Svea sverigetäcket -stora eller små i stl??

hannacecilia

Trådstartare
vill köpa ett svea sverigetäcket outdoor rain till unghästen.
men kruxet är ju om det är stort eller litet i storleken?
(hon kan lätt ha sjöhagen vintertäcke i 155, men ex hansbo regntäcke 155 är alldeles för stort.)

så alla sverigetäckesägare; är de stora eller små i storleken??

Sv: Svea sverigetäcket -stora eller små i stl??

Megastora :crazy:
Köpte ett minkfleecetäcke i Falsterbo förra året (tror jag det var?) och det är alldeles för stort i bogen för min häst, som ändå är en KRAFTIG New Forest :p
Det var också väldigt långt i LÄNGDEN, inte i ryggen utan mot marken.

har ett fleecetäcke från dem (eller ja, ett agriatäcke, men det är ju svea..) och det är väldigt normalt i storleken...

Köpte ett Sveatäcke åt pållen men lämnade tillbaka det då det var tajt på honom. Han har 145 i täcken och jag upplevde det som litet.. Min häst är stor och grov men har inte så lång rygg.

Ett större krux är att det är så dålig kvalitet tycker jag. Har aldrig köpt nåt täcke därifrån själv efter att ha sett hur andras sett ut.

När jag jobbade i en ridsportsbutik fick vi in två Sveatäcken med samma "fel" och det var något jag associerade med dålig kvalitet. DEt var kunder som kom in och reklamerade vill säga.

hm... har ett sverigetäcke sedan tidigare som jag är jättenöjd med.
men nu blir jag tveksam :crazy:

De är stora! Var det inte du som bjöd på samma som mej på tradera?
PM:a mej om du är intresserad av det än...stl 145

De är ganska så rymliga i storleken tycker jag. Men kvaliten var ju inte den bästa direkt, inte på de jag har köpt i alla fall.

Storleken varierar kraftigt på dessa täcken, liksom kvaliteten.

Jag har flera olika.
Köpte först ett för att testa hur de var. Ett vintertäcke med halvhals. Det täcket är otroligt slitstarkt och passade perfekt på hästarna. Har hållt hur bra som helst nu i flera år om jag bortser från att innerfodret är sönderbitet. Min ponny har gått med en riktig värsting täckesbitare som har huggit tag i täcket hela vintarna, yttertyget har hållt men innertyget har gått sönder.

Pga av att jag var så nöjd så köpte jag 2 till av samma sort. Dessa 2 ska vara storlek 135 men det ena är 135 och det andra är 140. De höll inte mer än ett par dagar i hagen och är vad jag vill kalla det..., rena rama skiten! Bortkastade pengar! Stora flikar är sönderslitna och det säger sig ju självt att det inte håller tätt efter det.

En annan häst i stallet hade 155 på sina normala täcken och hans regntäcke från Svea hade han 165 på, det är dålig kvalitet och läcker in som ett såll. Fodret är urkass och blev slitet direkt.

Samtliga täcken har tagit flera dagar på sig att torka trots torkrum. De är dessutom klumpiga och tunga att hantera.

Så.. sammanfattningen blir att jag hädanefter håller mig till Horsewares täcken. Dessa är jag enbart nöjd med, har många av olika sorter och de överlever nästintill hästarna. Mitt äldsta är från 1988 och håller ännu.

Olika..

Jag köpte tre stycken till min förra ponny som normalt har 115cm
Men vi köpte 125cm
Det enna var för litet det andra passa och det tredje var gjordarna för små..

Jag har ett svea outdoor mellan rain och jag tycker att det är rättså normal storlek på detta. Det är i alla fall INTE litet i storleken. ´

Sen vill jag tillägga att jag är jättenöjd med mitt täcke. Det är fruktansvärt tungt när det är blött, men det håller tätt.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 652
Senast: Ajda
·
IT & mobiler Jag är i akut behov av att köpa en ny dator då den jag har är gammal och inte helt stabil. Egentligen borde vilken enkel skitdator som... 2 3
Svar
55
· Visningar
3 040
Senast: Shaggy
·
Körning Den här gången gör jag det lite lättare för mig och tittar på ponny efter funktion och inte bara ras. Men det jag vill ha lutar åt...
Svar
7
· Visningar
2 237
Senast: Mli
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 309
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka