Valborg i dag o massor av poliser ute. Jag stannade till vid en patrull och frågade lite om när vi i vår stad får visitationszoner. Dom är på g och man ska informera kommunen var dom ska upprättas. Centralen är ett säkert kort sa dom. Sedan är det vissa stadsdelar. Vidare kan dom visitera direkt i zonen och allmänheten kan beskåda. På frågan om att känna sig kränkt sa polisen att då får dom göra det. Vill dom anmäla så fine men ingen kommer att befatta sig med det. Polisen slipper skriva rapport på visitationerna. Det kommer att snabba på och göra deras jobb enklare sa dom. Även icke gängkriminella kommer att visiteras. Tex om nån på stan i zonen har ett avvikande beteende. Tex Nån som vänder och går åt ett annat håll när dom ser en polis. Då tar dom dom och pratar med den personen. Därefter får den gå vidare eller så beslutar dom på plats att genomföra en visitation. Sen sa jag att men innan lagen har ni väl visiterat gängkriminella. Å då gick poliserna igång
. Då fick man höra vilket klientel dom har att göra med och vilka situationer dom har hamnat jobbat. Då kände jag att dom gjöt mod och förhoppning in i själen på mig.