Sverige idag

Status
Stängd för vidare inlägg.
Flera = två, såvitt jag kunnat se. @fio, som jag såg igår, och tydligen även @Grazing. Och din anekdotiska kompis.
Men det var alltså sådana inlägg som bemöttes med ifrågasättanden av det rimliga i att vara så rädd och att låta sin rädsla ha sådan makt över sig. Det var inte så att någon förringade någon förortsmammas oro inför att hennes son ska ta värvning i IS.

Men det var alltså sådana inlägg som bemöttes med ifrågasättanden av det rimliga i att vara så rädd och att låta sin rädsla ha sådan makt över sig. Det var inte så att någon förringade någon förortsmammas oro inför att hennes son ska ta värvning i IS.
Men det förstod jag. Det var dock två inlägg. Två är inte flera i min värld. Det lät som om tråden översvämmades av obefogad rädsla.

• Gilla
Reactions: fio
Men det förstod jag. Det var dock två inlägg. Två är inte flera i min värld. Det lät som om tråden översvämmades av obefogad rädsla.
Snarare av försvar för obefogad rädsla, skulle jag nog säga.

För egen del tycker jag att det är ett rätt stort problem i samhället, den här skräcken för förorter som sprids på många vis. Jag tycker att den är väl värd att problematisera. Jag är helt övertygad om att den är ett av de största hindren för integration.

Snarare av försvar för obefogad rädsla, skulle jag nog säga.

För egen del tycker jag att det är ett rätt stort problem i samhället, den här skräcken för förorter som sprids på många vis. Jag tycker att den är väl värd att problematisera. Jag är helt övertygad om att den är ett av de största hindren för integration.
Ja, det har framgått :D

Jag tycker dock inte att man ska förminska situationen i förorterna i sin iver att problematisera. Det är vad jag upplever att tråden bitvis gör. Man läser olika.

Du tycker inte att du med dina små empiriska exempel på enstaka brottslingar ur svensk brottshistorik ter sig synnerligen arrogant och off the map vad det gäller diskussionen som om någon alls över huvudtaget skulle ens varit i närheten av att påstå typ att det inte skulle existerat brott i sverige tidigare, i samma stil som mandalaki och petrusa ironiserar gällande brott svenskar utför? Wtf, vad är det som är så svårt att förstå - ni gör er själva en så stor otjänst genom att inte ens vilja se, lyssna förstå. Det är människor som er, debatter som denna som får skitpartier som sverigedemokrater att växa. Jävla tyvärr säger jag, för det är inte vad vi behöver men vi får det klimat ni bäddar för.
Där slog du huvudet på spiken. Vi får alltid de ledare, de partier vi förtjänar...och ofta är det då budbärarna som får skulden för allt jäkelskap
Vad är det som gör att (gjorde borde jag nog säga eftersom de flesta partierna nu börjar anpassa sina åsikter till verkligheten) SD gått framåt som de gjort?
Jo för att de andra partierna blundat eller negligerat problemen.
SD har, liksom en klocka son stannat uppvisat en enda huvudsaklig åsikt. Nu slumpade det sig så att verkligheten överträffade dikten och tvingade i stort sett alla partierna att ställa om sina klockor..
Enda skillnaden är väl att de andra partiernas klockor fortsätter att gå, och man har då en möjlighet att anpassa sig efter de förhållande som råder.

Jag tycker dock inte att man ska förminska situationen i förorterna i sin iver att problematisera. Det är vad jag upplever att tråden bitvis gör. Man läser olika.
Har du bott i någon förort någon gång? Om något, så är min erfarenhet av att göra det - och det var ändå i tio år - att risken för att "situationen förminskas", där jag antar att du menar de problematiska aspekterna av situationen, är mindre än minimal. Det hela börjar någonstans vid att folk som bor i förslagsvis Kungälv bekymrar sig om vilken lång resväg med spårvagn man har om man bor i förort, och sedan fortsätter det i den andan. Ingenting funkar i förorten, om man ska tro de som inte känner den. Med ingenting menar jag verkligen ingenting.

Den attityden, tillsammans med arbetsgivarnas mer elle rmindre kollektiva svek mot personer med namn som inte är sk svenskklingande, tror jag är de två stora hämskorna när det gäller integration. Att blåsa på i det, genom att kalla en sådan här tråd för "Sverige idag", är ännu ett av många små exempel på vad jag menar.

Edit: att jag undrar om du har bott i förort, har enbart att göra med att man behöver ha varit måltavla för diskriminering oftas, för att se den. Jfr kvinnor, svarta osv.

Sen är ju "att ha bott i förort" väldigt olika pga olika erfarenheter dvs jag som på nära håll sett kontroll och hedersförtryck har nog en annan bild än vissa andra.
Jag har haft vänner som inte kunde röra sig fritt pga de var kontrollerade och släkt hade koll på vilka de pratade med. Jag har vänner vars släkt försökt gifta bort dem i tonåren och en bekant som fick gömma sig då hon valde att leva som släkten inte ville med en svenska man.
Så det beror inte bara på om man bott i förort utan hur ens liv det ut och vilka man känner.

Sen är ju "att ha bott i förort" väldigt olika pga olika erfarenheter dvs jag som på nära håll sett kontroll och hedersförtryck har nog en annan bild än vissa andra.
Jag har haft vänner som inte kunde röra sig fritt pga de var kontrollerade och släkt hade koll på vilka de pratade med. Jag har vänner vars släkt försökt gifta bort dem i tonåren och en bekant som fick gömma sig då hon valde att leva som släkten inte ville med en svenska man.
Så det beror inte bara på om man bott i förort utan hur ens liv det ut och vilka man känner.
Jag jobbade i "min" förort och såg sådant. Snarare via jobb än via vänner, dock. Men min poäng handlar mer om hur det att bo i förort bemöts av andra, såväl av lantisar som innerstadsbor. Då jag nu haft adresser med betydligt högre status länge, blir skillnaden smärtsamt tydlig. Och då finns mitt hjärta och min smärta i högre grad i förorten än hos dess belackare. En av mina drivkrafter till att så småningom slå mig ner i förorten igen är just den: att ha den där adressen. Och att möta det som den adressen väcker när jag är samma person. Och de konstruktiva saker jag kunde och kommer att kunna använda den positionen till.

En av mina drivkrafter till att så småningom slå mig ner i förorten igen är just den: att ha den där adressen. Och att möta det som den adressen väcker när jag är samma person. Och de konstruktiva saker jag kunde och kommer att kunna använda den positionen till.

Varför kan du inte bosätta dig där nu?

Alltså jag har inte påstått att min rädsla är befogad , Jag tyckte jag skrev rätt tydligt befogat eller ej!

Varför kan du inte bosätta dig där nu?
Mestadels för att min sambo är motsträvig och för att jag har en fungerande logistik vad gäller hemmet, jobbet, stallet och sommarhuset, som inte håller för flytt särskilt många hundra meter åt något håll. Och inte orkar själva flytten om jag inte MÅSTE. Jag ser det som mitt pensionsprojekt.

Jag tycker absolut inte att man ska förminska problemen i förorten heller, eller förneka den brottslighet som faktiskt finns. Det jag argumenterar mot är bilden av att detta skulle göra hela Sverige till ett otryggt land med skyhög brottslighet.

Jag tycker absolut inte att man ska förminska problemen i förorten heller, eller förneka den brottslighet som faktiskt finns. Det jag argumenterar mot är bilden av att detta skulle göra hela Sverige till ett otryggt land med skyhög brottslighet.
Jag tycker helt klart du har en poäng i det, lika viktigt som att inte förminska de problem som finns är att inte överdriva dem heller.

Hedersförtryck t.ex. stannar ju inte i förorten. Den följer efter människorna oavsett vart de flyttar, hur långt norrut, hur långt ut från städerna. Det har inget i sig med förorten att göra.

Hedersförtryck t.ex. stannar ju inte i förorten. Den följer efter människorna oavsett vart de flyttar, hur långt norrut, hur långt ut från städerna. Det har inget i sig med förorten att göra.
Vad menar du?
Då kan vi ju inte prata om hur det är någonstans alls dvs det är ju alltid människor som gör att ett område är tryggt eller inte.
Dvs om du är trygg där du bor - ja det går det inte heller att prata om då?

Jag tror delvis du har fel i det, för att kunna upprätthålla den synen som resulterar i "hedersförtryck" krävs en omgivning som sanktionerar det annars tror jag det är väldigt svårt.

Enda skillnaden är väl att de andra partiernas klockor fortsätter att gå, och man har då en möjlighet att anpassa sig efter de förhållande som råder.

Du missar poängen lite, de förhållanden som råder hade aldrig behövt råda om inte 7-klövern varit upptagna med att skrika, rasist, fascist, nazist, islamofobi och allt det där andra vi hört till leda i 10 år.
Sen är det frågan om människor vill ha de bleka kopiorna eller originalet i valet 2018.
Det lär bli den stora frågan. EBO lagen måste skrotas omgående om inte ghetto problematiken ska växa.

Du tycker inte att du med dina små empiriska exempel på enstaka brottslingar ur svensk brottshistorik ter sig synnerligen arrogant och off the map vad det gäller diskussionen som om någon alls över huvudtaget skulle ens varit i närheten av att påstå typ att det inte skulle existerat brott i sverige tidigare, i samma stil som mandalaki och petrusa ironiserar gällande brott svenskar utför?

Nåja, det har ju faktiskt kommit(felaktiga) påståenden om att vissa brottstyper inte existerat förr och såna kan ju vara bra att bemöta.

Även polisen attackeras numera, och att vittna mot dessa personer eller berätta något för polisen är nog ganska farligt också.

Ligisterna på 70-talet sköt inte ner folk på öppen gata eller nån annanstans heller.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det kanske låter fruktansvärt, men jag ska förklara hur jag menar. Så håll i hatten för ett väldigt personligt och blottande inlägg... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 470
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka