Svenskar vill inte arbeta - utbruten ur Gräddfil för flyktingar från Ukraina

Att ungdomar kan ha lite svårt att förstå sig på det där med ansvar och arbetsmoral är väl inte helt nytt, min generation inget undantag, men det brukar ge sig. Annars har jag förstått det som att svenskar är högt eftertraktade på internationell arbetsmarknad just på grund av vår arbetsmoral. Jag känner inte en enda kotte över 20 år som inte arbetar, en del med glädje långt över heltid och andra knatar på och tycker det är helt okej.
 
Det är bara att svara att man inte vill ligga samhället till last under tiden man letar. Torde gå hem hos de flesta borgerligt röstande
Det stämmer inte alls. Rekryteraren vill absolut inte rekrytera någon som söker andra jobb, och riskera att få göra om rekryteringen inom en snar framtid. Varje rekrytering och upplärning av nya medarbetare kostar mycket pengar, tid och möda. Det är helt enkelt företagsekonomisk idioti.
 
Det var nog länge sedan jag stötte på en äldre ungdom som inte ville arbeta. Den grupp där jag upplever arbetsmoralen som sviktande är ffa 15, 16, 17 åringar som fortfarande bor hemma, är mitt i tonårs-frigörelsen och ibland tror att de är lika vuxna och självständiga som sina föräldrar, eller mer. Inte sällan så är nog arbetsmoralen värst hos de som blivit "tvingade" att sommarjobba av sina föräldrar och de som tror att ett sommarjobb enbart är snabba, lätta cash utan att man behöver anstränga sig. De ungdomar som faktiskt vill sommarjobba har ofta betydligt bättre arbetsmoral och ju äldre de blir desto bättre går det ofta är min erfarenhet.
 
Det är bara att svara att man inte vill ligga samhället till last under tiden man letar. Torde gå hem hos de flesta borgerligt röstande rekrutterare.


Kvalificerad yrkesutbildning inom transport lär ju inte direkt vara något grovjobb i dessa dagar, finns hur många åkerier som helst som skulle anställa en akademiker på dagen om hen vore villig att söka (samt har C, CE D ochDE kort samt YKB, fortbildningen inom ADR och YKB sponsras av åkeriet). ofta med lika bra eller bättre nettolön pga traktamentet, en vad ingångslönen i hens yrkesutbildining.

Och då är det bättre att sitta hemma och leva på A-kassa... och gnälla på alla nysvenskar som lever på bidrag och vägrar jobba.

Huvudsaken är att man lär sig att sila mygg och svälja kameler. ;)

Lufta ert unkna akademikerförakt någon annanstans, förslagsvis Flashback. Ingen av er är akademiker så ni har ingen aning om hur det fungerar. Är det några jag verkligen föraktar oavsett bakgrund så det sådana som påstår saker som de bevisligen inte har någon som helst erfarenhet av eller kunskap om.

Att gå på A-kassa var vidrigt... men jag var tvungen för att överleva. Och att akademiker skulle förakta nysvenskar i någon högre omfattning är också bullshit. Majoriteten av rasistdyngan jag hört har kommit från grovarbetare utan högre utbildning (sedan finns det naturligtvis akademiker som är rasister också men jag har inte träffat speciellt många).

Ni är så ute och cyklar.
 
Jag är både akademiker och har jobbat sen jag var 16. Jag har varit i positionen som chef och behövt anställa. Jag har hittat fantastiska ungdomar och dom som varit helt oförstående till vad ett jobb innebär -hopplösa. Jag tänker att det alltid varit så, det finns alltid dom som inte gillar att arbeta. Jag gillar att arbeta, vare sig det är tungt slit på arbeten med lägre status eller det jag nu är utbildad inom.

Jag förstår inte förakt mot enklare jobb eller mot akademiker. Jag är imponerad av folk som jobbar hårt, vare sig det är som städare eller civilingenjör. Jag är dessutom imponerad av de som genomfört en akademisk utbildning.

Jamen verkligen! Jag är vansinnigt imponerad av mina borrare, det är inte ett lätt jobb på någon sätt! Några av mina nuvarande industrikollegor är så ruskigt skickliga att det finns inte, plus att de är fantastiska som människor också.
 
Vart har TS hört att svenskar inte vill arbeta? Aldrig hört det tidigare..

Efter att ha läst tråden ang ungdomar som vill resp inte vill jobba så kan jag inte annat än att tycka det är fullt normalt. Vissa är självständiga, sociala, säkra på sig själva och drivande tidigt. Andra som jag själv som var blyg och osäker under tonåren tar inte för sig lika lätt. (Jo jag hade sommarjobb från jag var 16-17).
Men det är inte alltid så lätt att komma till ett ex äldreboende och arbeta med människor när man är tonåring. Många glömmer det… tar för givet att man ska få en kollega med samma kaliber som sina erfarna kollegor.
 
Senast ändrad:
Jag tycker att det låter sådär lite överallt i världen. Sverige, definitivt hela UK, förmodligen resten av Skandinavien, hör det hela tiden från USA också... och visst är det ju sant att många lågavlönade slitjobb sköts av andra nationaliteter som helt enkelt är desperata efter ett jobb, vilket som helst! Det betyder ju inte att folk som inte vill ha just de jobben inte vill arbeta, bara att de inte vill ha just de jobben och att de har möjlighet att välja.

Agående ungdomar vet jag inte ens om jag vill öppna den proppen, för då vräker jag nog ur mig allt. :arghh::D Jag tycker det är helt reko med unga människor som väljer att inte arbeta alls, men är man väl på jobbet ska man tamefan dyka upp, dyka upp i TID, och Arbeta! Så. Slut på den ranten.
 
Ja, herre vad detta klassförakt är tröttsamt. Har en bekant som tjötar hela tiden om oss ”slipsnissar”. Undrar när han ska komma på att han inte hade haft något jobb utan dem, för inte ska han varken driva eget eller utbilda sig själv. Så jag undrar hur han tänker att han ska kunna jobba då, på ett arbetsplats utan kunskaper i ekonomi/lön/lag/. Alla skruvar rör?
 
Vart har TS hört att svenskar inte vill arbeta? Aldrig hört det tidigare..
Det är en utbruten tråd. Som du ser så är det en person som i citatet som finns med påstår att svenskar inte vill jobba. Det här är också en myt som sprids på facebook av Svärjevännerna (alltså Sverigehatarna) + en del borgerliga debattörer. Att de borgerliga sprider skiten kan jag på sätt och vis förstå om än inte acceptera eftersom de förtvivlat försöker förklara hur illa det är i Sverige och att vi måste piska dessa lata jävlar till att jobba.
Grejen är att ingen känner mer än någon enstaka person som inte vill jobba och det är absolut ingen som ser sig själv som navelluddspetare. Det måste alltså röra sig om ren mytbildning, en mytbildning som är oerhört skadlig för samhället
 
Det är en utbruten tråd. Som du ser så är det en person som i citatet som finns med påstår att svenskar inte vill jobba. Det här är också en myt som sprids på facebook av Svärjevännerna (alltså Sverigehatarna) + en del borgerliga debattörer. Att de borgerliga sprider skiten kan jag på sätt och vis förstå om än inte acceptera eftersom de förtvivlat försöker förklara hur illa det är i Sverige och att vi måste piska dessa lata jävlar till att jobba.
Grejen är att ingen känner mer än någon enstaka person som inte vill jobba och det är absolut ingen som ser sig själv som navelluddspetare. Det måste alltså röra sig om ren mytbildning, en mytbildning som är oerhört skadlig för samhället
Det är som sagt inte Sverigespecifikt. Det här förekommer i ungefär alla I-länder där jag har vänner och bekanta. Först klagas det på att flyktingar och invandrare tar alla jobb, sedan klagas det i samma veva på att de som faktiskt bor i landet inte vill jobba. :)
 
Det är som sagt inte Sverigespecifikt. Det här förekommer i ungefär alla I-länder där jag har vänner och bekanta. Först klagas det på att flyktingar och invandrare tar alla jobb, sedan klagas det i samma veva på att de som faktiskt bor i landet inte vill jobba. :)
Fast det har blivit mycket mycket värre de senaste typ två åren och jag ser en mycket otrevlig agenda bakom det om än olika agenda utifrån vem som är avsändare.
Det hela rör sig vanligen om att skapa avsky och splittring och genom att peka ut "de andra" som värdelösa utan att närmare definiera vilka " de andra är".
 
Relativt många, som har jobbat som bud och bussförare under sin utbildning. Arbetsförmedlingen betalar ju gärna utbildningen för de som studerar, doch är de inte lika positiva inställda till "vanligt" arbetslösa som vill utbilda sig...
Kan du styrka det du skriver? Jag tycker att det vore mycket intressant att se i vilken omfattning som AF betalat behörigheter för medan de studerade. Men jag gissar att jag inte kommer att få se några källor utan att du - som vanligt - hittar på saker.
 
Kan du styrka det du skriver? Jag tycker att det vore mycket intressant att se i vilken omfattning som AF betalat behörigheter för medan de studerade. Men jag gissar att jag inte kommer att få se några källor utan att du - som vanligt - hittar på saker.

De betalar inte för sådant efter utbildningen heller... som akademiker är det extremt svårt för att inte säga omöjligt att få någon utbildning via AF.
 
Kanske beror det lite på vad för framtid man tror sig se sig själv ha? Min mamma var städerska. Min mormor var städerska. Min pappa var bilmekaniker, min farmor städerska, min farfar cykelreparatör, min morfar byggmästare. Skolan har aldrig varit lätt för mig, inga bra betyg=redan tidigt visste jag att jobben skulle bli därefter.

Vill man verkligen börja med slitjobb redan som tonåring och sedan veta att det är samma typ av jobb med bara lite bättre lön, man kommer utföra resten av sitt liv? Jag ville inte. Det var så jag såg på det som tonåring.

Eller så är man rejält mobbad och har ett självförtroende som är i botten. Att söka sommarjobb när man vet att man är värdelös och helst borde gå och dö så man inte förstörde livet för andra bara genom att existera var inget jag klarade i alla fall.
Studerade sedan och skaffade mitt första jobb som städerska eftersom jag visste att jag var så värdelös så att jobba inom det jag studerat till var inte möjligt. (Idag jobbar jag inom det området och ja jag är kompetent men depressionerna sitter i)
Nope, det är inte det. Då hade jag också vägrat jobba när jag var yngre. Ser det snarare som att jag var tvingad att bli ansvarstagande och kämpa hårdare som yngre än många av mina jämnåriga pga sådana förutsättningar.
 
Lufta ert unkna akademikerförakt någon annanstans, förslagsvis Flashback. Ingen av er är akademiker så ni har ingen aning om hur det fungerar. Är det några jag verkligen föraktar oavsett bakgrund så det sådana som påstår saker som de bevisligen inte har någon som helst erfarenhet av eller kunskap om.

Att gå på A-kassa var vidrigt... men jag var tvungen för att överleva. Och att akademiker skulle förakta nysvenskar i någon högre omfattning är också bullshit. Majoriteten av rasistdyngan jag hört har kommit från grovarbetare utan högre utbildning (sedan finns det naturligtvis akademiker som är rasister också men jag har inte träffat speciellt många).

Ni är så ute och cyklar.
Yes, rasism och misogyni var vardag i varenda jäkla byggbarack och arbetsplats som betongarbetare, diversebyggare och kyllagerarbetare. Helt barockt. Inom mitt yrke händer det att man stöter på skit också, men det är sådär nån gång om året. Inte varje dag, måndag till fredag, till frukost, lunch och däremellan under jobbet ute på arbetsplatsen . Jag hoppas innerligt att det blivit lite bättre sedan dess.

Det är inte bland akademiker som rasisterna tagit flest röster.
 
Varje generation klagar alltid på de yngre, det var bättre för och "dagens ungdom bla bla, på min tid gick vi minsann upp innan vi gick och la oss". Så himla tröttsamt!
Fast det känns faktiskt som om någonting kanske hände under pandemin. Vi har alltid anställt unga människor, särskilt under sommarsäsongen naturligtvis. Av de vi anställt under tidigare år är flera kvar och riktiga guldklimpar. I år anställde vi fem personer mellan 17 och 21 - av dessa har två lämnat på eget bevåg (vilket är helt okej, det är ett slitigt jobb som inte passar alla) och tre helt enkelt misskött sig såpass att de fått sparken. Samma saga hörs från andra företag i trakten.
Jag kommer inte ihåg att vi någonsin behövt helt enkelt stryka folk från schemat tidigare.
 
De betalar inte för sådant efter utbildningen heller... som akademiker är det extremt svårt för att inte säga omöjligt att få någon utbildning via AF.
Nej, jag känner mig ganska förvissad om att det är totalt hitte-på. Som vanligt. Sen finns det naturligtvis studenter som jobbar extra som cykelbud (inga behörigheter krävs). Och de som jobbade som busschaufförer innan de började plugga jobbar kanske extra. Men någon storfinansiering av körkort för studenter som sedan ska gå vidare till andra yrken tvivlar jag starkt på.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp