Svullet ben

F

Fakal

Min häst har varit svullen i höger framben i snart två veckor. Han är mest svullen på insidan av benet. Svullnaden går ned (och ibland helt bort) när han varit ute i hagen, men på kvällen/morgonen är det lika svullet igen. Vad kan det vara? Han har inte haft någon yttre skada som sår m.m. Jag lidar alltid benet på kvällen.
 
Hej!

Det kan tyvärr vara ganska mycket. Det är ju dock bra att svullnaden minskar vid ökad cirkulation (dvs när hästen rör sig), men hade jag varit du hade jag tagit ut vet eller åkt till klinik för att utesluta att det rör sig om något allvarligt som t ex en senskada eller senvarning. Senproblem yttrar sig ofta som svullnad.

AKO
 
Glömde tillägga att han är varm på insidan, speciellt på ett litet ställe.
 
Jag hade omedelbart åkt in med hästen till klinik och ultraljudat samt röntgat, det är inte roligt med problem på hästens senor, och ju längre man väntar, desto värre kan det bli. Misstänker man senskada är det viktigt att omgående kyla benet för att minska skadan.
 
min häst hade så för ett tag sen, vi tog vetrinären o det visade sig vara en gammal senskada. han sa att det inte var nåt att göra åt den pga av att hästen är 16 år.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
751
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
953
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Har en häst på 20 år som var diffust halt under längre tid, har inte blivit riden på länge pga dessa problem utan endast...
Svar
0
· Visningar
598
Senast: Emmsan88
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 128
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp