Sv: Svea sverigetäcket -stora eller små i stl??
Storleken varierar kraftigt på dessa täcken, liksom kvaliteten.
Jag har flera olika.
Köpte först ett för att testa hur de var. Ett vintertäcke med halvhals. Det täcket är otroligt slitstarkt och passade perfekt på hästarna. Har hållt hur bra som helst nu i flera år om jag bortser från att innerfodret är sönderbitet. Min ponny har gått med en riktig värsting täckesbitare som har huggit tag i täcket hela vintarna, yttertyget har hållt men innertyget har gått sönder.
Pga av att jag var så nöjd så köpte jag 2 till av samma sort. Dessa 2 ska vara storlek 135 men det ena är 135 och det andra är 140. De höll inte mer än ett par dagar i hagen och är vad jag vill kalla det..., rena rama skiten! Bortkastade pengar! Stora flikar är sönderslitna och det säger sig ju självt att det inte håller tätt efter det.
En annan häst i stallet hade 155 på sina normala täcken och hans regntäcke från Svea hade han 165 på, det är dålig kvalitet och läcker in som ett såll. Fodret är urkass och blev slitet direkt.
Samtliga täcken har tagit flera dagar på sig att torka trots torkrum. De är dessutom klumpiga och tunga att hantera.
Så.. sammanfattningen blir att jag hädanefter håller mig till Horsewares täcken. Dessa är jag enbart nöjd med, har många av olika sorter och de överlever nästintill hästarna. Mitt äldsta är från 1988 och håller ännu.