Svullnad på ben

Rabbit

Trådstartare
Min häst kom in för 1v sedan med en liten svullnad på skenbenet och lite värme.
Inte halt men kunde ev se liten markering i trav på volt (är superdålig på att se sådant)
Efter ett par dagars vila blev det bättre, såg mer fin ut i trav på volt, värmen försvann men svullnaden är fortfarande kvar nu efter 1v. Se bild hur det ser ut. Man får palpera osv utan att hästen reagerar, det är inte hårt, men inte heller mjukt som en galla.

Hur hade ni gjort?
Ska till vet om några veckor med annat men fram tills dess?
 

Bifogade filer

  • 0BF09FAC-F3B1-4E81-B1C5-9F7D41F3AB06.jpeg
    0BF09FAC-F3B1-4E81-B1C5-9F7D41F3AB06.jpeg
    270,5 KB · Visningar: 114
Om hästen har en svullnad med värme, som den var eller kanske t o m fortfarande är, halt av så hade jag absolut inte motionerat den på något vis innan veterinär tittat på den. Speciellt om du, som du skriver, är dålig på att se hältor. Låt veterinär titta på den tidigare än om några veckor, är mitt råd. :)
 
Min häst kom in för 1v sedan med en liten svullnad på skenbenet och lite värme.
Inte halt men kunde ev se liten markering i trav på volt (är superdålig på att se sådant)
Efter ett par dagars vila blev det bättre, såg mer fin ut i trav på volt, värmen försvann men svullnaden är fortfarande kvar nu efter 1v. Se bild hur det ser ut. Man får palpera osv utan att hästen reagerar, det är inte hårt, men inte heller mjukt som en galla.

Hur hade ni gjort?
Ska till vet om några veckor med annat men fram tills dess?

Markerar hästen är den halt, sen handlar det bara om vilken grad hälta den har. Eftersom du själv skriver du inte är så bra på att se hälta och svullnaden är kvar tycker jag du ska låta din veterinär kolla på det så snart som möjligt. Du vill ju inte motionera en halt häst och kanske råka förvärra något om det skulle vara ngt.:)
 

Liknande trådar

Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
744
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 167
Senast: Lutten
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 280
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
902
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp