svullnad vid navel p.g.a. insektsbett?

tipex

Trådstartare
I förmiddags när jag fodrade hästarna i hagen upptäckte jag blodstänk på 1-åringens bakben. Började kolla benen men det var inga sår där bara torkat blod.
Kollade uppåt och fick se att naveln bak mot juvren var svullet och det fanns en massa små sår med skorpor runt om! En del sår blödde ännu lite, hon tyckte det var riktigt obehagligt när jag skulle känna på det.

Har inte en aning om vad som hänt men det ser ut som insektsbett eftersom de är så små. Är orolig över svullnaden ser ut som hon fått ett litet mini skap!
Har tvättat med jodopaxblandning, inte alls poppis sved nog en del!

Hade även lite feber ikväll ca: 0,7 grader....tänkte avakta till imorron och se om svullnad och temp gått ner om inte får jag ringa vet.!

Ena valacken hade oxå liknande skorpor på sitt skap ikväll när jag kollade honom men ingen svullnad eller feber....medans min andra valack inte har nåt alls!
Fattar ingenting, tycker det verkar konstigt att det är så koncentrerat till ett ställe och även på samma ställe på valacken om det är insekter!

Vad kan det vara för bett, är det bett alls eller nåt helt annat?

Om det nu är samma skorpor/sår på dem båda så verkar det ju som om lillan fått en allergiskreaktion eller att det blivit infekterat! Dock är det inte grisigt eller gojsit där...
Hästarna har gått ute på natten nu två nätter tänkte om hon lagt sig i nån pissmyrestack eller nåt....famlar!

Nån som har en aning om vad det kan vara och hur jag bör sköta det? Nån som varit med om ngt liknande?

/Jenny :crazy:
 
har insekterna vaknat kan det mycket väl vara en första allergisk reaktion. Mygg och sådant är ju lite väl livskraftiga i början.
Det är otroligt svårt att avgöra på bilderna.
Mitt tips är att desinfektera, som du gjort, samt att smörja med typ helosan
helosansalva är ju både desinfecterande, skyddande och mjukgörande. :love:

går det inte över skulle jag också ringa vet. om inte annat så för att få veta vad det är!
 
När jag kollade mina pållar i gårkväll hade dom likadant som dina. Jag tvättade av dem och smörjde med helosan och sprayade flugmedel runt om. Idag på morgonen hade svullnaden gått ner litegrand på vallacken och han var inte varm. Så jag hoppas att det bara var en allergiskreaktion.
 
Mitt sto har precis samma sak och är också svullen. Jag tvättade med jodopax ( använde i och för sig inte helosan) och dagen efter var det helt borta, fastän hon stått i hagen hela den dagen också. Vet inte om myggen (eller vilket djur det nu är) tyckte att joden luktade äckligt eller nåt. Vad man nog bör göra är att hålla det rent och fräscht. Mer än så kan man nog inte göra, tyvärr. Men jag tror absolut inte att det är något farligt.
 
Fullständigt normal reaktion på insektsbett, att dom är värre på en häst kan bero på resistens hos några men också på att en del hästar är "godare" än andra.

Tvätta o smörj inte överdrivet om ni inte ser tecken till infektion, helosan kan tvärtom hålla sår öppet (och det är snaskens för fästingar)om man upprepar insmörjning, den salvan är till för "mjukgörande" av större sårskorpor.

Ös på med flugmedel, det ska inte överdoseras naturligtvis men jag brukar kludda på lite extra i svansen så sprids doften automatisk lite extra, även på ovansidan av pannluggen.
Det har inträffat att knott varit så giftiga att det tagit kål på både hästar o kor, nu i början på våren är det känsligast.

Om en häst verkar slö o får feber är det nog ide att ta in den då flugfäna är som värst. Släpp ut sent på kvällen o ta in tidigt på morgonen.
 
Det är under natten som min lilla fick sitt! Hade inget på kvällen innan....jag pillar alltid bort "smutsen" mellan juvren vid kvällsfodringen. Detta var vid halv tio på kvällen! Så vad det än är kom det under natten eller på tidig morgon...

Min skrutta var absolut inte slö fasten hon hade feber, hon var pigg och busig som bara den! Glufsade friskt i sig maten med!
Men det kan ju kanske vara som med människo barn vad vet jag, de tycks ju alltid kunna hålla igång oavsett hur sjuka de är!

/jenny
 
Ja mitt råd om att ta in tidigt på morgonen är nog lite extremt för krypen vaknar i gryningen och vem går ut vid 4 för å ta in en häst... inte jag.
Verkar inte pållan allmänpåverkad så tål hon nog betten men febern var säkert en allergireaktion.
Flugmedel är nog det enda. Jag smetade faktiskt in min nsv med tjock lera i underredet då jag var ute i hagen o pratade och hittade två ton knott på henne, hade jag hämtat sprayburken hade hon inte varit samrbetsvillig och jag hade inte tid att ta in henne.
 
Nej det var ju inte det.....men de har låtit henne va i nättras. Ingen svullnad eller feber idag! :)
Förhoppningsvis blir det inge mer nu, har varit och köpt vitlöksolja och flugmedel till henne.

/jenny
 

Liknande trådar

Hästvård Min stackars pålle fick i lördags en stor (ca 5 cm i diameter och 1,5 cm tjock) bula högst upp på låret på ena bakbenets insida...
Svar
6
· Visningar
1 401
Senast: Låtta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp