Svart helg i Blenheim – tre hästar avlivade

Blenheim Horse Trials har stått värd för fälttävlan i över 30 år, och lockar varje år tusentals besökare till den brittiska tävlingsplatsen framför det mäktiga palatset. Men årets upplaga överskuggades av det faktum att tre hästar fick avlivas efter terrängen.
 
Jag har tvekat med att kommentera det här inlägget men så såg jag Jonty Evans fladdra förbi i mina sociala medier. En av världens goaste och trevligaste personer som sporten någonsin skådat. Samma sak med Nicola Wilson och Benjamin Winter. Att sitta å säga att de får skylla sig själva för att de själva valt att rida fälttävlan är faktiskt hårresande osmakligt! 😳

I övrigt finns det annat i ditt inlägg jag håller med om👍🏻

Det sa jag aldrig. Jag sa att människor faktiskt har en frihet att välja att göra (eller inte göra) saker som är farliga. Jag har ingen aning om vilka personerna du nämner är men jag antar att det är fälttävlansryttare som dött under tävling. Jag är övertygad om att de var medvetna om riskerna med sporten de valt att frivilligt hålla på med. Till skillnad från alla de hästar som dör under terrängprovet så var ryttarna medvetna om risken och hade bestämt att de ändå ville göra det. Det beslutet anser jag att en vuxen människa måste få ha friheten att fatta åt sig själv. Däremot tycker jag inte att man har rätt att fatta det åt någon som inte är kapabel utvärdera riskerna (d.v.s. hästen).
 
Det sa jag aldrig. Jag sa att människor faktiskt har en frihet att välja att göra (eller inte göra) saker som är farliga. Jag har ingen aning om vilka personerna du nämner är men jag antar att det är fälttävlansryttare som dött under tävling. Jag är övertygad om att de var medvetna om riskerna med sporten de valt att frivilligt hålla på med. Till skillnad från alla de hästar som dör under terrängprovet så var ryttarna medvetna om risken och hade bestämt att de ändå ville göra det. Det beslutet anser jag att en vuxen människa måste få ha friheten att fatta åt sig själv. Däremot tycker jag inte att man har rätt att fatta det åt någon som inte är kapabel utvärdera riskerna (d.v.s. hästen).
Det där är ju bara ett "vill äta kakan och ha den kvar" icke argument när man håller på med hästar. Alla aktiviteter vi gör med hästar från fälttävlan till ridskola och allt däremellan är saker de inte hade gjort utan oss människor.
 
Det där är ju bara ett "vill äta kakan och ha den kvar" icke argument när man håller på med hästar. Alla aktiviteter vi gör med hästar från fälttävlan till ridskola och allt däremellan är saker de inte hade gjort utan oss människor.

Så är det. Men det finns större och mindre risker vi låter hästarna ta. Att ta ut en häst på ett terrängprov och pressa den för att man vill vinna är en större risk än mycket annat.
 
Jag har ingen aning om vilka personerna du nämner är men jag antar att det är fälttävlansryttare som dött under tävling. Jag är övertygad om att de var medvetna om riskerna med sporten de valt att frivilligt hålla på med

Bara en av dom som dött. De övriga två har fått skador som omöjliggjort en fortsatt karriär. Orsaken har varit felaktiga hinder i 2 fall. ( I jontys fall vet jag inte)Hinder som aldrig borde stått på en terrängbana överhuvudtaget .

Tyvärr finns det många idioter till banbyggare som har storhetsvansinne och tillhörande TD som godkänner banor som aldrig borde godkännas. Många banbyggare har aldrig ridit själva och har ingen aning om hur ett hinder uppfattas av en häst eller svårighetsgraden i placeringen av hinder. Helt galet!
 
Man skulle ju tro det, men inom min sport är det inga pengar alls inblandade (annat än kostnader) och ändå fifflar man med stamtavlor och pressar unga hundar för mycket. För en rosett liksom
Fast där är väl pengar inblandade pga att meriter ger högre pris på valpkullen?
 
Det tror inte jag. Är minimala prispengar i fälttävlan, även på internationell nivå. Betala minst 20.000 för att deltaga i en tävling utomlands och vinna 5000 spänn är ju inte särskilt ekonomiskt drivande 🙈
Vad ligger priset på en fälttävlanshäst på?
 
Vad ligger priset på en fälttävlanshäst på?

Beror ju lite på om det är en utbildad eller unghäst och vem som säljer, men en dokumenterat mkt lovande unghäst kan ju kosta allt från en halv miljon och uppåt och en färdig flera miljoner. Eller så kan man hitta ett fullblod från banan för 30.000 eller en hobbyhäst för 100. 000 och gå hela vägen upp till svår klass. Med en fälttävlanshäst är det svårt att veta vilket mod och hjärta hästen har, man kan ju ana men man vet oftast inte förrän man passerat målflaggorna.
 
Jag har tvekat med att kommentera det här inlägget men så såg jag Jonty Evans fladdra förbi i mina sociala medier. En av världens goaste och trevligaste personer som sporten någonsin skådat. Samma sak med Nicola Wilson och Benjamin Winter. Att sitta å säga att de får skylla sig själva för att de själva valt att rida fälttävlan är faktiskt hårresande osmakligt! 😳

I övrigt finns det annat i ditt inlägg jag håller med om👍🏻
Att man som människa till skillnad från hästarna har ett val att tävla i en riskfylld sport betyder inte att man får "skylla sig själv". Självklart ska det göras allt för att sporten ska bli så säker som möjligt för både hästar och ryttare, men som ryttare måste vi ju också förstå att vi har ett speciellt ansvar för hästarna som faktiskt inte själva valt att delta.
 
Det där är ju bara ett "vill äta kakan och ha den kvar" icke argument när man håller på med hästar. Alla aktiviteter vi gör med hästar från fälttävlan till ridskola och allt däremellan är saker de inte hade gjort utan oss människor.

Och just därför har vi ett alldeles speciellt ansvar vad gäller att se till hästarnas välfärd och att i möjligaste mån skydda dem från skador och olyckor!
 
Fast där är väl pengar inblandade pga att meriter ger högre pris på valpkullen?
Nu vet jag inte hur det är med whippet och greyhound som @em-pirre har, men saluki som är "min" ras och som tävlar i samma sporter kostar i princip lika mycket oavsett hur meriterade föräldrahundarna är. Det skiljer kanske någon enstaka tusenlapp mellan olika uppfödare, men då är det för att vissa uppfödare lägger priset lägre än andra, inte pga skillnader mellan avelshundar/valpar.
 
Nu vet jag inte hur det är med whippet och greyhound som @em-pirre har, men saluki som är "min" ras och som tävlar i samma sporter kostar i princip lika mycket oavsett hur meriterade föräldrahundarna är. Det skiljer kanske någon enstaka tusenlapp mellan olika uppfödare, men då är det för att vissa uppfödare lägger priset lägre än andra, inte pga skillnader mellan avelshundar/valpar.
Varför tävlar folk dom till skador då, gör folk sånt bara för "äran" 😲?
 
Ja.

Edit: det är hundar som ska få springa för att må bra, och ibland sker olyckor. Så att tävla och träna tycker jag är bra. Även om de ibland skadar sig (min kompis hund bröt benet igår då den hoppade ner från soffan).

Det jag är emot är själva pressande lch fifflandet.
Ja men det är det jag menar, jag har svårt att förstå att folk skulle pressa och fiffla bara för... Status? I en superliten nischgrupp?

Jag är kanske för naiv/tror för gott om folk...
 
Varför tävlar folk dom till skador då, gör folk sånt bara för "äran" 😲?
Till viss del: absolut. Tittar man på hundar så finns det i de allra flesta raser en uppdelning mellan utställningshundar och arbetande hundar. I alla fall som jag känner till så är utställningsvarianten mer osund. Man bortser från allt förutom utseende, avlar på hundar med pissig mentalitet och hälsoproblem för att få fram nästa storvinnare, och nej, man tjänar inte en enda krona på det med tanke på vad utställningar och allt runtomkring kostar. Där är det ära, berömmelse och tjusiga prisrosetter som lockar.

När det gäller annan hundsport som hundkapplöpning och lure coursing så är det väl värt att notera att det skiljer mellan olika länder och mellan olika raser. @em-pirre bor i Finland där allt kring de sporterna är större än i Sverige, och där reglerna ser annorlunda ut m.m. Dessutom har hon de mest populära raserna för sådana tävlingar. Det hon beskriver med folk som pressar hundar i onödan, fifflar med saker och ting osv är inget jag känner igen. Genom mina 16 år med rasen så har jag två gånger varit med om att folk tävlat hundar som de vetat att inte har varit i skick för det. Aldrig annars. Sedan har jag sett hundar som nog inte borde ha tävlat av olika anledningar men där det missats pga okunskap eller annat, inte för att man medvetet pressat hundarna för hårt eller desperat tävlat i hopp om priser.

Sedan när det gäller skador så är det betydligt(!) vanligare med skador i vardagen än på tävling. Hundarna är skitsnabba och inte speciellt robust byggda (varierar lite mellan olika raser såklart). Olyckor händer. Jag har haft hund som under en vanlig skogspromenad fick ett öppet sår som var djupt nog för att man skulle se skelettet. Pga konstruktionen på hund så var såret dock inte speciellt djupt. En långsammare, mer robust hund med tjockare hud och päls hade kanske bara fått en liten rispa av samma skada.
 
Till viss del: absolut. Tittar man på hundar så finns det i de allra flesta raser en uppdelning mellan utställningshundar och arbetande hundar. I alla fall som jag känner till så är utställningsvarianten mer osund. Man bortser från allt förutom utseende, avlar på hundar med pissig mentalitet och hälsoproblem för att få fram nästa storvinnare, och nej, man tjänar inte en enda krona på det med tanke på vad utställningar och allt runtomkring kostar. Där är det ära, berömmelse och tjusiga prisrosetter som lockar.

När det gäller annan hundsport som hundkapplöpning och lure coursing så är det väl värt att notera att det skiljer mellan olika länder och mellan olika raser. @em-pirre bor i Finland där allt kring de sporterna är större än i Sverige, och där reglerna ser annorlunda ut m.m. Dessutom har hon de mest populära raserna för sådana tävlingar. Det hon beskriver med folk som pressar hundar i onödan, fifflar med saker och ting osv är inget jag känner igen. Genom mina 16 år med rasen så har jag två gånger varit med om att folk tävlat hundar som de vetat att inte har varit i skick för det. Aldrig annars. Sedan har jag sett hundar som nog inte borde ha tävlat av olika anledningar men där det missats pga okunskap eller annat, inte för att man medvetet pressat hundarna för hårt eller desperat tävlat i hopp om priser.

Sedan när det gäller skador så är det betydligt(!) vanligare med skador i vardagen än på tävling. Hundarna är skitsnabba och inte speciellt robust byggda (varierar lite mellan olika raser såklart). Olyckor händer. Jag har haft hund som under en vanlig skogspromenad fick ett öppet sår som var djupt nog för att man skulle se skelettet. Pga konstruktionen på hund så var såret dock inte speciellt djupt. En långsammare, mer robust hund med tjockare hud och päls hade kanske bara fått en liten rispa av samma skada.
Och @skiesabove ja det händer. Också i Sverige. Det är ju samma fusklinjer både hos er och här. Men det är ju mest race, så där är det ju whippet som dom fifflar med. Greyhoundmixar hela bunten. Bara för att folk vill vinna vanliga tävlingar.

Pressar hundar är det främst nytt folk som gör, och vissa uppfödare (en svensk bla). Inte sjuka hundar eller så, men definitivt för lite vila för vissa.

Vi har ju vetcheck av ALLA hundar inför VARJE start så det underlättar.
 

Liknande trådar

V
Fälttävlan Nu är en helg fylld med fälttävlan över och jag tänkte berätta för er hur min helg med Fälttävlans-SM i lag för ponnier såg ut. Eftersom...
Svar
19
· Visningar
2 441
Senast: eapige
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp