Svullna ben

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Myrlilja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 026
M

Myrlilja

Jag har en D-ponny som tränas varje dag, (inte för hårt!) hon är vältrimmad o fin. Men hennes två bakben är lite svullna och frambenen möjligtvis svårt att se. Jag märker ingen skillnad när jag rider henne och när jag lindar hennes ben går det ner men sen går det upp igen, har varit så ett tag nu och jag börjar bli orolig ,S Kan detta vara normalt? PS hon står ute dygnet runt, allså inte 23 timmar i box. SNABBA svar!!

Sv: Svullna ben

För det första så hade jag nog tagit det lungt ett tag. Det finns ingen vits egentligen med att fortsätta om hästen är svullen. Risken finns att det blir värre. Bättre då att hästen läker ut skadan "en gång för alla".

För det andra, så hade jag inte lindat benen. Lindar man för hårt, ger det visserligen stöd, men det hämmar också blodcirkulationen.

Sv: Svullna ben

För det första så hade jag nog tagit det lungt ett tag. Det finns ingen vits egentligen med att fortsätta om hästen är svullen. Risken finns att det blir värre. Bättre då att hästen läker ut skadan "en gång för alla".

För det andra, så hade jag inte lindat benen. Lindar man för hårt, ger det visserligen stöd, men det hämmar också blodcirkulationen.

Veterinären kom och kollade på det och sa att det berodde på att hon ätit för mycket gräs. Hennes svullnad var "mjuk"

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 149
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 771
Senast: MiniLi
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20... 2
Svar
35
· Visningar
4 334
Senast: Sirap
·
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 662
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka