det likadant?

behövde skriva av mig lite bara efter ännu ett bråk.:(

Som andra redan påpekat så tycker jag att du är bortskämd. För att försöka minska kostnaden per månad så får du:

  • Försöka sälja det du har av värde som du inte behöver ha, du behöver t.ex bara två schabrak, ett träns osv.
  • Leta efter ett billigare stall där kanske mindre ingår, alltså att du får hjälpta till mer med sysslor i stallet
  • Om du måste ha något nytt, kolla på begagnat istället för sprillans nytt

Vill du ha kvar din ponny så kanske du får strunta i träningar och tävlingar och istället rida hemma. Och jag tycker att det är helt rätt av din mamma att "ta" dina pengar som du jobbat ihop. Om du tänker efter, din mamma är ensamstående och jobbar för att du ska kunna ha häst, och du jobbar extra för att ha råd med träningar och tävlingar? Du tycker inte att du istället borde jobba för att kunna hjälpa till att betala t.ex stallhyran?

Jag vet själv hur det känns att gå i skolan samtidigt som man har häst. Jag är evigt tacksam till mina föräldrar som har betalat så mkt på min hobby, trots att de har två andra barn och en hel del lån. Jag hade tre extra jobb utöver skolan, och ALLT jag fick ihop gick till hästen. Jag köpte kläder endast när mina gamla var så utslitna eller fula så jag inte kunde ha dom, festade aldrig m.m. för att kunna hjälpa till så mkt som möjligt med kostnaderna för hästen.

Och visst, ni borde sätta er ner och prata, om det går. Prata om något roligt, gå inte in på det dåliga diirekt, då slutar det bara på ett sätt.

//Diana (sorry för något luddigt inlägg)
 
Sv: svårt beslut..

hjälper till med hästen så mycket jag kan?
Hörredu du är 18 år, skärp till dig!
Jag började tvätta, städa själv när jag var 12 och har alltid hjälp till hemma. När jag var 10 så förlorade jag min mamma, så var rädd om det du har och ta inte allt för givet för en dag kanske dem inte står kvar.
 
Sv: svårt beslut..

Har läst lite i tråden och jag har väll inga jätte bra råd men detta kan jag säga iallafall. Gymnasium+jobb+häst går. Din mamma borde inte mer en max behöva skjusa dig till stallet (om det inte finns bussar/går att cykla). Att sköta hästen själv är i mina ögon en självklarhet. Jag är 18 år och bor hos pappa. Jag sköter mina hästar själv (2 st). Sommar tid cyklar jag till stallet (har lyxit, det är bara 7 km, vet inte om du har samma tur). Jag pluggar, håller på att ta körkort och sköter mina hästar själv (vi har även flertalet arbetshelger på skolan).
Jag har inget jobb just nu men har haft sommar jobb m.m. och dom pengarna snålar jag med.
Att tro att man ska kunna både ha pengar, fritid (som vänner/kläder/ ja ni förstår) och häst är att äta kakan och ha kvar den. Vill mina vänner umgås med mig får dom följa med till stallet, hästintresserade eller inte. Spar dina pengar till skoning och begagnad utrustning. (och lägg undan pengar som blir över till vet. eller annat oväntat). Om du betalar sådant så kanske din mamma låter dig behålla pengarna.
Hjälp till hemma slå på en disk eller tvätt maskin innan du går i säng, bara det gör mkt.
Runt 11 års åldern skötte jag alla djuren hemma (katter, hund,gerbiler, marsvin, kaniner), gick i skolan och hjälpte till hemma (+ lov jobb.) och då även 3 fullstora hästar. upp vid 5 och i säng vid 21 så ska du se att det är lätt att avlasta mor din och kanske få behålla dina pengar. Slösar du dom på kläder eller liknande förstår jag mer än väl att din mamma vill ta dom.
Det låter som du kan göra rätt mkt för att dra ner på kostnaderna.
Men för guds skull sköt åtminstonde hästen själv. :eek:
 
Sv: svårt beslut..

Problemet för mig (om jag skulle ha ett jobb) är att jag går ett pluggprogram, inte en hästutbildning. Vi har prov, inlämningsuppg, redovisningar, hemprov osv osv flera gånger i veckan + det vanliga arbetet på lektionerna. Plugg till prov, alla inlämningsuppgifter och skrivuppgifter (pm osv) måste göras på fritiden eftersom det inte finns lektionstid till det.

Därmed går eftermiddagar och helger åt till skolarbeten. Och någon gång måste hjärnan få vila. Om jag hade haft ett jobb på helgerna ahde jag hoppat av skolan för länge sedan, för då hade jag inte orkat.

Tror oxå att det har att göra med hur enklet man har för sig. Somliga kan läsa igenom material inför ett prov en gång och sedan sitter det, men sådan är inte jag.
Det är problemet för mig.
 
Sv: svårt beslut..

Klart man kan hjälpa till trots att man går i skolan. Det har jag själv alltid gjort. Å vi har haft hästar på gården å bara en var min. Jag gjorde endå mer än hälften av den dagliga hästhanteringen på gården som involverade foder, en del motionerande, smörjning av eksemhäst på sommaren m.m. Å jag har alltid betalat allt för min häst.

Men att jobba när man går i skolan kan vara grymt tufft beroende på vilket program man går, hur engagerad i skolan man är, hur lätt man har för att lära å så vidare.
 
Sv: svårt beslut..

Köper man en häst till sitt barn som inte är myndig fattar man väl också att man har störst ansvar, sedan då barnet blir mydigt så kan det ju kanppast säga poff så klarar hon allt själv.
 
Sv: svårt beslut..

Och? Så om man köpt en ponny och ens egen situation förändras, från att levt i ett förhållande där två betalar, så ska man som ensamstående betala allt åt en bortskämd snorunge som inte vill bidra med ngt hemma utan bara gnäller?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 780
Senast: CaisaCax
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 230
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 784
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Har nu lagt ut mina ponnyer på annons.🥺 Och det gör SÅ ont. Jag vet att det är för deras eget bästa, att de får ett mer aktivt liv med...
Svar
2
· Visningar
402
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp