Svenstavik idag

Gnist

Trådstartare
Med Cujo och Atlas.

Atlas var först ut i ringen och det gick jättebra måste jag säga Han hade vissa besvär med att hålla nosen uppe från marken och gå snyggt i början, men fick till det efter en kort stund. Kritiken blev som följer:

"Kraftig hane av utmärkt typ, med välskuret, maskulint och rastypiskt huvud. Sin unga ålder till trots en väl utvecklad kropp med goda vinklar i benen, men något utåtvridna framtassar, speciellt under rörelse. Mkt gott hårlag och temperament. Bra rörelser från sidan."

Junkl, kv 1

atlas-2-080802.jpg


Dessa tassar var ju vad jag oroade mig för innan, att de skulle vara för mycket fransyska, vilket visade sig stämma rätt väl men vi är fullt nöjda med hans etta och domaren trodde att fronten skulle räta till sig lite iom att han växer färdigt och får mer massa och muskler. Han lär ju aldrig få en superfront, men det får man ta..

Därefter var det Cujos tur i ringen och det blev en 2:a som vanligt på grund av att domaren ville ha honom grövre. Ffa i huvudet (Gud, så ovanligt :angel: ) I övrigt bra kritik.

cujo-080802.jpg


Enda nackdelen var att jag tyckte han kändes seg idag :confused: Hoppas han känns piggare i morgon.

Fick även höra av några som inte ställde jämte idag att Cujo var "så mager" Nu är han ju inte det alls, men eftersom han är en jämte i jaktkondition och alltså inte är ett fläskpaket, så kanske han ser mager ut för en del. En av dem har en tik, som är runt året och den var "minsann dubbelt så bred över ryggen"

Min tankereaktion = :eek:.. Den lär ju ha en del extrakilon att bära runt på kan man tänka.

Träffade även Strumpans son Vidar, som gick valpklass och fick 1, HP, BIR-valp. En stilig kille.

vidar-080802.jpg


Även Tita var där och hon Fick resultatet: Ökl. Kv 1, Kk 1, CK, Btkl 1, CERT, CACIB & BIM

Tita-080802.jpg


I morgon bär det av till Backe med 3 jämtar och förhoppningsvis blir det en bra dag.

Tack Sablar, som hjälpte till att fota :love:
 
Sv: Svenstavik idag

Tack själv!
Det var tokroligt att äntligen få träffa dig.

Atlas kommer snart att skicka flyttkort till dig
från svenstavik
:angel::love:
 
Sv: Svenstavik idag

men det gick ju bra för dom då :)

Men du.. kan du översätta eller läsa vad det står på min kritiklapp? :p ser inte ^^

kritiken

eller nån annan som hinner före? Hade en norsk dommare så de står väl på norska ? :p
 
Skandal!!!!!!

Ja, idag har jag upplevt något som jag aldrig upplevt förut och min reaktion blev att göra något jag aldrig gjort förut..

Vi for till Backe för att ställa jämthundar idag och duktig som jag är, så uppvisar jag alltid det veterinärintyg, som jag har på Cujo, för p2, som är dragen på honom innan bedömningen startar i ringen.

Så blev det då vår tur till slut som nr 25 av alla unghundar och han mäts, domaren kollar tänderna och påpekar att det saknas p2, varvid jag talar om att jag uppvisat veterinärintyg på detta. Domarsekreteraren bekräftar det hela och domaren svar: "Det skiter jag i" :eek:

Men, jag har ju veterinärintyg för detta sade jag igen och domaren svar blev då: "Det spelar ingen roll" :eek: igen

Jag har aldrig varit med om något så skandalöst på alla de år, som jag ställt ut hundar kan jag ju lugnt säga..

Efter en del funderande och efter att ha pratat med annat folk, så gick jag till domarsekreteraren och meddelade att nr 26 inte skulle komma in till kv, för jag går inte för en sådan domare.. Jags trök honom från klassen, då jag inte tänker ta ett uselt resultat, baserat på något som finns veterinärintyg på!!

Gira gick för en annan domare och blev bästa tikvalp med jättefin kritik och blev sedan BIM-valp

Sedan var det Mollys tur (för samma domare som Cujo skulle ha ställts för) och hon gick det uselt för

Hon fick följande kritik i dag:

60cm tik av god typ. Bra huvud, mörkbruna ögon. Ngt stora öron. Bra hals och rygg. Brant kors, öppen svans. Bra bröst. Mkt rak i fronten, bra ben och tassar. Ngt öppen knäled, bunden i bakbensrörelserna och lös i front.

Öppenklass kv 2

Att jämföra med vad samma domare gav för kritik i fjol på henne

58 cm av mycket god typ. Bra huvud med mörkbruna ögon. Bra öron, bra hals rygg och kors. Ngt öppen svans. Bra vinklar fram och bak. Bra ben och tassar. Rör sig bra.

Bästa öppenklasstik kv 1, kk 1

Samma domare och samma vuxna hund. Hur mycket kan en vuxen hund växa om sig och växa på sig?????????

Känns som liiite mysko :crazy: :cool:

Skandalöst var ordet..

Roligt var dock att Pappan till de blivande valparna fick en 1:a i jaktklassens kv och var kvar tills det var 6 hundar kvar i ringen. Tyvärr utan CK idag, då han var lite spänd och gärna slog över i passgång, men med lite mer träning så blir det nog bra ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Svenstavik idag

Ibland blir man tokig på dommare, men tyvärr så får man väl snällt bita ihop och hoppas på bättre lycka nästa gång.

Jag tycker iaf att dina vovvar är fina, vältränade och ser alltid glada o pigga ut på bilder. Även om det inte är någon vidare tröst. ;)
 
Sv: Skandal!!!!!!

"Det skiter jag i" :eek:

Kan hålla med om att ordvalet var illa valt. Måste fråga hur bedömer man ett medfött tandbortfall på tex p1 eller p2? På min ras skulle man inte bry sig. Skulle det kunna vara så att han helt enkelt faktiskt struntade i att p2:an i detta fallet saknades? Jag menar utan att för den skull sänka kvalitetspriset? Har suttit en del ringsekreterare så några kritiker har jag undrat och frågat domaren om.
 
Sv: Svenstavik idag

Till Gnist:
Ja usch. Både ordval och hans uppträdande var ju minst sagt märkligt:confused:
Jag hade nog blivit så chockad av detta att jag vetekatten om jag funnit mig som du faktiskt gjorde. Man ska inte behöva ta det.

Min tik (ute på foder) som jag fött upp blev BIR!:banana:
 
Sv: Svenstavik idag

Om det är medfött/tappat tand av sig själv, så är det rejält prisavdrag.
 
Sv: Svenstavik idag

Hmm.. Rotade igenom kritiklapparna och hittade åt att jag ställt Molly för honom även en gång till, då hon var unghund:

58 cm av utmärkt typ. Bra huvud med mörkbruna ögon. Ngt stora öron. Torr och bra hals. Bra hals, rygg kors och svans. Bra bröst, Bra vinklad fram och utmärkta vinklar bak. Bra ben och tassar. Rör sig bra. Ukl kv 1, HP kk 3

Mycket skumt på min ära att hon som vuxen ändrat anatomi helt..
 
Sv: Svenstavik idag

Jag hade aldrig strykit mig. Däremot hade jag gått högre upp och ifrågasatt det hela.
Så där får det ju inte gå till. Har man intyg så ska det gälla.
 
Sv: Svenstavik idag

Pratade med orföranden i klubben på utställningsplatsen och reaktionen var inte mycket att hänga upp i julgranen.. Var som att sådant får man räkna med att domaren gör, men visst tyckte h*n att det var lite tråkigt :cool:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp