Svullen av småsår

aramis

Trådstartare
Är det så att en häst som en gång fått lymfangit lättare får tillbaka detta, även på andra ben än de först drabbade??
Jag hade tills jag skaffade min nuvarande häst inte stött på lymfangit, trots en massa år med hästar och småsår, men nu har hon haft det ordentligt två ggr och nu tror jag det är på G igen....
Första var efter en svår mugg som inte gav sig, och i det benet så samlar hon alltid lite vätska över natten. Sen ett par år senare så fick hon ett pyttesår i samma ben och eftersom det var så litet så tog jag bara en svamp och lite vatten och tvättade ur, lymfangit igen morgonen efter.

Nu (ett halvår efter sista) ett mindre skrapsår på hasen i ett annat ben och igen betydligt svullen om än inte i hela benet utan "bara" hela hasen och lite ner på skenbenet.

Har hon lättare nu att drabbas av lymfangit hela livet, eller är det bara ren ock skär otur?? Eller har vi extra elaka bakterier där hon står??
 
Är det så att en häst som en gång fått lymfangit lättare får tillbaka detta, även på andra ben än de först drabbade??
Jag hade tills jag skaffade min nuvarande häst inte stött på lymfangit, trots en massa år med hästar och småsår, men nu har hon haft det ordentligt två ggr och nu tror jag det är på G igen....
Första var efter en svår mugg som inte gav sig, och i det benet så samlar hon alltid lite vätska över natten. Sen ett par år senare så fick hon ett pyttesår i samma ben och eftersom det var så litet så tog jag bara en svamp och lite vatten och tvättade ur, lymfangit igen morgonen efter.

Nu (ett halvår efter sista) ett mindre skrapsår på hasen i ett annat ben och igen betydligt svullen om än inte i hela benet utan "bara" hela hasen och lite ner på skenbenet.

Har hon lättare nu att drabbas av lymfangit hela livet, eller är det bara ren ock skär otur?? Eller har vi extra elaka bakterier där hon står??
Beror på, ett fullblod på ridskolan jag bodde närheten av svullnade så fort han fick lite sår på dte ben han haft lymfangit. Min gammel däremot märkte jag ingen skillnad på. Hade jag inte haft kort på det ben han fick det på hade jag inte vetat vilket det var :)
 
Jag har också tänkt att det redan drabbade benet är kännsligare, men om det verkligen är så eller inte vore intressant att veta.
Sen som nu, om det bara är otur att hon svullna upp av ett skrapsår på det andra bakbenet??
 
Tror snarare att det handlar om att hästen överlag har ett dåligt immunförsvar och är överkänslig för små sår om den får upprepade lymfangiter. Min häst fick lymfangit en enda gång på 15 år. Då var han svullen helt upp till armbågen.
 
Min blev det de första åren efter ett rejält lymfangitanfall, det avtog efter hand och några år efter anfallet märkte jag inte längre någon skillnad.
 
Säger som ovan, min var med känsligare första 2 åren men sen verkar det vara som vanligt igen.
 
Tack för svaren, det låter hoppfullt i alla fall.
Vore trist om hon skulle vara superkännslig hela livet, småsår drar dom ju på sig lite då och då när dom går i "normala" hagar med lite kuperad terräng.
Får lägga lite extra omsorg på även de yttepytte såren framöver helt enkelt. :-)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
752
Senast: Fazeem
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
14 538
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 580
Senast: bobbbo
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
990
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp