Bukefalos 28 år!

svullen mage efter kejsarsnitt -mer på ena sidan.. hjälp?!?

Tweety1985A

Trådstartare
Lilla tösen kom ut med ett kejsarsnitt för exakt en vecka sen, själva snittet ser fint ut och är kollat av ssk, men "mammamagen" ovanför är svullen ännu, men ganska mkt mer på ena sidan. Magen har ju börjat dra ihop sej och den blir mindre å mindre på vänster sida och "bullen" (mer som en falukorv kanske..) på höger blir mer tydlig. Det syns uppenbart då det "hänger" mer på den sidan, kanske 1 cm längre ner, och så gör det mer ont där, när jag går känner jag tyngd och ömhet (ibland typ muskelsmärta) där men knappt nåt på vänster sida. Känns lite hårt å svullet men enligt ssk ingen värmeökning. Dock verkade hon lite bekymrad men fick inte ur henne om det var normalt. Har hematom/blåmärken både nedanför å över såret på den sidan så kanske har de dragit mer där och orsakat mer svullnad, men blir ju helnojjig när ssk inte kan säga att det är normalt. Fick rådet att gå till dr om det inte blir bättre för det ska inte göra mer ont sa hon utan bli bättre för varje dag.

Men undviker helst att farbror doktorn klämmer på min onda mage och hoppas på att någon här på buke varit med om samma sak och kan lugna mej. Isf, VAD var det? Gick det tillbaka av sej själv eller fick ni göra nåt åt det? (är superorolig för att behöva öppna magen igen...) Hur lång tid tog det isf?
 
Sv: svullen mage efter kejsarsnitt -mer på ena sidan.. hjälp?!?

Det låter inte helt normalt, jag hade åkt in till sjukhuset. Infektioner i ett snitt är inte alltid att leka med. Jag gjorde ett snitt i januari förra året, och det blev aldrig på det viset, jag kommer inte ens ihåg att jag var svullen... kejsarsnitt är väl egentligen inget enkelt litet snitt, jag har för mig att det är 9 hinnor dom ska igenom...
 
Sv: svullen mage efter kejsarsnitt -mer på ena sidan.. hjälp?!?

Det låter inte helt normalt, jag hade åkt in till sjukhuset. Infektioner i ett snitt är inte alltid att leka med. Jag gjorde ett snitt i januari förra året, och det blev aldrig på det viset, jag kommer inte ens ihåg att jag var svullen... kejsarsnitt är väl egentligen inget enkelt litet snitt, jag har för mig att det är 9 hinnor dom ska igenom...

äter redan antibiotika för livmoderinflammation så bör inte vara en infektion. Sitter lixom i mamma-magen o inte i snittet. Själva snittet är fint enligt ssk.

Någon som kan lugna mej?? :(
 
Sv: svullen mage efter kejsarsnitt -mer på ena sidan.. hjälp?!?

Har det inte att göra med din livmoderinflammation då?

Om du har ont i "mammamagen" och inte i snittet menar jag. Då drar man ju tankarna ganska snabbt till livmodern. ;)
 
Sv: svullen mage efter kejsarsnitt -mer på ena sidan.. hjälp?!?

Det behöver ju absolut inte vara någonting, men ring iaf och rådgör med en läkare?

Kan ju som trazel skrev, ha att göra med livmoderinflammation, men bättre att kolla upp det så du vet helt säkert att det inte är nått :)
 
Sv: svullen mage efter kejsarsnitt -mer på ena sidan.. hjälp?!?

Var det akutsnitt eller planerat snitt? Akutsnitten blir ofta fulare och gör ondare. Jag har gjort ett akutsnitt, och hade precis som du väldigt mycket ondare på ena sidan, och öht gjorde det väldigt ont väldigt länge. Det är tydligen vanligt att det gör ondare på ena sidan. Svullnaden ovanför snittet hade jag i någon månad efteråt, tror jag, den gick bort helt sen. Smärtan satt i ett år ungefär, gjorde riktigt ont en månad ungefär. Inget som behövde åtgärdas, det var bara att vänta.
 
Sv: svullen mage efter kejsarsnitt -mer på ena sidan.. hjälp?!?

Har det bara gått en vecka är det nog inte så mycket att oroa sig för.

En vecka efter mitt snitt hade jag precis börjat lyckas gå lite sakta utan att det gjorde allt för ont. Gick på smärtstillande (Alvedon) i ca tre veckor för att överhuvudtaget lyckas sova. Snittet såg fint ut men det buktade ut lite mer på ena sidan (försvann sedan). De sa till mig att det var helt normalt att det kunde göra ont/bukta ut mer på ena sidan och även byta sida då det inte läker lika fort överallt.

Nu har det gått sex månader och jag har inte ont längre men känner av det om jag ligger länge på magen och är ömt när katten får för sig att hon ska kliva precis där :meh: . Det kan även dunka lite på ena sidan ibland (påminner nästan om bebisfladder) Räknar med att det tar ganska lång tid tills jag inte känner något alls där. Det är ju ändå ett stort ingrepp och magen har varit uppsprättad :nailbiting:

Jag fick akutsnitt
 
Sv: svullen mage efter kejsarsnitt -mer på ena sidan.. hjälp?!?

Det låter som att det är en ganska stor svullnad ändå? I så fall skulle jag kolla upp det. Jag hade en mindre svullnad på ena sidan vilket jag fick förklarat som att det kan vara en blödning som kroppen själv tar hand om. Gör det väldigt ont eller blir sämre i stället för bättre hade jag definitivt sökt för det. Blir det bättre hade jag inte oroat mig nåt direkt.

Du kan ju be läkaren att vara lite försiktig. Jag sa ifrån när den sista skulle känna på min mage efter snittet att om denne skulle känna fick den vara försiktig. Uppenbarligen behövde man inte gräva ner hela händerna i fläsket och trycka på mitt onda snitt för den sköterskan var jätteförsiktig och lyckades ändå bli nöjd med vad hon kunde känna :) visst ömmade det men det var inte den där tortyrsmärtan som när de andra skulle klämma.
 
Sv: svullen mage efter kejsarsnitt -mer på ena sidan.. hjälp?!?

Jag gjorde också snitt för lite mer än en vecka sedan och jag känner inte igen det du beskriver. Klart att jag är lite svullen fortfarande men ingen större svullnad. På mig stramar såret lite och gör ont om jag reser mig fel.

Min gynläkare som gjorde snittet sa att jag skulle höra av mig direkt om ärret blev konstigt svullet eller började göra mer ont. Nu hade jag iofs vissa komplikationer under op. men det är alltid bättre att kolla upp det en gång för mycket än en gång för lite.
 
Sv: svullen mage efter kejsarsnitt -mer på ena sidan.. hjälp?!?

Jag rekommenderar också att du åker in. Jag akutsnittades med våra tvillingar men upplevde inte att jag fick någon direkt svullnad i ärret (som för övrigt blev riktigt snyggt!).
Säg ifrån före att de måste vara jätteförsiktiga när de klämmer men låt inte rädslan för den smärtan hindra dig att söka hjälp. Hoppas du snart blir helt kry igen!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ja kära buke. Google var inte min vän i den här frågan så därför kollar jag med er. Flera gånger när jag stått upp och rakat benen de...
Svar
8
· Visningar
1 424
Senast: underensten
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 052
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 250
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 413
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp