Svullen karled+kota

T

Thuja

När jag tog in hästarna nu ikväll upptäckte jag att mitt ena sto var väldigt svullen runt kotan, karleden. Hon blev verkad i förrgår och har även haft en del småsår (som har blivit ordentligt rengjorda!) just där. Har ni någon aning om vad detta kan bero på och vad jag kan göra åt det?? :confused:
 
Kanske ska tillägga att nu står hon med kyllera i sin box, vilket jag hoppas ska hjälpa. Hon haltade inte alls och har ingen feber! :rofl:
 
Nä, men det räcker med ett litet sår och en infektion som kryper innåt...behöver inte synas alls på utsidan. :eek:

Ta ut en veterinär ifall att du behöver pencillin...för skulle det vara så att hon behöver pencillin och du tar ut veterinären för sent, så kanske du står där med en häst som fått kronisk lymfangit! :crazy: ;)
 
Kyllera i småsår brukar inte vara någon höjdare...
Har du en känslig häst så resulterar det ofta i ett ännu tjockare ben :(

mvh Wildrose
 
Svullnaden har börjat lägga sig nu. Kylleran orsakade nog inga större problem i småsåren men jag ska tänka på det nästa gång. Hon har gått i en lite jämn gräshage idag. Det blev bättre då hon fick röra på sig lite lagom. Håller tummarna att det gått ner helt till imorgon. Har det inte det får vet. komma på måndag!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, Har en connemara på 8 år, som nyligen blivit behandlad för både hovledsinflammation båda fram, stel SI-led och en knäinflammation...
Svar
3
· Visningar
432
Senast: animalasia
·
Hästvård Nu när jag tog in hblstoet för att borsta så upptäcker jag att hon har knölar över hela kroppen. Ser även ut som ödem under magen. Hon...
2
Svar
22
· Visningar
2 126
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 117
Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
832
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp