Foder katt

Noppran

Trådstartare
Hej
Ännu en fodertråd.
Planerar att gå över till Mush helt eller i kombination med torrfoder eller blötfoder. Det är ju en djungel med torrfoder. Vill hitta något som är bra men som inte kostar skjortan. Priset är dock mindre viktigt. Vill bara inte betala för ett märke om det finns andra billigare som är i samma klass. Just nu har jag använt bilanx kyckling spannmålsfritt för steriliserad katt. Jag tolkar det som ett ok foder. Vet dock inte riktigt vad jag ska kolla efter och vilka värden el % som anses vara bra. Se bifogad bild. Vad av dessa värden på bilden ska jag lägga vikt vid och vad är då ok värden? Min katt är en Norsk skogkatt 2 år och är aktiv.
Tack
 

Bifogade filer

  • Kattmat.jpg
    Kattmat.jpg
    91,3 KB · Visningar: 883
Det var väldigt längesedan jag var up to date gällande kattfoder men vi ger mammas katt Applaws foder, Senior Chicken funkar för steriliserade katter. Vi kombinerar med våtfoder från Applaws också. Katten är en steriliserad ragdoll, innekatt och inte så aktiv. Men om din katt är aktiv så kan nog dem andra fodren också funka och inte bara senior-fodret, rådfråga personalen. Vi köper vår foder på ArkenZoo.
Torrfodret kostar 239kr för 2kg och räcker strax över en månad. Köper våtmatsburkarna på 156g för 23kr, katten får bara ungefär 2-3teskedar våtfoder på morgonen i samband med första halvan av sitt torrfoder så en burk räcker ett par dagar. Lägger över våtfodret i en liten matlåda av glas i stället för att låta det vara kvar i konserven så håller det bättre och luktar inte i kylen. :)
Katten har fått himla fin och glansig päls, inte så mycket hårbollar längre och verkar vara allmänt fin i magen och frisk så vi är väldigt nöjda, katten också och eftersom hon är väldigt kräsen så får hon styra. :P
 
Av de blötfoder som säljs i vanliga butiker är Mjau bäst. Jag ger det till mina tre. Dom får lite torrmat också. Much är ganska dyrt men bra. Torrmat har jag varierat... för tillfället en sort som heter Wellness. Alltid spannmålsfria sorter och aldrig under 60% kött. Mina missar är två semilånghår som mest liknar skogkatter, båda 7 år. Den ena livlig och den andra halvlat men ingen av dom har lätt att bli tjock. Och så har jag en dotter till en av dom som är 7 månader. Hon liknar sin far och ser ut som vilken koethårig huskatt som helst. Tyvärr är hon redan lite mullig så nu kan dom inte få fri tillgång.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har gått ner i vikt från 5 kg för två år sedan till 3,6 kg idag. Han är utekatt och har hållit sig undan och kommit in mer och...
Svar
7
· Visningar
3 847
Hundhälsa Tror jag ska börja testa min hund på färskfoder igen. Tror dock inte vi vill testa nått med kyckling i då han har haft problem med det...
Svar
15
· Visningar
2 195
Senast: Sezziyanen
·
Katthälsa Veterinären ringde just och Missias sköldkörtelprov såg bra ut... men hon har som sagt gått ner i vikt. Han tyckte jag skulle leta upp...
2
Svar
23
· Visningar
2 423
Senast: Fille
·
Katthälsa Jag har en steriliserad bondkatt (hona) som är sex år gammal. Hon har alltid varit "liten" till växten och ganska slank i kroppen. Jag...
Svar
11
· Visningar
7 697
Senast: ylvali2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp