Bukefalos 28 år!

Vad kan det bli för färg tro?

LinnK

Trådstartare
Sent om sider, frågan borde ha ställts för länge sen egentligen.
Men det är inget relevant egentligen.
Huvudsaken är att jag får ett friskt och trevligt föl :love:


Mitt sto, Lycka från Guldhem,
är en mörkbrun (svart man o svans) femgångare som blir betäckt med
skimmelhingsten Blöndal fra sidu.

Lyckas mamma Jörp fra skardi är brun,
pappa fjölnir fra kopavogi var svart/ev mörkt mörkt brun (?).

Hingstens föräldrar vet jag inte vad det är för färger på,
men kan ev höra vad det är för färg på dem imorgon.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kan det bli för färg tro?

Hittade åt Blöndals stam, och glömde skriva att han också är femgångare.

f. Feykir fra Hafsteinsstöðum
fm. Toppa fra Hafsteinsstöðum
ff. Rauður fra Kolkuósi

m. Aldís fra Kýrholti
mm. Stjarna fra Kýrholti
mf. Ófeigur 882 fra Flugumýri
mmf. Hrafn 802 fra Holtsmúla
 
Sv: Vad kan det bli för färg tro?

ingen som ens vågar sig på en gissning?

Jag själv som inte kan nåt alls om färger, skulle gissa på svart, mörkbrun eller kanske skimmel.

Skulle bli lite chockad om det kom ut en fux med vita tecken,
även om allt är lika välkommet :D

Skulle jag få beställa helt fritt så skulle jag vilja ha någon annorlunda färg, svartskimmel eller silversvart kanske, med Lyckas vackra ansikte och enorma man och svans :love:
 
Sv: Vad kan det bli för färg tro?

Du har 50% chans på skimmel (förutsatt att hingsten har ETT skimmelanlag, vilket är vanligast). Vad som är intressant i sammanhanget är vad hingsten har för färg "under" skimmelfärgen, alltså vilken färg han föddes som. Jag vet inte vad hästarna i stammen har för färg (utom Ófeigur som är musblack), så att du vet stammen hjälper inte mycket....
 
Sv: Vad kan det bli för färg tro?

Med fuxston har Blöndal gett fuxar, vilket jag tolkar som att han själv är fux under skimmelfärgen. Hans mamma är brunblack, men inget av Blöndals föl har blackfärgen så troligen har han inte det anlaget.

Nu har han inte jättemånga avkommor i Worldfengur så det finns ju en möjlighet att han har anlag för black ändå, men inte nedärvt det ännu.

Ett svart sto hade fått ett brunt föl, så han har brunanlaget i alla fall, men det verkar inte som om han har något svart anlag.

Rörigt? Sorry, som grädde på moset har många av hans avkommor stjärn även om mödrarna saknar det så det har han anlag för.

Med ledning av detta så blir min gissning att fölet kan bli.

Fux
Svart
Brun
Med stjärn
samt att det finns 50% chans att det skimlar från någon av ovanstående färger.

Samt en liten reservation för att Lycka kanske har två svarta anlag och i så fall kan inte fölet bli fux, men det vet vi inte förrän hon har fått ett par föl, men eftersom både Fjölnir och Jörp kan ha gett henne det så finns det en möjlighet.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

I
Avel Hej! Tänkte att jag kunde få lite hjälp... (vet att silverkedjan är väldigt aktiv på buke... ;) kanske finns fler duktiga färgkännare...
Svar
3
· Visningar
900
Senast: Islandssmurfen
·
D
Avel Jag har en shettis boende hos mig sedan en tid tillbaka och han har en underlig färg. Man kan beskriva honom som fux med ljus man och...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 079
Senast: IngerG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp