Bukefalos 28 år!

Svullen körtel & harklar vatten.

apocalypsen

Trådstartare
Som rubriken lyder...
Min unghund på 22 månader, haft något som jag har uppfattat som en svullen körtel mellan käkben och hals. Man känner den men den syns inte.

Utöver det harklar/hostar han ofta till en djup hostning efter det att han har druckit vatten och enstaka gång har han klökts upp lite vatten.

I övrigt pigg och glad, har varit en fuzzy eater sedan valp men petar för det mesta i sig maten om än att det tar en halv evighet. Jobbar järnet när vi tränar och springer som en tok.

Är ingen hönsmamma som har veterinären på speaddial men beslöt att kolla upp det och har bokat tid hos vet. Problemet är att vem det nu var jag pratade med på kliniken, satte griller i huvudet på mig.

Jag tänkte att det kanske är fula tonsiller som spökar och en antibiotikakur skulle lösa problemet. Människan på kliniken började dilla om att han skulle fasta, röntgen och operation och att det är bra om jag är ledig den dagen och kan ta extra hand om min hund :crazy:

Någon som har någon idé om vad det kan vara? Känner att jag behöver få lite lugnande spekulationer. Har googlat och ser snart bara ond bråd död :cry:
 
Det kan vara precis vad som helst. Inklusive absolut ingenting. :)

Monster har haft bråkiga körtlar i halsen typ hela hans liv, det kommer och går numer men ingen veterinär är det minsta lilla pytteintresserad av dem. "En del är sådär"...

Jag har ju googlat mig förtvivlad också, och kan tänka mig vad du hittat. Visst kan det vara det, men det är inte särskilt vanligt och du hade sannolikt sett mycket fler tecken - dessutom verkar det som man ser dem tackla av allmänt ganska kvickt. Ta det lugnt till du varit till veterinären, det är verkligen väldigt sannolikt att det är något helt ofarligt. Enda anledningen att hen på kliniken slog på en lite större trumma var förmodligen för att det är bara på en sida(?) hunden är svullen, men det är ingen dödsdom heller. Vänta och se, och försök andas - väldigt goda odds att det är helt ofarligt. :)
 
Pinne el dyl som fastnat, problem med spottkörteln (googla sialadentitis så finner du nog mer information än på "spottkörtelinflammation", behöver dock inte vara så stor som många bilder brukar visa), tandproblem eller ospecifierad böld/cysta/tumör tänker jag spontant.

Oroa dg inte innan du varit hos veterinären, oftast så går de att ordna och inte är något allvarligt.
 
Tack!

Är ganska säker på att det är ingenting men jag vill kolla eftersom svullnaden har hängt i ett par veckor och inte gått tillbaka.

Var så nojig efter att ha googlat att jag riskerade hundbett genom att öppna gapet på sambons schäfer och jämföra (inte av den sociala typen och avskyr när man petar och pillar) blev inte mycket klokare av det :grin:
 
Tack!

Är ganska säker på att det är ingenting men jag vill kolla eftersom svullnaden har hängt i ett par veckor och inte gått tillbaka.

Var så nojig efter att ha googlat att jag riskerade hundbett genom att öppna gapet på sambons schäfer och jämföra (inte av den sociala typen och avskyr när man petar och pillar) blev inte mycket klokare av det :grin:

Ja, vissa saker är skitläskiga att googla - man blir så säker att hunden är döende att man börjar grina på fläcken. :o

... Talar inte alls ur egen erfarenhet. :angel:

Så lägg ner google och vänta på veterinärtiden istället. ;)
 
Pinne el dyl som fastnat, problem med spottkörteln (googla sialadentitis så finner du nog mer information än på "spottkörtelinflammation", behöver dock inte vara så stor som många bilder brukar visa), tandproblem eller ospecifierad böld/cysta/tumör tänker jag spontant.

Oroa dg inte innan du varit hos veterinären, oftast så går de att ordna och inte är något allvarligt.

Jag tänkte också spottkörteln om det inte var tonsillerna.
 
Ja, vissa saker är skitläskiga att googla - man blir så säker att hunden är döende att man börjar grina på fläcken. :o

... Talar inte alls ur egen erfarenhet. :angel:

Så lägg ner google och vänta på veterinärtiden istället. ;)

Jo man gör väl sig en otjänst när man googlar mellan varven. Men det var just "jag har bokat in er som operationsintag, se till att han inte har ätit frukost" som satte min hjärna i spinn...
Eh undersöka hunden först kanske???
 
Jo man gör väl sig en otjänst när man googlar mellan varven. Men det var just "jag har bokat in er som operationsintag, se till att han inte har ätit frukost" som satte min hjärna i spinn...
Eh undersöka hunden först kanske???

Ja, lite väl drastiskt håller jag med om! :p

Men det kan ju vara så enkelt att hen tänkte det måste glos rejält djupt ner i halsen, kanske med verktyg (leta pinne som stuckit in i sidan), och då bokar de för operation för hunden måste (minst) sederas och det måste göras i nåt särskilt rum. Typ. :)
 
Tänkte inte så långt :o
Han är inte den som pillar med pinnar så ofta. Mer Gammelgrån som gillar att förvandla pinnar till flis.

Nåja då ställer jag mentalt in mig på sedering och glo i halsen och lägger undan de mentala skalpellerna och dödsdomarna ;)
 
Jag tror precis som monstermamman att de tänker att de måste sedera honom för att kunna kolla ordentligt. Och de kan ju må ganska kasst efter att blivit sederade, så därav samtalet.

Hoppas allt går bra!
 
Jag tror precis som monstermamman att de tänker att de måste sedera honom för att kunna kolla ordentligt. Och de kan ju må ganska kasst efter att blivit sederade, så därav samtalet.

Hoppas allt går bra!

Snarare söva med tanke på att de bokat som OP-intag! Många gånger behövs en snabbnarkos för att titta ordentligt i svalget då hunden fortfarande kan svälja med sedering, särskilt om man behöver gå ner med endoskopet (kamera) och titta.

Är nog inget farligt!
 
Snarare söva med tanke på att de bokat som OP-intag! Många gånger behövs en snabbnarkos för att titta ordentligt i svalget då hunden fortfarande kan svälja med sedering, särskilt om man behöver gå ner med endoskopet (kamera) och titta.

Är nog inget farligt!

Åh, missade detaljen om OP. Men det går nog bra det också.
 
Ivan hade en reaktiv lymfnod i våras, han svullnade upp riktigt fult på ena sidan.

Det orsakade inga hostningar eller så, men veterinären pratade tumör innan de ens tog prover.

Jag kan inte lägga in bilden via telefonen, men så här såg han ut.

http://billyochivan.blogg.se/2014/march/lite-svullen.html

(Om moderatorn tar bort länken är det bara att googla "reaktiv lymfnod" så dyker Billy och Ivan upp bland de första länkarna)
 
Ivan hade en reaktiv lymfnod i våras, han svullnade upp riktigt fult på ena sidan.

Det orsakade inga hostningar eller så, men veterinären pratade tumör innan de ens tog prover.

Jag kan inte lägga in bilden via telefonen, men så här såg han ut.

http://billyochivan.blogg.se/2014/march/lite-svullen.html

(Om moderatorn tar bort länken är det bara att googla "reaktiv lymfnod" så dyker Billy och Ivan upp bland de första länkarna)

På lillkrillet ser man ingen svullnad alls. Man får trycka in fingrarna och då märker man att trycket påverkar sväljreflexen. Vilket det inte gör om man påverkar andra sidan.

Nåja förhoppningsvis vet vi på onsdag
 
Tänkte uppdatera lite efter dagens besök hos veterinären.

Vi började med lite petande och proddande. Veterinären klämde och kände. Hon tyckte inte att spottkörteln var så farlig. Hon konstaterade att båda var lika stora och att den ena (den jag kände)var lite lättare att känna. Lymfkörtlarna var också normala :up:

Nästa steg var att hon ville gå vidare och titta med kamera i halsen för att se om där fanns något eller något var onormalt. I samband med att det var lights out, tog de även en röntgenbild.

Det var idel lugnande besked. Ingen förstorad matstrupe, inga förslappningar och hon gick tom så långt ner med kameran att hon kunde säkerställa den nedre muskelfunktionen i matstrupen ( har jag sagt att jag älskar noggranna människor?! :love:), allt var UA. :up:

Det de hittade var en liten lokal inflammation bakom mjukgomen. Veterinären trodde att det hade suttit något där men att det inte var där längre. Veterinrären tog prover där som jag ska få svar på.

En liknande inflammation hittades även på det lilla locket som hindrar mat från att gå ner i luftstrupen. Veterinären tog prover där med.

Utöver detta sade veterinären att det såg ut som små skrapsår på tonsillerna men att de i övrigt var fina.

Det enda som inte gick som planerat, var uppvaket. Han fick panik. Turligt nog hade en rutinerad operationsassistent och min magkänsla, gjort att jag stannade kvar och väntade. De kom ut och hämtade mig och när jag kom in i rummet, hade jag 35kg Weimaraner som försökte ta sig upp i mina armar. Så fort han fick ligga i mitt knä, blev han lugn och vi satt och myste medan medicinerna gick ur kroppen och försäkringsbolaget reglerade (tack högre makter för direktreglering!) :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp