Svårtransporterad häst

Panikponnyn

Trådstartare
Hej! Min häst får panik i transport och sparkar, trycker sig mot väggarna och gör allt för att slippa ut. Vi ska köpa bredare transport men finns det något annat man kan göra?

Hej! Min häst får panik i transport och sparkar, trycker sig mot väggarna och gör allt för att slippa ut. Vi ska köpa bredare transport men finns det något annat man kan göra?
Det är alltid svårt att ge råd utan att ha sett situationen. Det låter som att din ponny har svårt för trånga utrymmen, att den är klaustrofobisk. Det kan tränas både i och utanför transporten. Fokus ska vara att ponny ska känna sig trygg och lugn vilket troligen kommer att ta tid men det går.

Det bästa är att ta hjälp av en tränare med gott rykte för att just vara bra på hästar med lastnings problem. Jag hade inte åkt med ponnyn mer i transporten om den reagerar så kraftigt, ta hjälp av tränaren först så att den kan börja känna tillit till er och att åka i transporten först.

Innan ni köper ny kan det vara värt att hyra/låna lastbil och se om den åker lugnt i sådan. Och/eller att testa släp där hästen står baklänges eller diagonalt baklänges. Många hästar åker betydligt bättre baklänges.

Bomull i öronen och ljuddämpande huva över det.

Och se till att hästen inte är stressad redan när ni kör iväg, dvs se till att träna lastträning på ett sådant sätt att hästen är lugn när den går in i transporten och lugn när ni stänger luckan. Låt den ha hö att tugga på, tuggande är lugnande i sig.

Se till att hästen tycker att transporten är det bästa stället i världen att vara på; inget bråk runt transporten, massvis med beröm och det godaste godiset som finns. Träna lugnt och metodiskt och successivt, lite lite i taget, först nöja sig med att hästen kan stå vid lämmen och äta godis, nästa dag att den kan stå med en framhov på lämmen, sedan båda framhovarna, sedan även en bakhov osv. Träna korta sessioner varje dag, 5-10 min räcker. Sätt inte för bommen förrän hästen står helt lugnt och äter hö, stäng inte luckan förrän hästen är lugn även om den backar och bommen tar emot, kör inte förrän hästen är helt lugn när luckan är stängd. Kör tre meter första gången ni kör och lasta sedan ur, gå ev bredvid släpet och prata med hästen medan ni kör de där tre metrarna. Öka körsträckan successivt, kanske har ni en granne med gårdsplan 50-100 meter bort så ni kan köra dit och lasta ur där och promenera hem med hästen.

Det är alltid svårt att ge råd utan att ha sett situationen. Det låter som att din ponny har svårt för trånga utrymmen, att den är klaustrofobisk. Det kan tränas både i och utanför transporten. Fokus ska vara att ponny ska känna sig trygg och lugn vilket troligen kommer att ta tid men det går.

Det bästa är att ta hjälp av en tränare med gott rykte för att just vara bra på hästar med lastnings problem. Jag hade inte åkt med ponnyn mer i transporten om den reagerar så kraftigt, ta hjälp av tränaren först så att den kan börja känna tillit till er och att åka i transporten först.
Jag tänker också cellskräck. Har hänt mig en enda gång (mina hästar har iofs nästan alltid åkt brett men vid det här tillfället åkte hon smalt tillsammans med annan häst och hård mellanvägg). Det har aldrig hänt igen efter det, så om ts häst åker smalt kan det vara värt att prova.

Jag tänker att låt den åka brett, gärna mjuk mellanvägg så hästen inte slår i om den behöver bredda och få panik för det. Testa vad det är som gör att hästen reagerar innan ni köper en ny transport.

Sen också träna ofta och låt hästen lära sig att tycka om transporten. Behöver inte åka ofta men låt hästen bekanta sig med den dagligen eller några gånger i veckan så den får positiva vibbar av den istället för stress.

Om ni åker smalt nu så envisas inte med att hästen ska klara av att åka smalt, alla gör inte det helt enkelt.

Absolut bäst är att ta ut en bra problemlösare som kan ge er individanpassad hjälp efter att sett er på plats. Väldigt värt pengarna att direkt göra rätt när du börjar träna bort problemet och ger hästen bättre förutsättningar att snabbt bli ok med att åka.

Förutom att träna hästen kan det vara idé att testa annat. Testa transporten genom att ställa sig ensam i den och bli körd nån km. Testa några olika släp - det är stor skillnad. *vet*

Liknande trådar

Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
424
Senast: warg
·
Ridning Hej hej! Hästen jag rider drar alltid upp huvudet när vi gör halt, han kan gå i jätte fin form men ger jag kommando för halt drar han...
Svar
11
· Visningar
452
Ridning Hej! Jag har precis köpt en häst på 6 år. Jätte lugn och snäll att rida, kommer om ett tag. Han behöver bygga lite mer muskler pga inte...
Svar
16
· Visningar
1 503
Senast: Edla
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
968
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka