Svenska Hästars Värn, några medlemmar?

Lejonelle

Trådstartare
Jag tänkte gå med i SHV som stödmedlem, funderar på om någon här vet hur föreningen är organiserad och hur de bedriver sin verksamhet? Jag vet bara det som "alla" vet, att de bedriver djurskyddsverksamhet och akuthem åt vanvårdade hästar och omplaceringsverksamhet. Känns ju angeläget att vara med och stötta detta om föreningen funkar och sköter sin uppgift seriöst. Kom igen och berätta vad ni känner till.
 
Sv: Svenska Hästars Värn, några medlemmar?

Är det inte SHV det har varit så mycket skriverier om, interna stridigheter, bråk och vad vet jag för tråkigheter. Annars är ju tanken onekligen god att ta sig an hästar i nöd.
 
Sv: Svenska Hästars Värn, några medlemmar?

Jag vet inte, det är för att få reda på precis sånt här som jag frågar. Nån som vet mer?
 
Sv: Svenska Hästars Värn, några medlemmar?

Det som stör mig lite med svenska hästars värn är att de inte tänker så långsiktigt,, de åker till hästmarknader och köper ut hästar där.. som är illa skötta.. men det tycker jag uppmuntrar lite att de som säljer hästarna på marknader att fortsätta? För den som har den mest vanvårdade hästen får den nästan garanterat såld till dem? inget illa ment!! Kom gjärna med spydigheter, jag orkar inte bry mig om att ni tycker jag snackar skit, det här är min åsikt och jag ifrågasätter faktiskt deras tänkande lite grann.. men dom gör ett jättebra jobb med hästarna! det är jättebra att de finns!! :bow:
 
Sv: Svenska Hästars Värn, några medlemmar?

Jag tycker det är en fantastisk förening!

Visst har det varit stridigheter men det jag läst så beror det ju på att de har olika viljor och insåg det. Det är ju bara att ta ett vanligt stall med hästmänniskor - det kan ju bli bråk där fastän alla är trevliga människor var och en.

Gå med och var stödmedlem så får du tidningen och får veta mycket mer!

De köper även upp hästar av privata folk också när de människorna inte inser hur illa de gör sina hästar. Det går snabbare än att länsveterinär ska få igenom häst förbud...
 
Sv: Svenska Hästars Värn, några medlemmar?

Är medlem sedan flera år tillbaka. Förvisso har jag inte följt stridigheterna så ingående, men de har väl handlat om att de i styrelsen haft olika åsikter och sedan ngt fall om en häst som varit ute på foder. Fodervärden ansåg väl att hästen va jättedålig, men inte shv och det ledde till att hästen togs bort utan shv:s vetskap. när man inte kände till fallet ngt, så kan man ju inte uttala sig om det.

jag vet inte om det är 200 kr/år det kostar, så det är ju ingen större summa. tycker ändå de gör ett gott jobb för hästarna.

kan hålla med om att de inte tänker så långsiktigt, men de har ju ändå påverkat "berörda" och har fått några djurmarknader att upphöra.

som sagt, inte så insatt i stridigheterna som varit, men så tror jag det blir i de flesta föreningar förr eller senare, huvudsaken är att de gör sitt bästa för hästarnas skull!
 
Sv: Svenska Hästars Värn, några medlemmar?

Fodervärden ansåg väl att hästen va jättedålig, men inte shv och det ledde till att hästen togs bort utan shv:s vetskap.

Knappast. Vadå FODERVÄRDEN ansåg ? Så det spelar ingen roll vad olika veterinärer sa då menar du ? SHV hade ändå rätt i slutändan eftersom dom tar hand om misshandlade hästar ? SHV hade enormt med vetskap om hur denna häst mådde...Snacka om att försköna SHV...

Visst håller jag med om att dom gör ett jättebra jobb, men nån rim och ranson får det väl ändå vara på lidandet även i en djurskyddsförening...Livet till varje pris eller vadå ?
 
Sv: Svenska Hästars Värn, några medlemmar?

Jo, men jag tycker ändå att det hör till god ton att man inte avlivar en foderhäst utan att man är överrens med ägaren om det om det inte är väldigt akut.

Att hästen är dåligt musklad och öm över tornutskott behöver ju inte vara för evigt, För tidigare fodervärd hade hästen fungerat

Jag tror det gick prestige om hästen. Sedan var det synd om alla inblandade- även fodervärden som nog inte var beredd på att det skulle vara så pass svårt att ta hand om en tidigare vanskött häst.

SVH tar bort hästarna när de anser att det inte går att göra mer- de behåller inte hästarna til varje pris!

Men jag vet att även min ägare till min foderhäst skulle bli förbryllad om jag tog bort hästen utan att vi vore överrens!!!
 
Sv: Svenska Hästars Värn, några medlemmar?

satsar hellre på rhr.. Var med från Början och har ägt föreningens enda häst :) Min bästa bekanstskap hittills!

Jag tror shv har rensat upp bland gamla tanter o stridigheter nu, mindre gulligull nu.
Man kan gå med i andra föreningar som gör mer, ex slakttransporter eller hjälporganistaioner utomlands.
 
Sv: Svenska Hästars Värn, några medlemmar?

Svarar till alla:
Tack för alla synpunkter. Jag har också läst på nätet om SHV Asterix och det verkar ju ha varit en otrevlig historia som ledde till att Länsstyrelsen till slut beslutade om avlivning av hästen på flera veterinärers inrådan. Om det gick prestige i frågan eller om det fanns andra veterinärmedicinska underlag som gick emot har jag inte kunnat få fram. Någon som vet mer?

Utan tvekan har SHV gjort enormt mycket gott i många andra fall.

Riksföreningen Hästens Rätt verkar ha uppstått som en avknoppning från SHV pga missnöje. Man trycker hårt på föreningens demokratiska struktur vilket jag tycker är jättebra. Jag är lite emot att man bildar en ny förening som gör samma sak som en som redan finns och föreningen verkar inte ha kommit igång riktigt. Vad säger Snigelfarmor?

Information som jag inte kan hitta är hur SHV är uppbyggd, vilka organ som finns och hur ledamoter i dessa väljs. Dvs föreningens demokratiska struktur. Någon som kan berätta om detta?

Jag lägger gärna både pengar och nån timme då och då på att stötta något vettigt ändamål men inbördes tjafs i föreningar är det värsta jag vet. Så därför vill jag gärna ha mer info. Kom gärna med tips om andra föreningar t ex de du skrev om snigelfarmor. Vill gärna att pengarna ska komma någonstans där de gör bra nytta .

mvh
Lejonelle
 
Sv: Svenska Hästars Värn, några medlemmar?

Jag kommer också att gå med igen !
Har av slöhet inte betalat in medlemsavgiften !
Jag vet flera fall där hästar varit vanvårdade som nu
har det bättre !!
I många fall rör det sig om OKUNSKAP att hästarna inte
får den vård dom behöver.

Hej från Hambo
 
Sv: Svenska Hästars Värn, några medlemmar?

Om RHR kan jag säga att de jobbar/lobbar mest högre upp i maktstrukturerna. Styrelsen består av fackfolk, såsom veterinärer, länsstyrelsechefer, djurskyddsmyndigheter och andra lite högre upp. De lobbar alltså för att åstadkomma förä'ndringar, inte för att i enskilda fall köpa hästar och rädda individer. (glad att vi ändå tog oss an Blomman :) )

De behöver stödmedlemmar, men för den glade djurvännen finns det kanske inte så mycket att göra om man inte är beredd att skriva seriösa motioner till rikdsdag osv.

Jag tycker shv är en bra förening, som verkligen behöver pengar för att i enskilda fall rädda hästar från oseriösa ägare.

Problemet jag har är att jag hellre hade köpt upp hästarna och sen slaktat dem som är det minsta sjuka eller osäljbara typ gamla travvalacker. Det är otorligt dumt enligt mig att lägga ner pengar på att föda oridbara hästar. Förebyggande arbete lönar sig i längden, även om man klart måste se till den enskilda hästen i krisögonblicket.

Båda föreningarna behövs.

/jenny
 
Sv: Svenska Hästars Värn, några medlemmar?

som jag skrev så har jag inte satt mig in i turerna kring den där hästen, så jag ber så hemskt mkt om ursäkt om det inte stämde det jag skrev så ingen behöver bli upprörd....
det jag reagerade mest på var att hästen avlivades utan ägarens (dvs shv:s) vetskap. i vilka andra fall får man göra så?
sen vilket som var rätt eller fel kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte ens har sett hästen eller vet dess bakgrund, det kan ju bara de inblandade uttala sig om!!
 
Sv: Svenska Hästars Värn, några medlemmar?

Har varit med i SHV. kommer aldrig mer att vara med. Småfjantar som inte vet vad dom sysslar med. Anmäler varandra för vanvård mm.
 
Sv: Svenska Hästars Värn, några medlemmar?

Jag har försökt att nå SHV pga att jag var intresserad av att hjälpa till i föreningen. Till exempel att följa med på marknader, hämta hästar, informera om föreningen på evenemang osv. Men satan vilket bakslag! Jag blev fan utskälld.
De vill inte ha några "cowboys" som vill leka hjältar sa de. Visst, det förstår jag med, men de dömde ut mig långt innan de visste vem jag var.
De skrev så i mitt första mail, när jag ville veta hur man går tillväga ex. om de vill ha referenser osv och om det finns ngn i närheten som man kan prata med personligen utan en massa mailanden osv. Nä, fy 17 vad sur jag blev.
Så tummen ner för SHV, i min värld iaf.
 
Sv: Svenska Hästars Värn, några medlemmar?

Jag är medlem i SHV sedan flera år och mina mail osv har bemötts mycket bra.

Jag vet om stridigheterna, och de finns i väl alla föreningar numera. Dock är jag emot att hästar räddas till varje pris, o så vitt jag vet har de hästar som inte klarat sig tagits bort oxå. i kampen mot hästmarknader har de gjort mycket.

Det är tråkigt att föreningar som SHV o RHR ska behövas alls - nu stödjer jag SHV.
 
Sv: Svenska Hästars Värn, några medlemmar?

Jag har dålig erfarenhet av SHV.
Jag kontaktade en av deras repr. här på min hemort för flera år sedan och ville ha en foderponny. Jag fick komma till deras gård och träffa dem.
Sen ringde hon mig, tror hon var ordf. eller nåt. Hon tyckte att jag erbjöd ett mkt bra hem och undrade om jag inte var intresserad och ta en av hennes egna ponnies istället för en SHV-ponny. Naturligvis på samma villkor.
Ja visst. Ett 2-årigt shettis-sto. Hon hade farit illa och gillade inte barn så hon fick komma till oss som inte hade barn.
Jag betalade hennes försäkring annars var det som en foderponny. Vi hade avtal och det var foder på livstid. Kunde bara sägas upp av ägaren om jag vanvårdade ponnyn. Däremot kunde jag om jag ville och ponnyn hade det bra köpa loss henne. Hon skrev en köpesumma på 6000 kr. Jag tyckte det var dyrt för ett 2-årigt shettis-sto utan stam, utan utrustning och rädd och både sparkades och bet. Men tänkte att ja, ja det finns ju ingen anledning för mig att köpa henne om jag har henne på foder på livstid.
Det gick bra och var lugnt i ca 2 år. Sen började hon ringa. Hon undrade om jag inte ville köpa ponnyn. Sa att det kanske skulle kännas bättre, säkrare för mig om jag ägde henne. Jag avböjde.
Hon ringde flera ggr.
Sista gången hon ringde sa hon rakt ut att hennes sambo gnällde att det kostade så mycket med foder till hästarna att hon måste sälja någon. Hon ville då att jag skulle köpa ponnyn för 6000:- . Jag hänvisade till avtalet och sa att jag ju skulle få ha ponnyn på foder på livstid. Till slut hotade hon med att hon hade en annan köpare som var villig att betala 6000:- för ponnyn.
Detta var inte sant. Hon räknade iskallt att jag skulle ha blivit så fäst vid ponnyn att jag inte skulle kunna släppa henne.
Jag blev förb...ad och sa att jag inte gillade att bli hotad och att hon kunde hämta ponnyn i helgen.
Hon var nu en trevlig 4-åring. Snäll, lugn och inkörd.
Senare fick jag höra att de hade ingen köpare och att de hade gett bort ponnyn till någon i 40-års present som inte ens hade stall.
Och som sagt när detta inträffade var denna person ordförande i SHV. I alla fall stod det så på deras hemsida då. Det var så jag hittade kontakten först.
 
Sv: Svenska Hästars Värn, några medlemmar?

antagligen denna ordf som gjorde att föreningen splittrades.. Vet även om en smuggling från danmark till Sverige som polisanmäldes av egna medlemmar. Smuggla in kvarka och skit är kanske inte det bästa en förening ska syssla med.. jag är god vän med polisanmälaren och det var då jag insåg att gullandet med hästarna hade gått för långt. Det finns gränser för vad man gör helt enkelt. Det är synd att inte proffessionellt folk sitter i styrelsen som kan säga stopp och följa svensk lag. Hoppas att så är fallet nu. Nu är jag totalt inaktiv och ägnar mig åt att äta svenskt hästkött istället för att stötta svensk slakt. :)

/jenny
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag la ut ett liknande inlägg för ett antal månader sedan och fick då mycket uppmuntrande kommentarer som faktiskt fick det att kännas...
Svar
1
· Visningar
858
Senast: Beet
·
Hästmänniskan Jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig an problemet eller OM det ens finns någonting att göra i efterhand. Jag köpte en 2,5åring som...
Svar
8
· Visningar
2 458
Senast: Zephira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp