Sverige idag

Status
Stängd för vidare inlägg.
Med gelikar menar jag de partier som tidigare gått i bräschen för SD;s nuvarande politik...Och SD har ju lärt sig det politiska spelet...man har blivit betydligt tamare i sin argumentering.
Ptja. Med AKB vid rodret ----> Vi ska såklart prata med det 3:e största partiet. Givetvis.
Med UK vid rodret ----> SD ska vi såklart inte ens prata med som 3:e största parti. Givetvis.
Times change. :D.
Det lär bli svårare 2018.

"Att Moderaterna denna gång skulle döma sig själva till ytterligare fyra år i opposition, hellre än att stämma av regeringspolitiken med SD-ledamöter i olika riksdagsutskott, är inte speciellt troligt. Visserligen har Liberalerna och Centerpartiet satt sin heder i pant på att de inte kommer att göra sig beroende av SD på något sätt. Men, och här kommer finessen, de har inte lovat att inte förhandla med någon annan som är det. Alltså: en statsminister Löfven kommer inte ha någon potentiell riksdagsmajoritet att bolla med. En statsminister Kristersson kan däremot ha det, om han sätter ned fötterna på rätt ställen och gör upp i den riktning där det finns potentiella partners."

GP ledare idag.

En ska nog inte sälja skinnen före det att björnen är skjuten.
Det är det ena, det andra är, skulle verkligen SD "överleva" som tredje största parti om man verkligen tog ett regeringsansvar. Det andra "löftenas parti" , MP har ju betalat ett rätt högt pris för sina regeringsposter. Många av deras väljare känner sig svikna pga av de kompromisser ett samarbete tvingar fram. Skulle verkligen SD ta på sig "vuxenkostymen" och ingå ett samarbete så skulle man tvingas kompromissa och det skulle förmodligen göra att en del inte längre känner igen sig i det nya regeringspartiet. Därför är jag tveksam till att SD verkligen kommer att ta ett sådant ansvar om det erbjudes.

Aha, att sätta en gräns? Ja det var såklart den enda vägen att gå. Det där med "mitt Europa bygger inte murar" i september och " gränskontroller införs" i november var nog inte det mest lysande talet S. Lövén gjort. Eller det mest genomtänkta (iofs är han inte direkt en lysande stjärna på himmelen)

Ja, moderaterna är långt ifrån så framgångsrika och på riktigt liberala lysande stjärnor som under Reinfeldt. De har halkat utför både ett och annat stup sedan dess, politiskt. En politisk stroke där vänstersidan, balansen, dog.

Ja, moderaterna är långt ifrån så framgångsrika och på riktigt liberala lysande stjärnor som under Reinfeldt. De har halkat utför både ett och annat stup sedan dess, politiskt. En politisk stroke där vänstersidan, balansen, dog.
Undrar då+ hur det går för Liberalerna , som saknar varje uns av fast profil...Man når ju nästan upp till epitetet som gamle Gunnar O skaffade sig i svitjod...Pendelkråka ;)
Men skämt åsido, Den politik som M drev i regeringsställning var ju en kompromiss för att hålla samman 4 partier. Och den öppna gränsens politik var dömt att fallera. Eftersom de flesta (inte du) inser att man kan inte fylla ett ämbar mer än till kanten med vatten, sedan rinner det över.
Och hade alliansen vunnit valet hade man nog nyktrat till lika kvickt som S/MP gjorde...möjligtvis med vissa extremt naiva undantag.

Det är det ena, det andra är, skulle verkligen SD "överleva" som tredje största parti om man verkligen tog ett regeringsansvar Därför är jag tveksam till att SD verkligen kommer att ta ett sådant ansvar om det erbjudes.
Att vara med i en regering är inget självändamål, som i princip samtliga små partier som ingått koalition med ett (S)tort parti fått uppleva. Både C och Fp har ju försökt tidigare och gått på rejäla smällar i nästföljande val. (Tyskland är ett nära exempel på en fet smäll för koalitionspartnern).
Visserligen ger det klirr i kassan för de som landar en ministerpost, men för partiet som helhet är det ett bottennapp av guds nåde.

Som Jimmie sa, huvudsaken är att man tillämpar vår politik och det har ju både S och M blivit tvungna att göra, under galgen, s.a.s. Jag tror inte du får SD in i en regelrätt regering och för partiet är det bäst att som Dansk folkeparti sitta utanför och påverka genom sin storlek.

Att vara med i en regering är inget självändamål, som i princip samtliga små partier som ingått koalition med ett (S)tort parti fått uppleva. Både C och Fp har ju försökt tidigare och gått på rejäla smällar i nästföljande val. (Tyskland är ett nära exempel på en fet smäll för koalitionspartnern).
Visserligen ger det klirr i kassan för de som landar en ministerpost, men för partiet som helhet är det ett bottennapp av guds nåde.

Som Jimmie sa, huvudsaken är att man tillämpar vår politik och det har ju både S och M blivit tvungna att göra, under galgen, s.a.s. Jag tror inte du får SD in i en regelrätt regering och för partiet är det bäst att som Dansk folkeparti sitta utanför och påverka genom sin storlek.
Och det är därför partiet inte är regeringsdugligt. Man kan helt enkelt inte lita på det. Det sätter sina egna intressen före landets...Det är bättre att sitta på läktaren och klaga på domaren...för det är ju vad dansk folkeparti gjort ;)

SD har alltid förfäktat att invandrare som begår grova brott ska utvisas och ej ha uppehållstillstånd.
Det verkar ju "öppna era hjärtan" partiet tycka är alldeles utmärkt, nu.
SD har också förfäktat att tiggeriet (som är organiserat och inget annat) ska vara förbjudet.
Det verkar ju "öppna era hjärtan" partiet tycka vara en utmärkt idé, nu.

Vårt parti? Moderaterna har alltid varit konservativa och höger det är inget nytt.
men har du helt missat att utvisning är enligt lagen vid brott? det är inget nytt som SD uppfunnit.

Jag känner folk i USA som i sin roll som socialarbetare har stora problem med traumatiserade unga killar som kommit hem. I lektyr finner man samma problem hos unga tyskar upp till 25 år efter kriget. Och här i >Sverige dyker nu unga traumatiserade killar upp.
Och det är just det som är en farlig kombination. unga traumatiserade killar som inte finner en vettig plats i samhället...dem passar jag mig för oavsett vilken nationalitet de har.

Jag håller helt med att unga traumatiserade killar är en problematisk grupp. Det fanns tidigare en särskild grupp poliser som jobbade med just "livstilskriminella" men den gruppen föll med omorganisationen.

Jag håller helt med att unga traumatiserade killar är en problematisk grupp. Det fanns tidigare en särskild grupp poliser som jobbade med just "livstilskriminella" men den gruppen föll med omorganisationen.

Problematiska? De förstör Sverige och utför sadistiska dåd på kvinnor. Det finns inget som kan rättfärdiga det oavsett.
Jag har en i min närhet som både upplevt och varit med i fullt krig, både varit nära döden och dödat. Han lever ett normalt liv utan att våldföra sig, han är bara jävligt tacksam att han fick komma hit sen.

Problematiska? De förstör Sverige och utför sadistiska dåd på kvinnor. Det finns inget som kan rättfärdiga det oavsett.
Jag har en i min närhet som både upplevt och varit med i fullt krig, både varit nära döden och dödat. Han lever ett normalt liv utan att våldföra sig, han är bara jävligt tacksam att han fick komma hit sen.

Nu vet jag inte hur jag ska svara.. du säger liksom emot dig själv.
Brott har alltid begåtts av unga män med dåliga erfarenheter. oavsett ursprung.

Nu vet jag inte hur jag ska svara.. du säger liksom emot dig själv.
Brott har alltid begåtts av unga män med dåliga erfarenheter. oavsett ursprung.

Men det är inte som att tillföra fler problematiska personer entledigar andra problem personer från att vara problem utan man tillför just fler problematiska människor.

Men det är inte som att tillföra fler problematiska personer entledigar andra problem personer från att vara problem utan man tillför just fler problematiska människor.

Ja? Men alla unga killar med dåliga erfarenheter blir inte brottsliga. Och blir de det är straffet utvisning. Det är väl ett rimligt sätt? att döma efter brott, inte vid gränsen baserat på "känsla".

Problemet är att just dessa traumatiserade människorna inte är rationella. De kan flippa ur för minsta lilla grej. Nu senast i Tyskland där en 15 årig grabb hugger ihjäl sin fd flickvän för hon gjorde slut. Han kom som ensamkommande ungdom 2016 och lär väl få åka hem om ca 10 år...

Man ska därför vara medveten om riskerna med att plocka in av humanitära skäl...

Det kan vara problem med att utvisa någon som är svensk medborgare, i synnerhet om denne är född i Sverige. Det måste finnas ett mottagarland som accepterar den utvisade.

Dubbelt medborgarskap är en annan sak, men vilket land tar emot en statslös brottsling?

Det kan vara problem med att utvisa någon som är svensk medborgare, i synnerhet om denne är född i Sverige. Det måste finnas ett mottagarland som accepterar den utvisade.

Dubbelt medborgarskap är en annan sak, men vilket land tar emot en statslös brottsling?
Det är just därför vi bör vara restriktiva vid gränsen istället. Har man väl kommit in, är det hela betydligt mer komplicerat. Vi har idag ett stort antal individer som inte integrerats, dvs inte har arbete, egen försörjning och egen bostad.. Vi bör inte ta in fler till denna grupp än vad som lämnar gruppen. Dvs så många som integreras under 2018, samma antal kan vi ta in under 2019.

Problemet är att just dessa traumatiserade människorna inte är rationella. De kan flippa ur för minsta lilla grej. Nu senast i Tyskland där en 15 årig grabb hugger ihjäl sin fd flickvän för hon gjorde slut. Han kom som ensamkommande ungdom 2016 och lär väl få åka hem om ca 10 år...

Man ska därför vara medveten om riskerna med att plocka in av humanitära skäl...

Det finns många män som huggit ihjäl dåvarande/fd fruar/flickvänner, utan att ha varit traumatiserade av krig.

Det finns många män som huggit ihjäl dåvarande/fd fruar/flickvänner, utan att ha varit traumatiserade av krig.
Problemet är, att missbruksproblem, dys-funktionalitet visavi andra människor ofta leder till det du beskriver. Och många av dem(inte alla) som upplevt traumatiska händelser drabbas i ngn form av det senare i livet.
Och en traumatisk upplevelse behöver ju inte vara krig. Det kan röra sig om att som barn bevittna misshandel, mord eller våldtäkt. Många av de förövare som ger sig på sina kvinnor(jaja,,men man uttrycker sig så!) har just ngn form av traumatisering med sig i bagaget.
Och svårigheten dessa ensamkommande har med att integrera sig , ( och det gäller väl i stort sett hela EU) visar ju på att det inte bara rör sig om främlingshat från samhällets sida.

Dagens Sverige:

En ny gängvåldtäkt i Malmö i natt. Hur många är de uppe i nu? Men Sverige har aldrig varit tryggare?

I bara min lilla förort har det den senaste veckan skett ett flertal (>5) bostadsinbrott, ett grovt rån mot en ICA-butik där man körde in en hjullastare in i butiken (som precis hade stängt men där personalen var kvar och räknade kassan) samt en skjutning där en person träffades i benet. Detta mitt i ett bostadsområde. Polisen bedömer det som en vedergällning.

Vi har också upplevt hur kul det är och funkar i sjukvården där vi fick sitta och vänta i över 7 h på en första läkarbedömning efter att vi kommit in med ambulans och med befarad ryggtrauma. Ett barn som är så smärtpåverkat att hon i princip tuppar av men det enda som erbjuds är alvedon. Nämnde jag att vi också blev "bortglömda" för vi hade fallit ur systemet. Enligt personalen hände detta "ganska ofta".

En vän till mig ramlade av sin häst i söndags och fick en fraktur i en kota i ländryggen (trots väst). Den bedömdes som akut då det är två benfragment från frakturen som ligger läskigt nära ryggmärgen. Operation skulle utföras samma dag. Men p.g.a brist på plats, personal och logik (?) så sköts operation först upp till måndagen, sedan torsdag, sedan idag och nu vet man inte när det kan bli av. Detta alltså med en fraktur som fortfarande har status akut. Min vän får inte röra på sig då det är risk för att benfragmenten vandrar. Hon har alltså inte fått röra sig på över 5 dygn och fler kommer det bli.
Frågan är hur länge en patient med bedömd icke-akut någonting kan få vänta när en akut operation skjuts upp gång på gång?

Allt detta (förutom det i Malmö) bara i min omedelbara närhet och den senaste veckan.
Politikerna verkar dock mest oroade över att det sprids en negativ Sverigebild utomlands (läs artikel med Peter Hultqvist).
Kanske dags att göra något åt allt det som sprids i den s.k Sverigebilden så skulle man ju slippa oroa sig för vad folk i utlandet tycker.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det kanske låter fruktansvärt, men jag ska förklara hur jag menar. Så håll i hatten för ett väldigt personligt och blottande inlägg... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 471
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka