Svullna ben!!

karnsje han är allergisk mot nått i fodret?men jag har svårt att tro att det har med fodret att göra :confused:
 
Har du en välbalanserad foderstat utefter grovfodret så borde det inte komma från foderstaten.
Hur ser din foderstat ut?
 
Det är bara bakkotorna. Hästen är bara fem år, och han har bytt foderstat fullständig från vad han har haft tidgare, ffa får han mkt mera protein (lusern). Svullnaden går nämligen inte ner vid rörelse, och han är inte halt.
Misstänker lusernet.... :confused:
 
Hej! Dra ner på proteinet igen. Då försvinner säkert problemet. Hästar är himla känsliga för protein förändringar. Så börja om och öka på proteinet jätte sakta. Du kan även prova att byta protein källa. Jag vet ej vad du ger nu men oftast fungerar det bättre att ge lucern än att ge soja. Lycka till. :banana:
 
Just när de blir tjocka båda bak är det oftast störningar i magen som är boven. Proteinet i sig är inte problemet, utan att magen blivit störd. Hästar är olika känsliga för hur snabbt man kan lägga till nytt foder.
 
Såg nu att han även hade lite utslag på bogen, så då är det nog fodret... Misstänker att det är lusernet, att det har blivit lite för kraftig för honom.....

Några tips på hur jag ska göra med honom? :confused:
 
Uppkommer det på natten i boxen och försvinner när hästen rört på sig? Vissa hästar kan få gallor av att blodcirkulationen blir sämre när de står stilla, då brukar det hjälpa med lindor och/eller värmande liniment under natten. De gallorna brukar vara ofarliga.
 
oops, såg inte att du skrev att de inte gick ner under rörelse... sorry :(
 
Vad kan jag göra åt det då? Har halverat lusernet.... Han är fortfarande svullen, kanske liiite mindre men ändå... Verkar lite loj... Ingen feber eller så.
 

Liknande trådar

S
Hästvård Märkte denna lilla svullnad, säkert som hästen slagit I hoppas jag. Eller vad tror ni?
Svar
6
· Visningar
692
Senast: Sirap
·
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 248
Senast: super
·
Hästvård Hej, skulle behöva köpa nya benpaddar och lindor. Vad ska man köpa? Tips på ngt prisvärt?Ska inte användas vid ridning utan mer som...
Svar
3
· Visningar
546
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej, Hästen fullt frisk i övrigt men emellanåt de sista dagarna har han svullnat upp o blivit hård vid kinden.Ej öm. Se bild. Ingen...
Svar
8
· Visningar
1 340
Senast: FUNNY
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp