Svullet skap!?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare hannibal
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 16 888
H

hannibal

Jag köpte min nya valack för en månad sedan. Han är svullen om skapet och har varit så hela tiden. Trodde att det berodde på insektsbett i början, men nu börjar jag bli tveksam. Någon som har tips på vad det kan vara??? Nu har jag tvättat med lactacyd några dagar och det har faktiskt blivit lite bättre. Han har inga sår och verkar inte särskilt öm, men jag ser aldrig att han hänger ut snoppen på vädring trots att det har varit varmt. Jag har försökt läsa på i alla mina hästböcker, men det står ingenting. Snälla Buke HJÄLP!!!

Sv: Svullet skap!?

Hej!

Min ena häst blev också svullen i skapet för ett antal år sedan. På honom var det även en hel del sår (vet inte var de kom ifrån) som såg ut som att skinnet spruckit. Fick penicillinsalva till honom och sprickorna blev bra igen, men sedan dess har han alltid varit mer eller mindre svullen i skapet. Minskar dock lite när han motioneras. På tävlingar reagerade alltid veterinärerna och vi var tvugna att dra hela förklaringen.

Vet tyvärr inte varför och hur det uppkom, men tack och lov så har han i alla fall inte ont av det. Tyvärr kunde jag inte hjälpa dig mer än att jag inte tror att det är något farligt, men om du vill vara på den säkra sidan så kolla upp det med din veterinär.

Tack! Jag ska nog kolla med veterinär. Man vet ju inte om det kan vara någon slags inflammation i förhuden eller något... Jag har inte en susning! Fler förslag???

Hej!

Det verkar som att vi har samma problem som du. En av våra valackar har problem med svullet skap sommartid. I hans fall verkar det som att irritationen primärt orsakas av insekter, men infektionen/svullnaden tycks bero på att han ständigt biter och kliar sig på skapet. Vi har löst problemet med en egentillverkad fet tjärsalva. Du får gärna receptet och/eller en provburk. Om inte annat kan det kanske vara bra att ha till nästa sommar.

Mvh Fido

Vi har en liten ponny som svullnar i skapet på sommaren men det har med att göra att han gärna blir lite fet. Kanske det kan vara samma med din?

Livar upp den här tråden...

Min häst har svullet skap och jag har funderat på vad det är. Han är inte öm när man tar på honom och han fick det här i somras. Trodde först att det var insekter som hade bitit honom, men nu finns det inte så många (annat än knott i och för sig) och han är fortfarande lika svullen.

Han är rätt fet i övrigt (halvblod) för han rids inte alls och har gått och ätit upp sig på betet. Kan det ha med hullet att göra? Han har blivit väldigt grov i kroppen överhuvudtaget under sommaren.

min förra pålle, valack, blev svullen i skapet vid nedsatt blodcirkulation. tex. när han inte reds eller bara varit ute i hagen i någon timme. blev svllen och luktade lite mysko. vet. fick tvätta rent han några gåger och det var viktigt att han rörde sig mkt per dygn.
han var åxå något överviktig. så det kanske är hormonellt relaterat?

Min valack blir då heeelt klart tjock kring skapet :o:angel: när han lägger på sig lite. Sedan vi skaffade en lekfull unghäst har påsen blivit mycket mindre "svullen", och även resten av hästen :angel:

Men det är inte själva snibben, eller vad man ska säga, utan det är liksom som fettdepåer på sidan upp mot ljumsken så att säga... Bra förklarat? :angel:

En av mina tidigare hästar svullnade också - Rejält samt hade svårt att kissa! Det var en kraftig urinvägsinfektion - Så kolla upp din häst för säkerhetsskull. //Linda

Men det är inte själva snibben, eller vad man ska säga, utan det är liksom som fettdepåer på sidan upp mot ljumsken så att säga... Bra förklarat? :angel:

Precis så är min häst också! Han går också med en unghäst och de springer rätt mycket på dagarna och när man tar in honom är han mindre svullen än när man släpper ut honom på morgonen.

Han ska sättas igång nu så det kanske försvinner då. Han känns extremt fet för tillfället.

Hejje!

Precis som du beskriver det vart min pålle svullen i skapet några veckor efter att jag köpte honom (min första häst). Han blev rejält svullen och även öm = fick inte vara där och pilla! Frågade stallägaren hur göra och hon sa det att en del valacker är slarviga med sin hygien och de vädrar sällan snoppen som de ska. Då blir det kissrester och litet annat smått och gott därinne. Gjorde som du, tvättade med en mild tvållösning (efter bästa förmåga på en ganska upprörd häst...) och sköljde sedan med ljummet vatten. Upplevde oxå, som någon nämnde, att det hela blev bättre när han rörde på sig. Kollade oxå så att han kissade normal och det gjorde han. Man får tvätta däribland i förbyggande syfte och har sen dess inte haft problem med att han svullnat så igen.

Min valack blir då heeelt klart tjock kring skapet :o:angel: när han lägger på sig lite. Sedan vi skaffade en lekfull unghäst har påsen blivit mycket mindre "svullen", och även resten av hästen :angel:

Hela paketet om man så säger, inte svullet utan bara mycket....

Vår gamla ponny var i somras svullen i skapet och när han stod på gången märkte vi att det "droppade" och kommer "kisskvättar" fick panik och ringde kliniken och hade tur och fick komma på stört!!

Visade sig att han hade så mycket jox inne i skapet att han helt enkelt inte kunde få ut snoppen och kissa. (hör till saken att vi inte sett honom ta ut och "vädra snoppen" på ett tag.

Jumanji

min förra pålle, valack, blev svullen i skapet vid nedsatt blodcirkulation. tex. när han inte reds eller bara varit ute i hagen i någon timme.
Detta hände min islänning när han fick vila & jag fick tips om att ge honom torkad brännässla eftersom dne är vätskedrivande & det hjälper.
Plockar nu & torkar brännässla under sommaren & ger detta hela hösten + vintern åt honom. Han har dessutom eksem (fast det kan man inte tro när man ser honom) så han mår bara bar av det.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 237
Hästvård Lång tråd!! Tänkte höra om någon varit med om något liknande. Min häst har haft svullet skap ganska länge. Kollat med veterinär när vi...
Svar
5
· Visningar
4 562
Senast: Soffan74
·
Hästvård Vad kan vara fel? En valack med ljus hy (tigrerad) som sommartid blir svullen i skapet. Kan hända stundtals vintetid också. Producerar...
Svar
9
· Visningar
2 071
Senast: fjordtokan
·
M
Träning Nu får ni hjälpa mig tänka. Jag har stött på lite trassel i ridningen och jag kommer inte riktigt på vad jag ska göra. När jag sitter... 2
Svar
38
· Visningar
4 321
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Lekstuga
  • Tandfen utan kontanter
  • Pluggtråden

Hund, Katt, Andra Djur