Sverige idag

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det finns inlägg i tråden där personer säger sig inte våga åka till tex Biskopsgården på en fika. Jag uppfattar det som mer eller mindre utgångspunkten för diskussionen om rädsla för förorten. (Jag orkar inte leta fram dem och har glömt vem/vilka som skrev dem.)

Ja det är ju flera i tråden som menar att de inte skulle åka hit.

Jaha, jag sökte i tråden nu, på ”fika” hittade jag ingen relevant träff, på ”Biskopsgården” hittade jag en person (@fio) som sa sig inte vilja åka dit. Det var allt. Men det är möjligt att ignore har sitt finger med i spelet.

• Gilla
Reactions: fio
Ja det är ju flera i tråden som menar att de inte skulle åka hit.
SVT gjorde ett reportage om det för ett tag sedan och en ensam kvinna på ett kafé i fel område verkade inte så populärt ens dagtid:

"– Antingen blir hon utpekad eller utstött. I värsta fall går hon samma öde till mötes som Fadime, om man kliver över för många av de här reglerna".

Senast ändrad av en moderator:
Det finns inlägg i tråden där personer säger sig inte våga åka till tex Biskopsgården på en fika. Jag uppfattar det som mer eller mindre utgångspunkten för diskussionen om rädsla för förorten. (Jag orkar inte leta fram dem och har glömt vem/vilka som skrev dem.)

Vem har sagt det mer än @escodobe s kompis?
Jaha, jag sökte i tråden nu, på ”fika” hittade jag ingen relevant träff, på ”Biskopsgården” hittade jag en person (@fio) som sa sig inte vilja åka dit. Det var allt. Men det är möjligt att ignore har sitt finger med i spelet.

Jag har varit där på både fika, middag och övernattning. Hade släkt där men Hon gick bort förra året. Hade en pojkvän där oxå och flera vänner. Men nej nu vill jag inte åka dit. Men visst en fika hos en vän hade jag inte vägrat men nu har jag inga vänner kvar där längre. Hade dock aldrig gått dit en kväll eller gått hem en kväll. Därav övernattning

Det finns mycket lite som stödjer teorin om att bättre akutvård skulle påverka mer än ytterst marginellt.

Från BRÅ:s rapport Det dödliga våldet i Sverige 1990-2014:

"Det kanske främsta argumentet mot att minskningarna av dödligt våld i Sverige på 1990- och 00-talet skulle bero på att sjukvården räddar fler är dock att även antalet patienter (ej avlidna) inskrivna i slutensjukvård för våldskador minskat över tid (se figur B4). Liksom när det gäller det dödliga våldet visar dessa siffror minskningar i storleksordningen 20–25 procent, både mellan 1990- och 00-talet och även under 00-talet. Om den nedåtgående trenden för dödligt våld skulle bero på förbättringar i den kvalificerade sjukvården är det inte rimligt att också antalet patienter vårdade för våldskador minskar. Samtidigt bör det påpekas att snabba kvalificerade läkarinsatser i de individuella fallen kan ha mycket stor betydelse för att rädda liv vid allvarliga våldsskador. Det är alltså fullt rimligt att vissa enskilda händelser som i början av 1990-talet tragiskt nog slutade med dödsfall kanske inte gör det fullt lika ofta på 2010-talet."
Eftersom det dödliga gängvåldet i 08-området har ökat nästan exponentiellt från 2015, och BRÅ faktiskt medger att bättre kirurgi har givit bättre överlevnad på skottskadade, vet jag inte om ditt citat stödjer min eller din tes. På åttio- och nittiotalen fick kirurger åka till USA för att lära sig skottskador. Det behöver de inte längre.

Jag håller med här men vill påpeka att polisen attackerades av kriminella gäng även för 20 år sedan med både skottlossning och sprängningar av polislokaler.
Inget är nytt under solen, det skedde även för hundra år sedan, frågan är om situationen ändrats till det sämre och de jag talat med som har erfarenhet av brottsbekämpning säger att det skett en dramatisk försämring i Malmö, särskilt de senaste tio åren.

Inget är nytt under solen, det skedde även för hundra år sedan, frågan är om situationen ändrats till det sämre och de jag talat med som har erfarenhet av brottsbekämpning säger att det skett en dramatisk försämring i Malmö, särskilt de senaste tio åren.

Så länge det inte skrivs specifikt så förutsätter jag att man talar om hela Sverige, går man ner på regionsnivå har jag bäst koll på länet jag själv bor i och törs inte diskutera Malmö utan att läsa på mer. Men du kan säkert ha rätt.

Eftersom det dödliga gängvåldet i 08-området har ökat nästan exponentiellt från 2015, och BRÅ faktiskt medger att bättre kirurgi har givit bättre överlevnad på skottskadade, vet jag inte om ditt citat stödjer min eller din tes. På åttio- och nittiotalen fick kirurger åka till USA för att lära sig skottskador. Det behöver de inte längre.

"Om den nedåtgående trenden för dödligt våld skulle bero på förbättringar i den kvalificerade sjukvården är det inte rimligt att också antalet patienter vårdade för våldskador minskar."

Så länge det inte skrivs specifikt så förutsätter jag att man talar om hela Sverige, går man ner på regionsnivå har jag bäst koll på länet jag själv bor i och törs inte diskutera Malmö utan att läsa på mer. Men du kan säkert ha rätt.
Jag skrev Malmö eftersom det är det området jag känner till men som det beskrivs i media gäller det generellt.

"Om den nedåtgående trenden för dödligt våld skulle bero på förbättringar i den kvalificerade sjukvården är det inte rimligt att också antalet patienter vårdade för våldskador minskar."
Som jag förstår det, lite tillspetsat är det inte lasse och markko som super sig fulla och försöker ha ihjäl varandra med kniv längre utan Hamid och Kevin som skjuter på varandra för att hämnas oförrätter och för pinka revir när det gäller att sälja hasch till medelklassens ungar i Majorna.

(Vill ni hålla era tonåringar borta från alkohol och cannabis är det inte Göteborgs förorter ni ska oroa er för)

Jag känner mig generellt inte otryggare idag på stan osv, men däremot finns det områden jag aldrig skulle besöka idag som jag inte hade haft problem med att besöka för 20 år sedan pga risken att bli utsatt för brott befogat eller ej.

Tynnered, Bergsjön, Biskopsgården är platser jag rört mig ganska mkt i förr om åren. Idag skulle jag aldrig åka dit. Befogat eller ej.

Risken för att något händer är stor där. Det är inget nytt liksom att dom områderna inte är så säkert att vistas i alltid. Folk som missat det måste levt under en sten eller nåt, visst händer det saker även i örgryte men inte alls i den bemärkelsen som i biskop/angered/hjälbo tex.

Verkar som att många som bor där blir stötta av att vissa inte vågar åka dit, kan förstå det till viss del, man vill kanske försvara sitt område. Men att förneka att det är ett stort riskområde är bara löjligt för det är det.

Möjligen inte de mest tydliga exemplen, men vem som helst som ids kan ju leta i tråden.

Och hur definieras våldsskador i BRÅs undersökning? Kan tänka mig att slagsmålsskador som frakturer, hjärnskakningar och tandskador har minskat. Att skottskadorna har ökat i 08-området kan vi väl enas om?

(Vill ni hålla era tonåringar borta från alkohol och cannabis är det inte Göteborgs förorter ni ska oroa er för)

Det är allt en väldigt undervisande ton du har. ;)

Jag tror inte att någon förälder i Gbg tänker att alkohol är den stora faran i de tyngsta förorterna. Droger har de dock fog för att oroa sig för.

Den klassiska "ungdomsbrottslighet" har generellt MINSKAT på senare år.
Ungdomarna sitter hemma och snapchattar istället för att sitta i en buske, dricka folköl och hb för att slåss, tjuvkoppla bilar och sånt.

Bilstölder har tex ändrat karaktär. Idag behöver man ofta göra ett inbrott för att stjäla en bil, till skillnad från vissa bilar på 80-90 talet som man mer eller mindre kunde stjäla med en glasspinne eller skruvmejseln från bagaget.

Ibland överväger jag är skaffa en rattkrycka, min bil är så gammal att den nästan är den enda i området som går att stjäla utan allt för stora svårigheter. Jag är dessutom rätt kass på att komma ihåg att låsa alla dörrar.
Jag skulle gråta blod om den försvann och kördes sönder, men man blir lat när inget hänt på tio år.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det kanske låter fruktansvärt, men jag ska förklara hur jag menar. Så håll i hatten för ett väldigt personligt och blottande inlägg... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 470
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tandfen utan kontanter
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur