• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare nettysen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 121
N

nettysen

Min häst har fått en svullnad fram mellan hals och bog. Där bröstbenet börjar. Stor som handen med ett litet ärtformat sår. Kommer kanske från skav av nattäcket men det känns mer som en "lårkaka" Kanske har fått en spark? Jag vet inte hur hon har fått den alltså men hon har rejält ont. Prövade ringa vet för råd men fick inget svar. Tvättade rent det lilla såret med jod och kylde med vatten för området är väldigt varmt. Får väl avvakta tills imorgon när massören kommer. Han kanske har råd att ge. Men har nån vart med om att hästen fått en svullnad av täcket? Ok att ett täcke kan skava på bog el irritera manke pga av fel storlek men i det här fallet skulle spännet fram stasat fram svullnaden.. Jag fattar inget:confused:

Sv: Svullnad

min pålle fick en tryckskada på ryggen fram vid manken för många år sedan av en väldigt mjuk och elastisk lös täckesgjord. han hade haft på sig täcket och gjorden i kanske 5-6 tim. noterade då en svullnad stor som 2 5-kronor och tog av täcket direkt. den försvann ganska fort (på ett dygn) men när vinterpälsen sedan kom så fick han en "vit fläck" där trycket varit.

Sv: Svullnad

min kille fick också något liknande. hade ett litet sår på vä sida av bogen som var 1 cm långt och 0,5 cm brett. inte djupt eller så.
men det visade sig att det var en böld som bildas p.g.a.bakterier. Gick jätte fort drygt 6 timmar från att såret blevtill.
annars kan det vara en mjukdelskada (lårkaka)
Är hon halt?

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 034
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 389
Senast: Sirap
·
Hästvård Nu behöver jag lite råd från er på buke. Vad tror ni om detta? En morgon när jag kom hem från jobbet och skulle släppa ut hästarna...
Svar
4
· Visningar
2 095
Senast: Lindsen
·
Hästvård Jag har ett föl som är ca.3 mån gammal. De går normalt ute på lösdrift dygnet runt. den 18e september hittade vi fölet halt i hagen och...
Svar
11
· Visningar
1 170
Senast: älgen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Tapeter tapeter tapeter
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur