Bukefalos 28 år!

Nån som kan hjälpa mej?=)

J

Jaag

Min häst har känts knackig när jag har ridit i ca 1 vecka, inte halt eller nått. Men jag tog det lugnare med honom då men han gick ändå. Hästarna gick ut på bete i tisdags och dagen efter så va han halt i trav. Han är inte varm, ömmar inte vid tryck och han är inte svullen. Han är helt ren i skritt och i trav så haltar han, enligt mej, ganska mkt men han travar ändå om jag ber honom. När man ska släppa honom i hagen så springer han alltid till de andra hästarna om dom står långt bort, men när jag släppte in honom i hagen igår så började han att trava men efter några steg så saktade han av. Om han inte blir bättre på 1-2 veckor så tänkte jag åka in med honom, vad tycker ni om de? Är de för lång tid? Eller ska jag ge mera tid?

Sen en sak till, de gäller samma häst. I oktober 08 så va jag på en hopptävling och då började han att blöda ur ena näsborren efter båda klasserna. Det blödde inte mkt, men de rann ändå lite. Det va snorblandat och slutade efter ett tag. I Januari 09 så blödde han igen (likadant) vid ridning. Och sen igen i Februari 09 fast då va de i hagen och då hade han inte ansträngt sig, men de va samma snorblandning. Och de senaste va idag. Jag skulle ut och fodra och då va hela mulen blodig. Den här gången va de inte snorblandat, vad jag såg iaf, och de såg tjockare ut än de andra gångerna. När jag hade torkat bort de så droppade de jättelite och de va snorblandat. Vad tror ni att de är? Är han bara en känslig häst?
När jag skriver "snorblandning" så menar jag att blodet är blandat med genomskinligt snor...
Hästen är okänd i stammen, han ser ut som ett lite tyngre halvblod. Han är ute dygnet runt.
 
Sv: Nån som kan hjälpa mej?=)

Jag tycker att du ska åka in, inte bara för hältan utan även för näsblodet. För ett par år sen så blödde min häst näsblod vid 2 tillfällen med några månaders mellanrum och vet rekommenderade att jag åkte in och kollade. Nu hittades inget, men det var skönt att få det bekräftat iaf.
Det bästa är att kolla när det blöder, hur lätt det nu är att pricka in... ;)

Angående hälta så var jag in med min i fredags efter att han varit halt (mer än din) i 4 veckor och jag märkte på vet även om h*n inte sa det rakt ut att h*n tyckte att jag borde kommit tidigare. :o
Visserligen så trodde jag att det berodde på hovbölden som hovis hittade men med facit i hand så skulle jag åkt redan första veckan.
 
Sv: Nån som kan hjälpa mej?=)

Håller med åk in om han inte är bättre på ett par dagar, att vänta längre än max en vecka tycker jag är länge. Näsblod har vi oxå haft ngn som blött men då tror jag att det kan vara att de frustat sönder sig lite och har ytliga kärl. Jag ringde då och frågade och de sa att om de inte slutar efter en stund så kan veterinär komma ut och bränna. Hur länge blöder hästen, min gammelmärr var ofta blodig men det brukade sluta inom en 10 minuter - såg dock illa ut!
 
Sv: Nån som kan hjälpa mej?=)

Om din häst är så pass halt tycker jag att du ska wila den. Ingen ridning, inte "prowspringa" för att se hur mkt den haltar, inte gå med andra hästar. Ställ den istället i en liten hage så att den slipper röra sig. Jag skulle ha tagit ur distriktare som kan göra en första bedömning och kanske skriwa ut antiinflammatoriskt - detta är en utmärkt behandling på okomplicerade wrickningar och sträckningar. Om hältan trots behandling inte ger med sig på ett par weckor är det dags för klinikbesök.

Näsblodet skulle jag inte oroa mig för. Troligen bristningar i nåt litet kärl, för någon lungblödning el liknande är det knappast tal om med så sparsam mängd. Håll koll.
 
Sv: Nån som kan hjälpa mej?=)

Jag tycker att du ska åka in, inte bara för hältan utan även för näsblodet. För ett par år sen så blödde min häst näsblod vid 2 tillfällen med några månaders mellanrum och vet rekommenderade att jag åkte in och kollade. Nu hittades inget, men det var skönt att få det bekräftat iaf.
Det bästa är att kolla när det blöder, hur lätt det nu är att pricka in... ;)

Angående hälta så var jag in med min i fredags efter att han varit halt (mer än din) i 4 veckor och jag märkte på vet även om h*n inte sa det rakt ut att h*n tyckte att jag borde kommit tidigare. :o
Visserligen så trodde jag att det berodde på hovbölden som hovis hittade men med facit i hand så skulle jag åkt redan första veckan.

Tack för svaret =) Okej, aa precis hur lätt är de att pricka in^^
Oj, aa då kanske jag ska åka in med honom så snart som möjligt då =) Han är inne på sin 8onde dag, imorrn, som halt. Så får åka i veckan då =) Hoppas att de inte är nått:crazy:
 
Sv: Nån som kan hjälpa mej?=)

Om din häst är så pass halt tycker jag att du ska wila den. Ingen ridning, inte "prowspringa" för att se hur mkt den haltar, inte gå med andra hästar. Ställ den istället i en liten hage så att den slipper röra sig. Jag skulle ha tagit ur distriktare som kan göra en första bedömning och kanske skriwa ut antiinflammatoriskt - detta är en utmärkt behandling på okomplicerade wrickningar och sträckningar. Om hältan trots behandling inte ger med sig på ett par weckor är det dags för klinikbesök.

Näsblodet skulle jag inte oroa mig för. Troligen bristningar i nåt litet kärl, för någon lungblödning el liknande är det knappast tal om med så sparsam mängd. Håll koll.

Okej, då ska jag nog ta ut distriktvet istället. Han vilar nu, tas endast in för borstning. Han går med 2 andra hästar och dom springer ingenting. Jag kan inte sätta honom i en mindre hage då jag inte har någon=/

Tack för svaret =)
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 640
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
947
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 533
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
998
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp