Sverige idag

Status
Stängd för vidare inlägg.
Därför att kan dessa personer få en annan framtid med tex jobb, lämna kriminalitet, missbruk osv så blir området tryggare.
Då minskar otryggheten.
Det går inte på en handvändning, men är effektivare än att sitta på röven. Att ett område upplevs som otryggt är inte oförändringsbart.

Precis. Här är en rapport som visar att delaktighet i samhället är en viktig faktor för minskad otrygghet. Den visar också att de som rör sig ute mycket är mindre otrygga än de som håller sig hemma.

http://www.bra.se/download/18.cba82...71914720652/2008_16_otrygghet_segregation.pdf

Fast det som framkom i tråden är ju att folk inte vågar åka hit, till en Svensson på en fika.
DET är helt obefogat.
Det är inte obefogat. Vad du tycker är en annan sak, men bara för att du är trygg där betyder inte att andra känner sig bekväma med att vistas där.

Även polisen attackeras numera, och att vittna mot dessa personer eller berätta något för polisen är nog ganska farligt också.

Oavsett påverkas hela samhället när den här typen av kriminella parallellsamhällen med egen "rättsskipning" tillåts existera i Sverige.

Jag håller med här men vill påpeka att polisen attackerades av kriminella gäng även för 20 år sedan med både skottlossning och sprängningar av polislokaler.

Då missade du den långa artikeln jag la in om biskopsgården och den rädslan som uttrycktes där av folket som bor där.
Att det är möjligt att leta upp artiklar, täcks väl in av "i stort sett aldrig" kommer i kontakt med. Jag behöver inte leta för att hitta personer som bor långt från dessa områden OCH pratar om hur farliga de är.

Ja jag vet inte, jag är inte rädd. Tror inte att någon annan är det heller, bilstölder och villainbrott till trots. När den typen av brott sker i villaområden tycks det snarare väcka förtrytelse än rädsla, där samma typ av vandalism i t.ex. Biskopsgården tyder på förortens förfall. Det är mest den skillnaden jag far efter.
Vill bara visa mitt medhåll med det citerade. Något som har stört mig i drygt 30 år vid det här laget.

Men vet du vad? Jag tror att alla här vet att brottslighet alltid förekommit i landet. Däremot har det inte kastats handgranater in i lägenheter som dödat oskyldiga barn, gruppvåldtäkter som pågått i timmar och avslutats med att hälla tändvätska på den våltagnas kön och tända på, vi har inte haft så många öppna skjutningar på gatan som vi har idag. Vi har inte byggt in hela bostadsområden i så kallade gated communitys tidigare, vi har inte behövt ha väktare som åker med bussar och spårvagnar schemalagt, vi har inte haft hedersrelaterade brott i sverige, vi har inte tidigare sett organiserat och planlagt våld och hinder mot räddningspersonal, vi har inte haft släkt eller klanbaserad kriminalitet eller rättskipning. Jag är förmodligen väldigt långt ifrån att bli drabbad av sistnämnda eller hedersvåld, men jag tycker det är jävligt illa att människor alls blir drabbade av det i det land jag bor i.
Jag tycker också att det är bedrövligt med allt det där du skriver. Att en ger sig på räddningspersonal är för mig obegripligt.
Men våld, missbruk och organiserad kriminalitet är inte nytt. Inte heller bostadsområden där främlingar inte varit välkomna. Jag tror vi ser nya varianter.

Kom på när en kille stack från ett behandlingshem och stal en bil för att köra in i polishusets entré i Mariestad. Är väl 20 år sedan.
Eller det bestialiska mordet på en åldring i Töreboda för kanske 15 år sedan. Två ungdomar som supit i flera dagar slog ihjäl en man och skändade kroppen. Ondska finns överallt.

Men, är det någon som hävdar att en fika i förorten är farlig? Mer än någon kompis som du hänvisade till.
Det finns inlägg i tråden där personer säger sig inte våga åka till tex Biskopsgården på en fika. Jag uppfattar det som mer eller mindre utgångspunkten för diskussionen om rädsla för förorten. (Jag orkar inte leta fram dem och har glömt vem/vilka som skrev dem.)

Ja det är ju flera i tråden som menar att de inte skulle åka hit.
På kvällar ja, inte mitt på dagen är det inte någon som skrivit vad jag sett att den inte vågar åka. Och dessutom att mena att man helst undviker områdena är inte detsamma som att inte våga åka dit alls ens på dagtid.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det kanske låter fruktansvärt, men jag ska förklara hur jag menar. Så håll i hatten för ett väldigt personligt och blottande inlägg... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 470
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka