Svullet vid knä.

Fd Diabetikern

Trådstartare
Hur får man ner en svullnad snabbast/enklast?

Min häst lyckades med konsttycket häromdagen att öppna översta tråden vid ingången (lämnades själv i hagen för första gången) hon hade inte hoppat över men troligen halkat och fått en liten vätskesamling vid knät.

Hon var inget varm och svullnaden var knappt synbar Kändes mest. Hon haltade inte eller ngt så vi åkte iväg och tränade. Naturligtvis så lyckadse hon smaska i knät i sidan av transporten innan hemfärd och när vi lastade ut hemma så hade en rejäl svullnad uppkommit. Lite värme i det och aningens öm (men vem hade inte varit det efter att ha fått 2 smällar på raken på samma ställe) men haltar inte det minsta. Tog lite kylbalsam på och släppte ut henne i hagen. Efter ex antal timmar nu så har svullnaden inte rört sig. Det är fortfarande ingen hård fyllnad utan väldigt mjuk. Smorde åter igen in med kylbalsam och nu står hon inne för natten. (kommer komma ut i hagen igen på morgonen)

Hur ska jag bäst få bort den här svullnaden? Tror inte/känns inte som något allvarligt då hästen rör sig lätt och ledigt utan problem.

Men hästägare som man är så blir man ju lite nojjig :p :D

Sv: Svullet vid knä.

Svullnader på knäna är lite extra otrevliga för även om de är mjuka i början så kan de om man inte behandlar dem bli hårda och hästen kommer då alltid att ha ett större knä.
Det beror lite på hur svullet knät har blivit, men jag hade behandlat med butta, skrittat hästen, samt kylt knät ca 20 minuter varje dag. Jag hade även satt på ett tight bandage om det var ritkigt svullet för att värma och hjälpa till att få ner svullnaden.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 122
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
1 472
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
8 975
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 738
Senast: Kjerulfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Klädråd, bröllop.
  • Svensk Politik 4
  • Vad gör vi? Del CCXII

Hund, Katt, Andra Djur