Bullet
Trådstartare
Hej! Hoppas att ni kan hjälpa mig. Efter att ha vart ute på en två timmars ridtur kommer vi tillbaka till stallet, då upptäcker jag att min häst har fått en svullnad på vänster sida under sadelgjorden. Sadelgjorden jag har är med resår och jag spände den ett hål lösare än vad jag brukar. Svullnaden är rätt hård och han reagerar bara ytterst lite när jag klämmer på den.
Kan det vara att gjorden varit för stram så att den har strypt blodcirkulationen? Eller vad tror ni? Vi har vart ute på längre turer men då har inte detta inträffat och sadelgjorden har vart hårdare åtspänd
Givetvis har han inte haft något smuts som kan ha orsakat skav, då jag borstade av honom noggrant före ridturen.
Vad kan jag göra för att minska svullnaden? Den uppkom torsdag kväll och var kvar idag (lördag), något mindre men fortfarande oroväckande stor. Bilderna är från i torsdags precis efter att jag tagit av sadeln.
Tacksam för svar!
Kan det vara att gjorden varit för stram så att den har strypt blodcirkulationen? Eller vad tror ni? Vi har vart ute på längre turer men då har inte detta inträffat och sadelgjorden har vart hårdare åtspänd
Vad kan jag göra för att minska svullnaden? Den uppkom torsdag kväll och var kvar idag (lördag), något mindre men fortfarande oroväckande stor. Bilderna är från i torsdags precis efter att jag tagit av sadeln.
Tacksam för svar!