Svullet ben efter litet sår

Madeira

Trådstartare
Min häst fick en litet sår på mitten av bakbenet i måndags och har sedan i tisdags varit svullen från såret och ner till kotan. Hästen är ohalt.

Såret sköljdes ordentligt och tvättades med sårtvätt mån-tis och har efter det läkt ihop och är torrt och fint.

Svullnaden försvinner när hästen får röra på sig eller om benet spolas med kallvatten.

Bör jag kontakta veterinär eller har jag bara en "klen" häst?
 
Min häst fick en litet sår på mitten av bakbenet i måndags och har sedan i tisdags varit svullen från såret och ner till kotan. Hästen är ohalt.

Såret sköljdes ordentligt och tvättades med sårtvätt mån-tis och har efter det läkt ihop och är torrt och fint.

Svullnaden försvinner när hästen får röra på sig eller om benet spolas med kallvatten.

Bör jag kontakta veterinär eller har jag bara en "klen" häst?

Det är ju omöjligt sia via internet. Men det man kan säga är att det generellt inte är ovanligt med svullnad efter sår, som då går ner av rörelse. Svullnaden avtar sedan successivt i takt med läkning för att sedan helt försvinna. Vissa hästar har lättare än andra att svullna med.

sen om svullnaden i just din hästa fall är tecken på något allvarligt kan man inte säga.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
750
Senast: Fazeem
·
Hästvård Kollade hästarna igår och idag. Ser då att hagkompisen har ett väldigt svullet ben, inte svullet som i senskada utan bara allmänt tjockt...
Svar
5
· Visningar
758
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 156
Senast: Robina
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
3 820
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp