Svullna ben

Vilka gamla skador?
Hästen svullnar inne för att den står still.
Hur skönt är det i så fall att ha lindor som trycker på "senor och så"?
Hjälper cirkulationen gör RÖRELSE.
 
Jag ser inte hur de skadorna skulle göra hästen svullen i mer än det beträffade benet.
 
jag tycker att du inte ska linda... Du vet inte vad det är för fel... Du kan inte linda benen om du inte vet vad det beror på att din häst svullnar... Jag antar att hon inte har ont eftersom du inte skrivit det.... Och så länge hon inte har några problem (förutom lite morgonstelhet :D) så är det nog bara jobbigt för både dej och henne och linda varje natt....//Johanna
 
plastfolie???Hört talas om att huden vill andas?Se till att hon rör sig istället så att vätskan inte ansamlas,och kontakta veterinär?...
 
Hennes hovar rättades till efter den senaste skadan (senskada på vänster fram för två år sedan) Då var hon för låg i trakterna. Hon hade då skor och skoddes med kilsulor tills trakterna hade växt ut som de skulle vara och sedan dess har hon gått oskodd eftersom hon inte gör något mer än strosar i hagen och blir tömkörd ca 2ggr/vecka...
 
Hur länge är hästen inne ? Alltså, när tar du in henne ? Svullna ben hörrör nästan alltid till dålig blodcirkulation. Ha hästen ute så länge det går, och inne så lite som möjlight...så länge hästen har en chans att röra sig så cirkulerar blodet...och du slipper förhoppningsvis svullna ben. Tänk på att äldre (hästar, människor) för det mesta har sämre cirkulation...Linda benen är ju en idee, men kan du lösa det på annat sätt...tex som jag skrev:_ ha hästen ute längre på dagarna så underlättar det ju en del för dig.
 
Hon går ut senast 6.00 på morgonen (nu) till vintern, blir det 05.30, väldigt tidigt efter vad jag har läst här på buke... Sen får hon gå in nån gång mellan 18.00-20.30 beroende på väder. Kan inte ta in henne senare för sen måste jag sova om jag ska orka gå upp på morgonen efter...
 
Nässlor kan du köpa flera ställen, sök på Örtagården i Salsta, de har ganska rimliga prisar.
Men du kan även ge färska nässlor,hacka dom och blanda med lite kli. Nässlor brukar ju växa överallt, själv har jag en hel massa utanför stallet. :)

Du verkar ju redan ha henne väldigt mkt ute, så det är ju bra.

Jag rekommenderar forfarande att linda, om du vill förhindra att hon svullnar. Fast det kan ju hända att nässlorna hjälper lite!
 
Det somhänder när du lindar är att hästens ben värmas upp, och då utvidgas blodkärlen= det är lättare för blodet att passera. Det innebär också att det inte samlas slaggstoffar över natten, men det blir en ständig tillgång av friskt blod.

Jag har pratat med båda veterinärer och equiterapeuter, och alla jag har varit i kontakt med har rekommenderat att linda om en gammal häst svullnar.... Det enda skälet min equiterapeut kunne se för att inte linda var att "det tar ju lite tid"....... :smirk:

Men de fem minuterna är väl gammlingen värd? :confused:
 
Jag har back on track-paddar på min gamling, annars svullnar hon i benen. Hela sommaren (4mån) har hon gått utan på betet, men nu när hon är hemma på stall åker de på igen. Oftast är hon bara lindad fram, men ibland behövs det även bak. BoT-paddarna är det enda som verkligen hjälpt hennes svullna ben. Innan jag köpte BoT använde jag arnikaliniment o paddar+stallindor, det hjälpte till en viss del.
Hon får även örter.
Försöker ha henne ute så mkt som det bara går + att hon rids.
Mitt tips: linda m BoT eller arnika ( med arnikan behöver det ju inte lindas om du absolut inte vill linda) och kolla upp någon örtblandning. (Kolla även m veterinär så att det inte är typ lymfangit, kan vara knappt märkbara sår som ger upphov till det.)
 
Hej!
Att Arnika skulle vara det enda som inte ger sk blister skador stämmer inte!

Jag använder ett milt liniment som INTE ger blisterskador.
Det heter Cavalor Muscooler och är mycket bra. Har haft det på mina hästar länge och aldrig haft problem med det!
 
det stämmer INTE! min häst får blisterskador av det linimentet, även om jag inte lindar dirket efteråt, men typ dagen efter när jag rider..... :crazy: Jag kan använda det på hans kropp, men inte benen. Han är kanske onromalt känslig, men det är det många hästar som är...

Jag trodde inte heller det skulle blistra, det står ju på flaskan att man kan linda över till och med. Men det gjorde det tyvärr! Annars håller jag med om att det är jättebra! :)
 
Hej!
Din häst kanske är väldigt känslig, har den en gång fått en blisterskada kanske det lättare kommer tillbaka.. Vem vet?

Men ang det linimentet jag nämnde har jag aldrig hört någon som haft problem, känner många som använder det.
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 118
Senast: Twihard
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 903
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 072
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 028

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Flyga långt
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • The Eras tour Stockholm

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp