Svårt med foder - Sol??

Fiffi1

Trådstartare
Idag var jag till en stor Zoo affär, tittade länge och skulle ha Hills torrfoder. Har börjat med Mjaus burkmat efter allt jag läst osv. men vill ha ett bra torrfoder till lillkatten och en smalvariant till storkatten.

När jag bestämt vad jag vill ha kommer expediten och hjälper mig, först vill hon att jag ska ta Iams torrfoder, gratisprov ca 300gr. Nej jag vill ha Hills, eller är det inge bra??? Jodå, de var lika bra sa hon. Plockar en 500gr Hills till storkatten och en Kitten hills till lillkatten och jag hävdar då ,ska bara ha som utfyllnad för blötfoder är det bästa.... Nej säger hon... Mycket mer protein i torrfoder därför är det bäst att de får det. Blöt foder är 70% vatten i, ville inte stöta mig utan talar om att för min storkatt som dricker så lite (jag ljuger lite) är det inte bra med torrfoder, jag orkar faktiskt inte lyssna på fortsättningen och när jag tar min Hills så plockar hon med smal + kitten av Iams, jag betalar och känner mig lite stött av det, Jag med den nya kunskapen om katt foder och den välkända Zoomänniskan som hävdade att blötfoder var minsann inte bra.
Vilket surr det här blev, men jag blev så snopen när jag inte fick den support jag ville ha om kattmat och torrfoder hos någon som jag trodde kunde mer än jag..

Sv: Svårt med foder - Sol??

Ge inte upp. Du kommer att möta många som säger att torrfoder är bäst - det är fortfarande den allmänna uppfattningen. Det Sol hänvisar till är nya rön.

Läs Sols inlägg i den här tråden: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=502319

Där förklarar hon bl a att man måste räkna om näringsinnehållet i maten till torrsubstans för att kunna jämföra proteinhalten i torrfoder med proteinhalten i blötfoder. Jag vet inte om du har häst - men man räknar ju på samma sätt när det gäller hö.

Läser du på Mjau-burken står det 10 procent protein, på torrfoderpåsen står det kanske 35 procent protein. Men räknar du bort vattnet i burkmaten så får du en högre proteinhalt än i torrfodret. Och det är bara så du kan jämföra.

Dessutom behöver katten vattnet :) .

Om sen den allmänna uppfattningen om torrfoder är rätt, eller om Sols nya rön är det - det vågar jag inte avgöra. Men tittar jag på mina egna katter så är de mycket finare efter övergången till hälften blötfoder, och då är jag nöjd. (Skrev en tråd häromdagen om det, den ligger nog bara ett par sidor bak. Heter nånting med "foderbyte".)

Har ju följt era trådar under några veckor, allra helst om ditt byte med dina kissar.
Min ponny tog jag bort 11 augusti och hade uträknad foderstat det sista året med henne, så jag har insett det här med foder vad viktigt det är.
Dränker mig lite med kattprylar mm när jag inte har hästen att åka till. Min man gruffade idag när jag även hade köpt kattleksaker för 100 kr, var ute efter ett katträd att ha i hallen men det fanns ju inte det jag ville ha, kostar omkring tusenlappen. Var ju till vet. senare på dagen och där blev det mycket dyrare än vi trott...
Har nu så mycket kattprylar på golvet (och miljoner sorter kattfoder i skafferiet) att jag får gå och plocka ihop leksaker på kvällen som när barnen var små :D

Det finns enligt mig inget bra torrfoder, bara mer eller mindre dåligt ;) Det man skall leta efter om man skall ge torrfoder är vilka de huvudsakliga näringskällorna är. Nämns något vegetabiliskt som huvudingrediens är det bara att rata för då får kan man misstänka att en större del av proteinmängden består av vegtabiliskt protein vilket inte är lika smältbart för katt som animaliskt protein.

Sedan skall man hålla sig borta från torrfoder som innehåller BHA eller BHT, två syntetiska konserveringsmedel som anses kunna orsaka olika hälsoproblem. Ett av ämnena klassas av EU som cancerogent.

Sedan skall maten innehålla lite kolhydrater. Torrfoder innhåller alltid mycket kolhydrater, men då får man sålla lite. Snabba kolhydrater är sämre än långsamma så "grovt" spannmål är alltid bättre än mer raffinerade. T ex. är råris bättre än vanligt ris.

Sedan måste man som sagt räkna ut matens näringsinnehåll i torrsubstans innan man kan börja jämföra olika foder emellan.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt Hej Ännu en fodertråd. Planerar att gå över till Mush helt eller i kombination med torrfoder eller blötfoder. Det är ju en djungel med...
Svar
2
· Visningar
747
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Vill höra om andras erfarenheter/kunskap runt kräsna katter. Vet att det inte är ovanligt att de blir såna, men varför, och finns det... 2
Svar
24
· Visningar
6 668
Senast: Marvin
·
T
Övr. Katt Ni som ger torrfoder till era katter, vad ger ni för något? Våra katter åt mjaus torrfoder när vi fick hem dem, men de var rätt så... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 473
Senast: Paulsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka