Bukefalos 28 år!

Svettas mer på den "korta" eller "långa" sidan?

the_connemara

Trådstartare
Red en ponny idag jag inte ridit sen den reds in av mig. Den svettades ganska tydligt mer på högersidan men jämnt fördelat som vänstersidan. Men det var genomgående från huvud till ljumske. Och den var nog vad man skulle kunna kalla mindre bra riden sedan några år tillbaka och lite ojämn. Den var svårare att forma åt vänster, tog mer stöd i vänstertygeln och jag fick känslan av att den hade svårare att länga högersidan i vänster varv.

Kan detta ha gjort att den svettades mer på högersidan? Alltså sidan man får känslan av att den är svårare att länga ut? Hur är era hästar om de svettas ojämnt?

Min egen svettades ett litet tag mer på högersidan men han är såpass jämn och byter sida ibland från pass till pass så jag har svårt att koppla det till hur oliksidig han är eftersom jag inte fått kläm på egentliga svagheter ännu :o
 
Sv: Svettas mer på den "korta" eller "långa" sidan?

Jag funderar fortfarande, ingen som har några funderingar?
 
Sv: Svettas mer på den "korta" eller "långa" sidan?

Skulle gissa på att hästen är oliksidigt musklad och måste då arbeta mer med ena sidan 'n andra.
 
Sv: Svettas mer på den "korta" eller "långa" sidan?

Alltså mindre musklad på den sidan den hade svårt att länga ut och därför svettades mer där?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har noterat att min häst är väldigt ojämn över höger/vänster bärbensknöl. Har säkert varit så länge men jag har inte tänkt på det...
2
Svar
32
· Visningar
3 117
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
487
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 895
Senast: Vogue
·
Utrustning Har ett bekymmer som jag inte vet huruvida det är ett stort problem eller ej. Köpte en ny häst. Fullblod 8år. Gick med SMAL passier...
Svar
12
· Visningar
2 206
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp