Svullnad orsakad av sadelgjorden

Bullet

Trådstartare
Hej! Hoppas att ni kan hjälpa mig. Efter att ha vart ute på en två timmars ridtur kommer vi tillbaka till stallet, då upptäcker jag att min häst har fått en svullnad på vänster sida under sadelgjorden. Sadelgjorden jag har är med resår och jag spände den ett hål lösare än vad jag brukar. Svullnaden är rätt hård och han reagerar bara ytterst lite när jag klämmer på den.

Kan det vara att gjorden varit för stram så att den har strypt blodcirkulationen? Eller vad tror ni? Vi har vart ute på längre turer men då har inte detta inträffat och sadelgjorden har vart hårdare åtspänd :confused: Givetvis har han inte haft något smuts som kan ha orsakat skav, då jag borstade av honom noggrant före ridturen.

Vad kan jag göra för att minska svullnaden? Den uppkom torsdag kväll och var kvar idag (lördag), något mindre men fortfarande oroväckande stor. Bilderna är från i torsdags precis efter att jag tagit av sadeln.

Tacksam för svar!

033.jpg

034.jpg

Sv: Svullnad orsakad av sadelgjorden

Vilken typ av gjord har du?
Det ser ut att vara mitt under.
Du får dra gjorden lite mindre.

Jag har ridit med fel gjord på sistone- en för lång, men sadeln har suttit kvar ändå o då har jag ändå suttit av o upp igen ett par ggr.

Då svullnaden är hård gissar jag på något bett av något slag, kanske precis innan ridturen:confused:, eller under turen:confused::confused:, hade svullnaden varit "vattnig" eller "skvimpig" då hade jag gissat på ett kärl som brustit av någon anledning o det blivit ett ödem, men nu verkar det för hårt för det.

Gjorden sitter riktigt bra och om jag drar åt den mindre blir sadeln garanterat lös. Kanske ska jag sätta på ett fårskinnsludd? Vet inte om det skulle hjälpa så mycket?

Då svullnaden är hård gissar jag på något bett av något slag, kanske precis innan ridturen:confused:, eller under turen:confused::confused:, hade svullnaden varit "vattnig" eller "skvimpig" då hade jag gissat på ett kärl som brustit av någon anledning o det blivit ett ödem, men nu verkar det för hårt för det.

Jag har funderat på ifall det kan vara att han har fått ett bett av någon insekt som sen har det fått tryck på sig av sadelgjorden under ridturen. Hur ska jag isf minska svullnaden? Japp, du har rätt, den är hård och inte vattnig eller skvimpig :)

Liknande trådar

Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även... 2
Svar
28
· Visningar
14 560
Senast: Summerwind
·
Hästvård alacken har endera rullat fast i boxen natten mot idag, eller iaf legat ner och sparkat på väggen och grävt djupa hål i bädden. Inga... 2
Svar
31
· Visningar
3 815

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka