Bukefalos 28 år!

Svullna halsmandlar?

AraSlei

Trådstartare
Ladda är ju snart 8 månader gammal, och i mitten på oktober var jag inne hos vet. för att hon hade svullna halsmandlar. Dessa hade då varierat i storlek i några dagar, men när de kändes stora som pingisbollar så bokade vi tid på direkten och fick en dagen därpå. När vi kom dit hade svullnaden gått ner en del, och vet sa att eftersom hon är en unghund så är det fullt normalt med svullna mandlar/körtlar i halsen, och att det är en del i utvecklingen av immunförsvaret. Hon kollade henne i halsen och tyckte att hon såg fin ut där, och hon kunde inte se några tecken på att polyperna skulle vara inflammerade.

Till frågan då:
Det här har inte gått över. Ibland är hon väldigt svullen, ibland är hon det inte alls. Ibland harklar hon sig någon dag, och sedan när jag tänker att det nog behöver kollas upp igen så slutar hon att harkla sig.
Eftersom det har gått så mycket upp och ner så har jag inte åkt in med henne igen, men även för att veterinären kändes så avfärdande när jag var där.

Satt och läste den andra halstråden nu, och fick plötsligt skitdåligt samvete för att jag helt blint litat på veterinären om att det är åldersrelaterat, och att jag inte kollat upp det igen :crazy:

Vad har ni för erfarenheter med svullna körtlar/mandlar hos unghundar?
Är jag nojig?
Har jag varit för avslappnad till det hela och bör boka en tid så snart som möjligt?

Just nu känns det som att jag vill boka första bästa tid i morgon, men samtidigt vill jag inte åka dit i "onödan", och få samma svar igen. Tänker dock be om en annan veterinär om vi åker igen.

Tilläggas ska att jag inte känt någon svullnad i andra körtlar, och hon har inte varit allmänpåverkad på annat sätt. Ingen feber, dock har hon ratat maten några gånger. När jag bytt ut Fodaxen mot t ex VoH så har det ändå slunkit ner som ingenting, så det har jag tolkat som att hon lessnat lite på maten och inte att det nödvändigtvis ska vara för att hon har ont i halsen.
 
Sv: Svullna halsmandlar?

Har du pratat med uppfödaren? Om det är en uppfödares första kull kan den kanske inte hjälpa till, men annars bör uppfödaren veta en del om sina tidigare kullar. Det är vanligt att valpköpare frågar sin uppfödare om allt möjligt. I synnerhet om det är första hunden. Det är inte bra för hunden att gå länge med en halsinfektion om det är det den har. Eller kontakta en annan veterinär.
 
Sv: Svullna halsmandlar?

Ja, jag har pratat med uppfödaren nu ikväll, och dom tyckte att jag skulle avvakta eftersom hon inte är allmänpåverkad. Dom har inte reflekterat över om kullsystern har haft några förändringar, men när dom kände nu i kväll var hon inte svullen.

Det är inte min första hund, men jag minns inte att dom förra någonsin var så här.. Det gjorde inte uppfödarna heller, och dom har fött upp wachtel sedan mitten på 90-talet. Därför blev jag lite ställd när veterinären menade att dom flesta unghundar är svullna i halsen med jämna mellanrum, utan att det är något onormalt :p

Jag tänker nog kontakta en annan veterinär, hon börjar komma upp såpass i ålder att hon börjar "jobba" lite mera (hon vistas mer och mer i skogen, och då blir det ju att hon springer mycket), och jag vill verkligen inte att hon ska gå med en halsinfektion då. Jag kollar ju hellre en gång för mycket.

Har du upplevt att någon av dina unghundar varit svullna i halsen med jämna mellanrum?
 
Sv: Svullna halsmandlar?

Jag är skeptisk till att alla unghundar skulle svullna upp i halsen, jag har inte hört någon som har gjort det utan att det har blivit någon åtgärd.
Jag fick höra att alla unghundar var halta lite då och då när våran var halt som unghund. Nu lyssnade jag inte på den mycket kunniga uppfödaren utan bokade en tid hos veterinären och det visade sig vara en lös benbit.
Så jag skulle nog boka en ny tid hos veterinären! Krya på Ladda!
 
Sv: Svullna halsmandlar?

Nej, visst låter det jättemärkligt?
Min uppfödare tyckte ju också att det lät märkligt, men eftersom allmäntillståndet inte är påverkat i övrigt så tyckte ju dom att vi skulle avvakta..

Jag har bokat en ny tid imorgon, så får vi se vad dom säger :) Idag är hon inte svullen alls, men har harklat sig några gånger. Det verkar som att hon är mer svullen vid dagar med mycket fysisk aktivitet, så det känns ju som att det är något som ligger och lurar i kroppen på henne.

Tack! :)
 
Sv: Svullna halsmandlar?

Ingen av de 5 dvärgpinschrar jag har haft genom åren har haft något liknande. Och jag har inte hört någon annan säga det, varken med samma ras eller annan ras. Och jag har genom åren träffat väldigt många hundar eftersom vi tränar/tränat på både brukshundklubb och privat hundcenter. Har även hållit kurser av olika slag och håller i olika slags hundträffar. Om nån har sagt något så har det varit något fel på hunden.

En hund på hundcentret hade halsproblem förra året. Först hittade man inget, men när man sövde och kollade ordentligt så hade något grässtrå snurrat in sig runt nånting i halsen, tror det var mandlar/tonsiller. Äter din hund gräs?
 
Sv: Svullna halsmandlar?

Nja, lite gräs äter hon såklart, men väldigt lite. Ett par gånger i månaden får hon väl för sig att tugga på någon grästuva. Det skulle så klart kunna vara något sådant ändå..

Vi har varit hos veterinären nu på förmiddagen, och hon tyckte att halsen såg fin ut, även mandlar och lymfkörtlar. Givetvis var hon inte svullen alls idag…
Veterinären tog mig ändå på allvar, och jag beskrev hur hon ibland hade som pingisbollar bakom käklinjen, både så att man kunde greppa runt dom med fingrarna och att dom syns om man bara tittar. Hon tycker att harklingarna och att hon är så "lokalt" svullen tyder på att det är något skit i huvud-hals-regionen. Hon är fin i alla andra körtlar.

Satte mig ner igår och tänkte igenom noggrant när hon har varit som mest svullen, och kom fram till att det är efter aktivitet. Hon har varit väldigt stilla de senaste dagarna pg a min dunderförkylning, så det förklarar ju i så fall varför hon var minimalt svullen idag. Eventuellt att det ligger någon infektion i kroppen som inte riktigt bryter ut.


Vi tog blodprov idag, både för färstingburna sjukdomar men även för en allmän koll, provsvar senast fredag nästa vecka.
Visar inte proven någonting så får vi väl ta ställning till hur vi ska gå vidare då, men det känns ju som att man vill att dom ska kolla halsen mer noggrant under sövning.
 
Sv: Svullna halsmandlar?

Vad skönt att bli tagen på allvar i alla fall. Om inte proverna visar något så får du planera in några dagars aktivitet innan nästa besök för att provocera fram en reaktion. Men jag hoppas att de hittar något som går lätt att behandla!
 
Sv: Svullna halsmandlar?

Ja, verkligen! Den nya veterinären menade på att det inte alls är normalt, och sa att visst kan unghundar vara lite förstorade i halskörtlarna, men inte som Ladda har varit.
Jag hoppas att det är någon infektion bara, så det kan räcka med lite tabletter och vila..

Ja, jag får väl göra det :p Låta henne jaga dagarna innan, haha.
 
Sv: Svullna halsmandlar?

Vilken uppoffring... ;) "Okej jag jagar väl lite då om jag måste... ;) " Skämt å sido, det är extremt jobbigt när de inte är helt hundra och man inte riktigt vet varför. :(
 
Sv: Svullna halsmandlar?

Eller hur :D

Ja, faktiskt.. Nu har hon ju fått köra på ändå, och jag tror att hon får fortsätta såhär över jul, beroende på vad provsvaren säger så klart. Får hålla extra koll på tempen bara.

Vi har ju sett fram emot att äntligen kunna jaktträna med någon form av regelbundenhet några veckor över jullovet :p Det har redan skjutits älg för en av hennes kullsystrar, och en annan drev gris så det bara rungade häromhelgen.
 
Sv: Svullna halsmandlar?

Nu ringde veterinären om första blodprovet, och det var inget revolutionerande där men - hon hade dåligt med vita blodkroppar och blodplättar, vilket kan tyda på anaplasma.
Ipod hade ju anaplasma i somras, så smittan finns ju uppenbarligen i området.

Vi testade ju för både anaplasma och borrelia idag, så vi får väl se vad som dyker upp i provresultaten nästa vecka.
 
Sv: Svullna halsmandlar?

Det vore ju bra om det var det på sätt och vis och kunna behandla och sedan hoppas att allt är okej!

Det är svårt det där med hur mycket man ska låta dem jaga första året... Vi hann inte släppa mer än någon gång pga allt strul men vi har trots det en riktigt bra jakthund! ;) Och peppar peppar verkar han inte bry sig om älgarna i år, vi vill ju ha honom enbart till hare, rådjur, hjort och gris, men det är ju svårt att styra helt. ;)
 
Sv: Svullna halsmandlar?

Ja, just nu hoppas jag nästan att det är anaplasma, så att vi kan sätta in en ordentlig behandling och bli av med skiten :)

Ja, det är ju det.. Jag bryr mig egentligen inte så mycket om om hon driver eller inte nu när hon är så ung, men jag ser gärna att hon får så många timmar i skogen hon bara kan. Jag tror man har mycket igen till nästa år om hon får rejäl skogsvana redan nu :)

Viltintresset har hon ju, och hon har ett skapligt sök på runt 150 meter just nu, större efter viltkontakt. Hon har ju drivit hare några gånger, så att hon skallar vet jag ju också..
Det är lätt att jämföra henne med Ipod också, som vi ju släppte ganska lite första året eftersom han hade ett sådant enormt viltintresse. Men han var ju väldigt tidig med allt, tog ju S-tecknet redan första jaktsäsongen..


Ja, jag tvivlar inte på att det kommer så småningom ändå, men..
Ni har ju ändå haft en giltig anledning att inte släppa så tidigt, det känns det inte som att jag har, haha. Jag bor bara på fel ställe just nu :p
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 574
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 288
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 175
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 577

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Dagens naturupplevelse
  • Kyltäcke/ kylfilt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp