Svullna ben på alla fyra.🥺

super

Trådstartare
Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite långsammare kanske, verkar i övrigt ok ingen diarrée. Har varit ute på promenad och ser ingen hälta utan rör sig normalt och beter sig normalt.

Hade lite så på bakbenen förra våren ungefär den här tidpunkten men hade då även fraktur på höftbensknölen så kopplade ihop det med det.

Snö i hagen så känns osannolikt att han hittat något där att äta. Har varit dålig i magen till och från sista tiden så har spärrat av hagen lite, från 3 hektar till 0,5, ifall han hittat ngt spännande som kommit upp i vårsolen. Går nu i en skogsdel sas. Samma mat hela tiden, men vi har haft lite problem med vattnet att det till och från är gult och smakar järn. Dom har bytt filter på gården men det kommer och går ändå. När vi har sett att det varit gult samt smakat illa så har vi hämtat vatten från annat ställe. Vi märker även att dom ibland dricker dåligt, bla igår så hade dom inte druckit något, trodde då att det berodde på att det kommit massa nysnö som var smaskigt. Vet inte riktigt hur jag ska går vidare, någon som har någon idé eller varit med om liknande? :confused:
 
Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite långsammare kanske, verkar i övrigt ok ingen diarrée. Har varit ute på promenad och ser ingen hälta utan rör sig normalt och beter sig normalt.

Hade lite så på bakbenen förra våren ungefär den här tidpunkten men hade då även fraktur på höftbensknölen så kopplade ihop det med det.

Snö i hagen så känns osannolikt att han hittat något där att äta. Har varit dålig i magen till och från sista tiden så har spärrat av hagen lite, från 3 hektar till 0,5, ifall han hittat ngt spännande som kommit upp i vårsolen. Går nu i en skogsdel sas. Samma mat hela tiden, men vi har haft lite problem med vattnet att det till och från är gult och smakar järn. Dom har bytt filter på gården men det kommer och går ändå. När vi har sett att det varit gult samt smakat illa så har vi hämtat vatten från annat ställe. Vi märker även att dom ibland dricker dåligt, bla igår så hade dom inte druckit något, trodde då att det berodde på att det kommit massa nysnö som var smaskigt. Vet inte riktigt hur jag ska går vidare, någon som har någon idé eller varit med om liknande? :confused:
Rent spontant, ge annat vatten som en första åtgärd?

Har ni vår nu? Tänker på om ökad mängd smältvatten kan ställa till det med ökade järnhalter i brunnen på något vis?
Obs spånar hej vilt!
 
Caspian fick en sån allergisk reaktion en gång, troligen ngt han åt i hagen. Jag pratade med veterinären och fick tipset att kyla och promenera långsamt. Sen minns jag att jag såg till att han åt mer inne, och att jag gjorde ngn sorts amatörmässig lymfmassage. Det gick över på några dagar och kom aldrig tillbaka, men vi flyttade från det stallet.
 
Rent spontant, ge annat vatten som en första åtgärd?

Har ni vår nu? Tänker på om ökad mängd smältvatten kan ställa till det med ökade järnhalter i brunnen på något vis?
Obs spånar hej vilt!
Vi fick veta att dom inte hade lyckats byta alla filter när man jobbade senast med vattenpumpen och nu är det för kallt. Dom kom med dunkar hemifrån så kunde fylla baljan och då drack Mysen ordentligt. Men han har inga torra slemhinnor eller annat konstigt.

Jag kom på att han fick ngt liknande för ca 7-8 år sedan men då fick han oxå systemkollaps dvs akut kolit. Så då fick vi åka in och behandla med kortison.

Nu har han ingen diarrée även om han är lite lös men inget ovanligt för honom sas.
Har bett dom säga till om han är nerskiten i rumpan imorgon bitti för då får jag åka in med honom igen.
 
Caspian fick en sån allergisk reaktion en gång, troligen ngt han åt i hagen. Jag pratade med veterinären och fick tipset att kyla och promenera långsamt. Sen minns jag att jag såg till att han åt mer inne, och att jag gjorde ngn sorts amatörmässig lymfmassage. Det gick över på några dagar och kom aldrig tillbaka, men vi flyttade från det stallet.
Om det inte hade varit så mycket snö I hagen så hade jag oxå trott att det var något han ätit men det känns inte så sannolikt nu. Dom har fri tillgång till bra halm och får hösilage av god kvalitet tre ggr/dag.

Har varit ute och gått men det gjorde ingen skillnad på svullnaden. Har visserligen inte kylt men det är ca -3 och på väg ner så borde inte behövas.
 
Min tidigare häst hade liknande några gånger under de 15 år jag hade henne. Sista gången som jag minns var också vintertid. Jättesvullna ben men ingen annan reaktion. Ingen hälta. Jag hittade aldrig vad det var men på några dagar hade svullnaden gått tillbaka. Jag misstänkte någon form av infektion eller möjligen om hon fått i sig något genom hösilaget eller liknande. När hon haft infektioner i kroppen andra gånger har kroppen svarat med svullna ben, så därav den slutsatsen.
 
Ibland kan coronavirus ge väldigt svullna ben som symptom. Corona är superlurigt iom att de kan ge helt skilda symptom på olika hästar. Har haft en unghäst som blev supertjock i benen och dålig i magen när det gick corona i trakterna.
 
Jag instämmer om coronavirus. En del hästar blir "bara" tjocka i benen, och det är typiskt att det dyker upp den här tiden på året av någon anledning.
 
Jag instämmer om coronavirus. En del hästar blir "bara" tjocka i benen, och det är typiskt att det dyker upp den här tiden på året av någon anledning.
Plus @Fiorano

Ingen annan häst har svullna ben och han har inte varit iväg någonstans. Hagkompisen var dock iväg och tävlade i lördags men han har inga symptom.

Har inte hört ngt om att det ska gå Corona i något stall i området heller kanske jag ska tillägga.
 
Plus @Fiorano

Ingen annan häst har svullna ben och han har inte varit iväg någonstans. Hagkompisen var dock iväg och tävlade i lördags men han har inga symptom.

Har inte hört ngt om att det ska gå Corona i något stall i området heller kanske jag ska tillägga.
Vi har Corona i vårt område, och det är ju inte jättelångt från er.
 
Plus @Fiorano

Ingen annan häst har svullna ben och han har inte varit iväg någonstans. Hagkompisen var dock iväg och tävlade i lördags men han har inga symptom.

Har inte hört ngt om att det ska gå Corona i något stall i området heller kanske jag ska tillägga.
Många vet heller inte om att de har Corona eftersom det kan ge så märkliga symptom. Om hästarna har kolikkänning eller är tjock i benen är det många som inte har ute veterinär och även om de har det är det långt ifrån säkert att prover tas
 
Plus @Fiorano

Ingen annan häst har svullna ben och han har inte varit iväg någonstans. Hagkompisen var dock iväg och tävlade i lördags men han har inga symptom.

Har inte hört ngt om att det ska gå Corona i något stall i området heller kanske jag ska tillägga.
Vi har haft corona i vårt område för nån månad sedan och enligt en veterinär var det rätt många fler ställen som det hade förekommit på.
De som fick det här hade feber 1-2 dagar och åt dåligt, någon fick mer kolik och behövde vård för det - men de flesta fick bara feber och dålig aptit.
 
Svarar alla. Läste på SVA om ekvint corona och där står det inget om svullna ben alls. Som symptom anges:
Hästens coronavirus ger vanligtvis ospecifika symtom som trötthet och nedsatt eller upphörd aptit. Ofta ses också feber, ibland upp till 41 grader. Mild eller måttlig kolik och/eller förändringar i träckens konsistens, både lös avföring och förstoppning, har beskrivits hos upp till en fjärdedel av insjuknade hästar. Ingen häst har feber så känns osannolikt att det skulle vara det för då borde någon som sagt ha feber. Hästen som var iväg och tävlade är helt opåverkad. Ingen häst har heller några problem med aptiten, jag tyckte först när jag skrev inlägget att min åt sitt hösilage lite sämre men det var nog mer att han var upprörd över att bli lämnad i hagen för kraftfodret slank ner utan problem.
Fick rapport i morse att det inte var någon diarrée på min idag heller. Den som kollade angav även att benen inte var svullna men det tar jag med en nypa salt för svullnaden var hård och känner man inte min hästs ben och är lite orutinerad så kanske man inte ser svullnaden, men lite hoppfullt är det iaf. Han brukar normalt ha torra ben men nu kunde man inte känna en enda sena utan benen var helt tjocka runt om sas men får se i em hur det ser ut.
 
Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite långsammare kanske, verkar i övrigt ok ingen diarrée. Har varit ute på promenad och ser ingen hälta utan rör sig normalt och beter sig normalt.

Hade lite så på bakbenen förra våren ungefär den här tidpunkten men hade då även fraktur på höftbensknölen så kopplade ihop det med det.

Snö i hagen så känns osannolikt att han hittat något där att äta. Har varit dålig i magen till och från sista tiden så har spärrat av hagen lite, från 3 hektar till 0,5, ifall han hittat ngt spännande som kommit upp i vårsolen. Går nu i en skogsdel sas. Samma mat hela tiden, men vi har haft lite problem med vattnet att det till och från är gult och smakar järn. Dom har bytt filter på gården men det kommer och går ändå. När vi har sett att det varit gult samt smakat illa så har vi hämtat vatten från annat ställe. Vi märker även att dom ibland dricker dåligt, bla igår så hade dom inte druckit något, trodde då att det berodde på att det kommit massa nysnö som var smaskigt. Vet inte riktigt hur jag ska går vidare, någon som har någon idé eller varit med om
Varit med om det på häst som fick nåt slags reaktion efter att ha pillat i jorden efter rötter. Gav sig efter någon dag.

Angående vattnet så brukar ju gult vatten kunna vara att man fått in ytvatten (dvs brunnen kanske inte är helt tät.
Vi fick täta vår brunn med att lägga på ett visst medel i skarvarna på cementringarna av den anledningen.
Har de bakteriefilter? Det borde de nog skaffa pronto annars. Om det är dricksvatten..
Våra filter sitter lyckligtvis i huset så de kan man jobba med året runt. Men deras bör väl också sitta i plusgrader så förstår inte riktigt varför man inte kan fixa dem nu.

Men jag tror nog inte vattnet är orsaken, med tanke på att min fjord gärna dricker i diverse vattensamlingar ute men man vet ju aldrig.
Däremot vill man nog ge annat vatten om inte annat för att säkerställa att hästarna dricker tillräckligt..
 
Varit med om det på häst som fick nåt slags reaktion efter att ha pillat i jorden efter rötter. Gav sig efter någon dag.

Angående vattnet så brukar ju gult vatten kunna vara att man fått in ytvatten (dvs brunnen kanske inte är helt tät.
Vi fick täta vår brunn med att lägga på ett visst medel i skarvarna på cementringarna av den anledningen.
Har de bakteriefilter? Det borde de nog skaffa pronto annars. Om det är dricksvatten..
Våra filter sitter lyckligtvis i huset så de kan man jobba med året runt. Men deras bör väl också sitta i plusgrader så förstår inte riktigt varför man inte kan fixa dem nu.

Men jag tror nog inte vattnet är orsaken, med tanke på att min fjord gärna dricker i diverse vattensamlingar ute men man vet ju aldrig.
Däremot vill man nog ge annat vatten om inte annat för att säkerställa att hästarna dricker tillräckligt..
Det är dricksvatten till diverse hus oxå så jag tror och hoppas att dom får ordning på det snart.🤞

Jag har skickat sambon att köpa ett filter så länge, det är bra att ha ändå eftersom vi haft problem med vattnet lite då och då bla när det blir mycket smältvatten etc. Det är förmodligen riktigt gamla grävda brunnar och det var samma på det andra stället vi stod på där han oxå fick liknande reaktion fast värre.

Marken är jätte fryst med ca 30 cm snö så tror inte han grävt upp något, han brukar dessutom vara ganska kräsen till skillnad från sin hagkompis som gärna rensar efter min. Men ändå är det min som alltid ska råka illa ut, blir lätt trött!!

Svullnaden i benen var kvar men kanske något mindre så den som kollade såg tyvärr inte. Men det viktiga var ju att det inte utvecklade sig till systemkollaps som förra gången och det verkar det peppar peppar inte göra.🤞🤞🤞🤞🤞
 
Uppdatering, idag var svullnaden nästan borta på frambenen och efter promenad så var det även bättre i bakbenen. Min snälla sambo hjälpte till att köpa och montera ihop ett filter som vi kan koppla på slangen så efter det så såg vattnet klart ut och smakade helt ok, kanske ngn liiite järnsmak kvar men ytterst lite, min gick iaf och drack när jag hade fyllt på så🤞🤞 att det fungerar. Vi fyllde från dunkar hemifrån igår och det hade dom druckit bra av iaf så får se imorgon vad dom säger om det här.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 486
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 953
Senast: tuaphua
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 394
Hästvård Är så orolig. Kom ut i hagen idag och min häst var jätte loj när jag skulle hämta honom. Såg även att båda bak var väldigt svullna typ...
2
Svar
26
· Visningar
3 878
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp