Svullen och blöder vid sidan av analöppningen

Ainon

Trådstartare
Än är det det ena och än är det det andra *suck*

Nu på morgonen så släppte jag ut uno i trädgården. Märke att han sprang runt och satte sig som om han skulle skita om och om igen. Kollade då baken på han och såg att han var svullen från strax vid svansroten på ena sidan och ner på ena sidan av anus och en liten bit nedanför. När jag strök över svullnaden poppade det till och rann blod från ungefär mitten av svullnaden. Har försiktigt torkat av blodet som kom ett tag efter också, finns fortfarande svullnad.

Vad kan det vara?
Tänkte direkt analkörteln, men borde det inte komma annat än blod då :confused:

Tror ni jag ska sätta en strut på honom så han inte slickar?
 
Sv: Svullen och blöder vid sidan av analöppningen

Det är en analsäck som brustit!

Boka tid hos din vet. snarast så de får kolla om han behöver behandlas.

Har du en tratt hemma, så på med den :grin:

/Swat
 
Sv: Svullen och blöder vid sidan av analöppningen

Det där låter precis som när min chihuahuas analsäck blev inflammerad och sprack för en månad sedan! Då hade vi iof redan varit hos veterinären och tömt den dagen före. Men det fylldes på med blod i den och så sprack den när jag strök över den med en vaddtuss. Jag torkade och höll det rent, tog ganska länge innan den läkte. Det var lite svullet ett tag efteråt också, inte lika mycket dock. Men vi hade ju också en antibiotika kur som han åt i tio dagar.

Var det inte din hund som var inlagd hos veterinären nyss?
 
Sv: Svullen och blöder vid sidan av analöppningen

Ok, det var det jag tänkte. Blev bara lite fundersam när det bara var rent blod som kom ut, inget var eller sekret.

Tid har jag redan bokat, gjorde det direkt när jag upptäckte den. Ska åka in ikväll.
Hoppas det inte är alltför dyrt då han är oförsäkrad...

Då tar jag på tratten.
 
Sv: Svullen och blöder vid sidan av analöppningen

Låter verkligen som en sprucken analsäck, och den måste behandlas snabbt så det inte blir värre infektioner. Tur att du har tid snart, det måste göra jätteont på lilla hunden :(.

OT:

Inte för att vara elak på något sätt, men hur vågar du ha hunden oförsäkrad :eek:?! Vetrinärvård är ju sanslöst dyrt, och har man oturen att få en hund som blir krasslig så kan det gå på multum!

/MosterMia, vars hund förra året hade veterinärräkningar för runt 40000. Tack gode gud för försäkring...
 
Sv: Svullen och blöder vid sidan av analöppningen

Så jätteont verkar han inte ha då han glatt vill busa, är lite ledsen över att han inte får vara i soffan bara och fläcka ner :p Irriterande att sitta hemma och vänta på att få åka till veterinären, fick tid först halv 5...

Han är oförsäkrad pga krångel med försäkringsbolagen. Var tvungen att säga upp gamla försäkringen när vi flyttade utomlands och eftersom han varit sjuk och använt den gamla försäkringen vill alla nya försäkringsbolag ha helt sjuka reservationer *suck*

Toflsan- Nyss var det inte, han var inlagd 31 juli 2008 och blev sjuk igen i slutet av november 2008.
 
Sv: Svullen och blöder vid sidan av analöppningen

När min hunds analsäck sprack så försvann smärtan direkt! Det var precis innan den sprack som han hade som mest ont.
 
Sv: Svullen och blöder vid sidan av analöppningen

Skönt att han inte verkar ha ont iaf :love:.
 
Sv: Svullen och blöder vid sidan av analöppningen

Nu har vi kommit hem från vet och jag är måttligt irriterad *hmpf*
Vi fick recept på antibiotika och så ska vi komma tillbaka på måndag för att tömma. Tydligen så vill de inte skära upp och tömma direkt utan han ska ha antibiotika i några dagar först :confused:
Men men blev lite irriterad när jag fick hem medicinen. Av antibiotikan ska vi ha 1/4 tablett och av Metacamen 0,75ml, sprutan är graderad i hundens kroppsvikt i kg, Uno väger 2kg och lägsta markeringen är 10kg :crazy: Blir en tur tillbaka till apoteket imorrn...
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Lilla tösen kom ut med ett kejsarsnitt för exakt en vecka sen, själva snittet ser fint ut och är kollat av ssk, men "mammamagen" ovanför...
Svar
9
· Visningar
14 001
Senast: Sar
·
J
Hästvård Min häst har känts knackig när jag har ridit i ca 1 vecka, inte halt eller nått. Men jag tog det lugnare med honom då men han gick ändå...
Svar
5
· Visningar
861
Senast: Jaag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp