• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare chrisse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 697
C

chrisse

Vad ska man ge till en sjuk häst som bara står (boxvila/är lite ute i hage utan gräs i)?

den är svår att hålla i hull.

Massor med hö först och främst förstås. Om det inte räcker och man måste ge kraftfoder så kanske kli och linfrökaka kan vara lämpligt för att hålla magen igång? Men det beror ju som vanligt på höets innehåll.

Vad är det för fel på hästen?

Det bästa är om man redan när man beräknar sin normala foderstat utgår från regeln att underhållsbehovet skall täckas av grovfoder. Om hästen tvingas stå, drar man bara ned till underhållsbehovet.

Det bästa är bra grovfoder - förutom att det bör räcka att hålla hästen i hull förebygger det uppkomst av stallovanor genom att det ger en längre ättid.

Jag ger grovfodret + tempererad "betforsoppa" med olja i för att hålla igång magen. Där lägger jag även mineralerna. Halm till pyssel.
/P

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 134
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Tankar om denna analys. Har ett 10-årigt KWPN sto som är svår att få hull på och tanken är att hon ska betäckas så småningom, tror ni...
Svar
2
· Visningar
474
Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
223
Senast: jennylu
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
663
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk Politik 4
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur