Bukefalos 28 år!

Svårt m isisens alla färger...

I

Islandssmurfen

Hej!
Tänkte att jag kunde få lite hjälp... (vet att silverkedjan är väldigt aktiv på buke... ;) kanske finns fler duktiga färgkännare? )

Islandshästen har ju begåvats med alla vackra färger som finns på häst o detta är ju helt underbart, men ibland är det ju så svårt att avgöra vilken färg en häst egentligen har.

Just nu har jag en åring hemma (sto) som jag funderar över färgen på. I fölpälsen såg hon ut som en av mina hingstar gjorde som föl. Han blev mörkt brun med mjölmule o ljus runt ögonen.

Nu håller sommarpälsen på att komma fram på årsstoet och hon blir mycket ljusare brun än hingsten, men hon har en helt annan ton än mitt äldre sto där hemma som också är ljusare brun. (alla har mjölmule o är ljusa runt ögonen) Det äldre stoet är liksom lite rödbrun medan ungstoet är mer åt det gulare hållet....

Det jag funderar på nu är om hon möjligen är mörkt gulbrun... pappan till henne är gulbrun (Faldur fr Sydri-Gröf) så hon kan mycket väl bära genen... Mamman är svart (el mörkbrun om man ska tillämpa regeln om att det inte får finnas ett enda brunt hår på en svart..)

Jag har hört att det ibland kan vara svårt att se "gul-genen" på bruna hästar om de är mörka, så nu undrar jag.... hur ser man skillnad på en ljust brun och en mörkt gulbrun? Går det alltid att veta eller är det avkommor som får visa? :confused:
 
Sv: Svårt m isisens alla färger...

du tänker nog på en gulsvart häst.. den gulbruna färgen (móltdott) är typ isabellgul med svart man o svans.. en gulsvart häst har samma färg på manen o svansen som på kroppen (ialla fall dom jag har sett..) den vi har hemma är typ mörk svettfux. vet inte om du blev nåt klokare men men.. mvh erica
 
Sv: Svårt m isisens alla färger...

icca78 skrev:
du tänker nog på en gulsvart häst.. den gulbruna färgen (móltdott) är typ isabellgul med svart man o svans.. en gulsvart häst har samma färg på manen o svansen som på kroppen (ialla fall dom jag har sett..) den vi har hemma är typ mörk svettfux. vet inte om du blev nåt klokare men men.. mvh erica
Jag har ett sto som är gul-svart, väldigt mörk. Hon var svår att färgbestämma som föl, men fick höra att man kan då se på ögonen! Vet ej om det stämmer!!??? Att de gul-svarta har något ljusare ögon. Hennes mamma är väldigt ljust gul-svart. Vet inte hur jag kan få in några bilder! Jag kan kanske maila dom till dig?
 
Sv: Svårt m isisens alla färger...

Nej,nej!
Jag tänker inte på gulsvart. Gulanlaget kan ligga på en fux, då blir den isabell. Det kan ligga på en brun, då blir den gulbrun (äv kallad bork). Det kan ligga på en svart, då blir den gulsvart. Den kan också finnas i dubbel uppsättning o då kan man få hästar som är tex nästan vita med svarta ben o svart man o svans (brun i grunden). Anlaget kan synas även på hästar med black-anlag o ger isabellblackar o vitblackar osv osv.

Det jag undrar över är hur man kan avgöra om anlaget finns där när det inte är riktigt tydligt... Många gulsvarta har tex blivit kallade för bleksvarta, mörkbruna el dyl.

En tydligt gulbrun häst är ju "gul" på kroppen i ungefär samma nyans som en brunblack (som för övrigt också kan vara mörk el ljus), men den saknar ål o man, svans o ben är svarta precis som på en brun häst.

Någon som vet???
 

Liknande trådar

Avel Vi ska uppdatera våran databas, har fått uppgiften att lista hästens färger till rullister och ja jag började och insåg hur sjukt många...
Svar
14
· Visningar
4 847
Senast: Zuzzi
·
  • Låst
Avel I senaste Ridsport läste jag om att få fram ett isabellfärgat föl. Vilket är det jag är ute efter eller ngn annan kul färg,har givetvis...
Svar
3
· Visningar
1 520
Senast: ameo
·
Islandshäst Sent om sider, frågan borde ha ställts för länge sen egentligen. Men det är inget relevant egentligen. Huvudsaken är att jag får ett...
Svar
5
· Visningar
1 122
Senast: Inte_Ung
·
G
Avel Läste på Aftonbladets websida om hästens färger. Saxat därifrån: // ALBINO Albinos saknar helt färgpigment. Ögonen är stålgrå...
Svar
16
· Visningar
3 382
Senast: CillaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp