Svenskar vill inte arbeta - utbruten ur Gräddfil för flyktingar från Ukraina

Shaggy

Trådstartare
Svenskar verkar ju inte vara intresserade av att arbeta.
Varför håller vi på att tala ner oss själva på det här sättet? Är det som man känner sig själv känner man andra eller?
Vad vinner Sverige på att dess befolkning sprider myten att svenskar inte vill arbeta. De allra allra flesta jag känner vill arbeta och gör så. Visst finns det undantag men det finns det bland tyskar, turkar, irakier osv också.
Varför hatar vi vårt eget land så mycket så vi vill skapa en internationell myt om att svenskar är lata navelluddspetare?
Vilka här känner sig som lata navelluddspetare?
 
Varför håller vi på att tala ner oss själva på det här sättet? Är det som man känner sig själv känner man andra eller?
Vad vinner Sverige på att dess befolkning sprider myten att svenskar inte vill arbeta. De allra allra flesta jag känner vill arbeta och gör så. Visst finns det undantag men det finns det bland tyskar, turkar, irakier osv också.
Varför hatar vi vårt eget land så mycket så vi vill skapa en internationell myt om att svenskar är lata navelluddspetare?
Vilka här känner sig som lata navelluddspetare?
Jag vet inte var du jobbar men det är nära omöjligt att få unga människor att jobba. Efter 2 dagar kommer det "detta var inte roligt, jag dyker inte upp imorgon" eller de dyker inte ens upp och svarar aldrig mer. Det går inte att rekrytera längre.
"För dåligt betalt, pappa betalar för mig så jag slipper". ALLA som rekryterar som jag pratar med, oavsett bransch, har samma problem. Folk dyker inte upp på sina jobb. Det är tråkigt, för många timmar, man måste dit flera dagar på raken...
 
Jag vet inte var du jobbar men det är nära omöjligt att få unga människor att jobba. Efter 2 dagar kommer det "detta var inte roligt, jag dyker inte upp imorgon" eller de dyker inte ens upp och svarar aldrig mer. Det går inte att rekrytera längre.
"För dåligt betalt, pappa betalar för mig så jag slipper". ALLA som rekryterar som jag pratar med, oavsett bransch, har samma problem. Folk dyker inte upp på sina jobb. Det är tråkigt, för många timmar, man måste dit flera dagar på raken...
Okej så det handlar om ungdomar inte den generelle svensken?
Jag ser massor av ungdomar som jobbar på Ica, i hemtjänsten osv osv. Jag ser ungdomar som sliter häcken av sig för att jobba medan de studerar för att dryga ut kassan och minska sin studieskuld.
Att för att det finns ett gäng rötägg påstå att svensken inte vill jobba ser jag som ren katastrof för vårt land och dess internationella rykte.
 
Jag vet inte var du jobbar men det är nära omöjligt att få unga människor att jobba. Efter 2 dagar kommer det "detta var inte roligt, jag dyker inte upp imorgon" eller de dyker inte ens upp och svarar aldrig mer. Det går inte att rekrytera längre.
"För dåligt betalt, pappa betalar för mig så jag slipper". ALLA som rekryterar som jag pratar med, oavsett bransch, har samma problem. Folk dyker inte upp på sina jobb. Det är tråkigt, för många timmar, man måste dit flera dagar på raken...
Jag har rekryterat i 20 år och aldrig stött på det. Iofs aldrig någon under 25 så det kanske spelar roll.

Det är liksom inte alla som har en förälder som står för kulorna för att man inte vill arbeta. Det borde inte vara någon alls. Men då är det bara att rekrytera nån av de tiotusentals ungdomar som är i skriande behov av inkomst.
 
Jag vet inte var du jobbar men det är nära omöjligt att få unga människor att jobba. Efter 2 dagar kommer det "detta var inte roligt, jag dyker inte upp imorgon" eller de dyker inte ens upp och svarar aldrig mer. Det går inte att rekrytera längre.
"För dåligt betalt, pappa betalar för mig så jag slipper". ALLA som rekryterar som jag pratar med, oavsett bransch, har samma problem. Folk dyker inte upp på sina jobb. Det är tråkigt, för många timmar, man måste dit flera dagar på raken...
Jag rekryterar inte men har ju sett resultatet av rekryteringar. På det jobb jag jobbar nu, har återgått till ett företag jag jobbat på tidigare, så kan jag nämna en kille som inte ville jobba, Han fick smeknamnet Jesus (alla visste att han fanns men ingen hade sett honom). Jag jobbar i industrin på ett företag där man blir skitig och om man gör fel blir det rejält farligt. Som sagt jag kan nämna EN där. På förra stället jag jobbade hade vi en gubbe i 60 års åldern som inte ville jobba. Han var där men det hände ingenting.
Så två totalt kan jag nämna.
 
Jag vet inte var du jobbar men det är nära omöjligt att få unga människor att jobba. Efter 2 dagar kommer det "detta var inte roligt, jag dyker inte upp imorgon" eller de dyker inte ens upp och svarar aldrig mer. Det går inte att rekrytera längre.
"För dåligt betalt, pappa betalar för mig så jag slipper". ALLA som rekryterar som jag pratar med, oavsett bransch, har samma problem. Folk dyker inte upp på sina jobb. Det är tråkigt, för många timmar, man måste dit flera dagar på raken...
Ser det mer som ett ungdomsproblem än svenskproblem.

Tycker inställningen till jobb skiljer en hel del på ganska många från att dom precis gått ut gymnasiet och 7 år senare.
 
Jag rekryterar inte men har ju sett resultatet av rekryteringar. På det jobb jag jobbar nu, har återgått till ett företag jag jobbat på tidigare, så kan jag nämna en kille som inte ville jobba, Han fick smeknamnet Jesus (alla visste att han fanns men ingen hade sett honom). Jag jobbar i industrin på ett företag där man blir skitig och om man gör fel blir det rejält farligt. Som sagt jag kan nämna EN där. På förra stället jag jobbade hade vi en gubbe i 60 års åldern som inte ville jobba. Han var där men det hände ingenting.
Så två totalt kan jag nämna.
Ok men starta en egen tråd om du vill diskutera detta.
 
Ser det mer som ett ungdomsproblem än svenskproblem.

Tycker inställningen till jobb skiljer en hel del på ganska många från att dom precis gått ut gymnasiet och 7 år senare.
Håller med om att det skiljer mellan precis lämnat gymnasiet och bara något år senare.
Jag kan förstå reaktionen. Man har hela livet gått och längtat efter att skolan ska ta slut och sen kommer man till jobbet och det är ännu mer enformigt än skolan. Det där "och den lysande framtid är vår" smakar ganska unket då.
Tycker dock fortfarande inte att det är acceptabelt att vi skapar en myt om att svenskar inte vill jobba för att många i en tidig ålder inser att vuxenlivet inte är en lek då det skadar vårt samhälle rejält. tänk bara på hur man ser på spanjorer och jobb. Är den attityden något vi vill att världen ska koppla ihop med vårt land?
 
Varför håller vi på att tala ner oss själva på det här sättet? Är det som man känner sig själv känner man andra eller?
Vad vinner Sverige på att dess befolkning sprider myten att svenskar inte vill arbeta. De allra allra flesta jag känner vill arbeta och gör så. Visst finns det undantag men det finns det bland tyskar, turkar, irakier osv också.
Varför hatar vi vårt eget land så mycket så vi vill skapa en internationell myt om att svenskar är lata navelluddspetare?
Vilka här känner sig som lata navelluddspetare?
Myt, titta dig omkring så förstår du, vad vi menar. Svenskar utbildar sig till exempelvis (obs jag säger inte att det är just civilingenjör, det kan vara kontorist, hjärnkirurg, ridinstruktör, vårdbiträde, fritidspedagog, fotograf, journalist, eller what ever. Så snälla det är inte meningen att kränka någon här på sidan som jag alltid brukar göra ) civilingenjörer, även om det just då inte finns jobb för civilingenjörer. Men de kan inte tänka sig att börja från botten som deras släkt och vänner gjorde på "dinosaurernas tid", började som gatsopare, dammsugarförsäljare, vårdbiträden och så vidare.

Nej, jag ska ha jobb som civilingenjör punkt slut. Annars kan jag lika gärna sitta hemma och stämpla.

Obs, igen... civilingenjör var bara ett exempel inte menat till någon.
 
Okej så det handlar om ungdomar inte den generelle svensken?
Jag ser massor av ungdomar som jobbar på Ica, i hemtjänsten osv osv. Jag ser ungdomar som sliter häcken av sig för att jobba medan de studerar för att dryga ut kassan och minska sin studieskuld.
Att för att det finns ett gäng rötägg påstå att svensken inte vill jobba ser jag som ren katastrof för vårt land och dess internationella rykte.
Många ungdomar jobbar ja, både nysvenska och svenskar. Men det finns rötägg överallt som inte vill jobba både svenska och nysvenska. :heart
 
Myt, titta dig omkring så förstår du, vad vi menar. Svenskar utbildar sig till exempelvis (obs jag säger inte att det är just civilingenjör, det kan vara kontorist, hjärnkirurg, ridinstruktör, vårdbiträde, fritidspedagog, fotograf, journalist, eller what ever. Så snälla det är inte meningen att kränka någon här på sidan som jag alltid brukar göra ) civilingenjörer, även om det just då inte finns jobb för civilingenjörer. Men de kan inte tänka sig att börja från botten som deras släkt och vänner gjorde på "dinosaurernas tid", började som gatsopare, dammsugarförsäljare, vårdbiträden och så vidare.

Nej, jag ska ha jobb som civilingenjör punkt slut. Annars kan jag lika gärna sitta hemma och stämpla.

Obs, igen... civilingenjör var bara ett exempel inte menat till någon.
Vill inte eller får inte. Det är skitsvårt att få ett okvalificerat jobb när man har en högre utbildning.
 
Jag har för mig jag hörde för en del år sedan om en generation som var svår att anställa för att de var bekväma/lata, ville inte ha jobb, hade svårt att passa tider och svårt att följa en chefs order? Kan det ha varit de som är runt 25-30 i dag, den generationen, när de gick ut gymnasiet? Har för mig det pratades om det då.

Jag upplever inte att de ungdomarna som går ut gymnasiet nu har samma "rykte", och de som nu är 25-30 har väl börjat arbeta och lärt sig hur det fungerar, så jag ser inte heller tendenserna hos dem, tror jag.
 
Jag vet inte var du jobbar men det är nära omöjligt att få unga människor att jobba. Efter 2 dagar kommer det "detta var inte roligt, jag dyker inte upp imorgon" eller de dyker inte ens upp och svarar aldrig mer. Det går inte att rekrytera längre.
"För dåligt betalt, pappa betalar för mig så jag slipper". ALLA som rekryterar som jag pratar med, oavsett bransch, har samma problem. Folk dyker inte upp på sina jobb. Det är tråkigt, för många timmar, man måste dit flera dagar på raken...
Jag har bara ytterst sällan varit med om detta. Nu är alla jag rekryterar 18+ men kan inte påstå att arbetsmoralen generellt är sämre bland de som är yngre än de som är 40+ utan jag har träffat folk i alla åldrar som helst inte jobbar och absolut inte jobbar energiskt på något sätt utan hellre sjukskriver sig eller pillar med telefonen.

Sen är det iof en hel del som just är nyexade från universitetet som har jättesvårt att hitta referenser när de söker jobb eftersom de aldrig ens haft ett sommarjobb. Jag hade minst tre bra referenser på ställen jag jobbat rätt länge när jag var i den åldern men jag har haft häst sen jag flyttade hemifrån och har därmed alltid behövt jobba för att ha råd 😅
 
Myt, titta dig omkring så förstår du, vad vi menar. Svenskar utbildar sig till exempelvis (obs jag säger inte att det är just civilingenjör, det kan vara kontorist, hjärnkirurg, ridinstruktör, vårdbiträde, fritidspedagog, fotograf, journalist, eller what ever. Så snälla det är inte meningen att kränka någon här på sidan som jag alltid brukar göra ) civilingenjörer, även om det just då inte finns jobb för civilingenjörer. Men de kan inte tänka sig att börja från botten som deras släkt och vänner gjorde på "dinosaurernas tid", började som gatsopare, dammsugarförsäljare, vårdbiträden och så vidare.

Nej, jag ska ha jobb som civilingenjör punkt slut. Annars kan jag lika gärna sitta hemma och stämpla.

Obs, igen... civilingenjör var bara ett exempel inte menat till någon.

Med högre utbildning (dvs universitet/högskola) är det ofta svårt att få okvalificerade jobb eftersom de dels undrar varför du ens söker och dels antar att en drar direkt när en får jobb inom ens utbildningsområde.

Undantagen är när du har kontakter eller på golvet inom industrin (men de tittar lite konstigt på dig då också).
 
Myt, titta dig omkring så förstår du, vad vi menar. Svenskar utbildar sig till exempelvis (obs jag säger inte att det är just civilingenjör, det kan vara kontorist, hjärnkirurg, ridinstruktör, vårdbiträde, fritidspedagog, fotograf, journalist, eller what ever. Så snälla det är inte meningen att kränka någon här på sidan som jag alltid brukar göra ) civilingenjörer, även om det just då inte finns jobb för civilingenjörer. Men de kan inte tänka sig att börja från botten som deras släkt och vänner gjorde på "dinosaurernas tid", började som gatsopare, dammsugarförsäljare, vårdbiträden och så vidare.

Nej, jag ska ha jobb som civilingenjör punkt slut. Annars kan jag lika gärna sitta hemma och stämpla.

Obs, igen... civilingenjör var bara ett exempel inte menat till någon.

Håller helt med, så kallade akademiker och högutbildade går hellre runt och beklagar sig att de inte får jobb när det finns tusenvis av jobb i så kallade lägre- och okvalificerade yrken som bärplockare, städare och lagerarbetare de kan ta under tiden de söker ett "riktigt" jobb. I stället förväntar de sig att vi skattebetalare skal försörja dem med inkomst via arbetslöshetsförsäkringen eller socialen medan de väntar på "drömjobbet".

Det är dessa som bidrar till ryktet

Ungdomarna som alla klagar på, brukar inte ens få förfrågan om de vill ha ett jobb pga av brist på arbetslivserfarenhet.
 
https://sverigesradio.se/artikel/el...or-att-ta-sig-till-sommararbete-i-hemtjansten

Kommunen anställde epaåkande- ungdomar till hemtjänsten.
Apropå lata ungdomar..
Mmm... jag har haft ungdomar nu i fem veckor, som gick bredvid i 14 dagar drygt och fick lära sig vad de skulle göra hos vårdtagarna men oftast stod de knäpptysta, intryckta bakom en dörr, som om man skulle hoppa på dem och bita dem, i stället för att prova göra de saker de skulle utföra sen när ordinarie personal gick på semester... Så i fem veckor har jag fått ha vård/flygstrumpor på mig så mina fötter har sett ut som väluppblåsta badbollar, för att de inte klarat av att ta på riktiga kompressiosstrumpor, vilket kräver lite finess och snabbhet för att inte vårdtagare ska få spastiskt anfall och sparka personalen i skrevet. Ja... det höll på att hända första veckan, men tack och lov hade hen snabba reflexer och sedan som sagt fick de bara ta vård/flygstrumpor på mig... :p
 
Jag har bara ytterst sällan varit med om detta. Nu är alla jag rekryterar 18+ men kan inte påstå att arbetsmoralen generellt är sämre bland de som är yngre än de som är 40+ utan jag har träffat folk i alla åldrar som helst inte jobbar och absolut inte jobbar energiskt på något sätt utan hellre sjukskriver sig eller pillar med telefonen.

Sen är det iof en hel del som just är nyexade från universitetet som har jättesvårt att hitta referenser när de söker jobb eftersom de aldrig ens haft ett sommarjobb. Jag hade minst tre bra referenser på ställen jag jobbat rätt länge när jag var i den åldern men jag har haft häst sen jag flyttade hemifrån och har därmed alltid behövt jobba för att ha råd 😅
När jag var tonåring och ännu gick i skolan resonerade jag att "varför ska jag ha sommarjobb och extrajobb på lov och helger när jag har lov och helg från skolan. Jag är nöjd med min månadspeng och för rätta mig efter den. Sedan kommer ju ett helt ARBETSLIV där jag kommer jobba, så jag kommer göra rätt för mig ändå." Så jag hade inte heller något jobb som tonåring.

Min mamma sa vid något tillfälle att jag var lat och ovillig till att jobba, hon hade minsann börjat jobba redan som 13 åring med att hacka betor på en åker i brännande solsken. Det gjorde mig förbannad, jag var inte varken lat eller ovillig till att jobba per se, jag tyckte bara att det kunde vänta lite, slita kommer jag göra tills jag dör, varför lägga lov och helger när jag ännu är tonåring?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp