Svullnader / bulor?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Kryptonit
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 822
K

Kryptonit

Min pålle har fått bulor längs bakbenen och en hyfsad stor på insidan av bakbenet. Och en del andra små bulor på halsen och magen.
Någon som har ngn tanke vad detta skulle kunna vara? :bow:

Han har ingen feber och han äter som vanligt, verkar inte heller hängig.

Sv: Svullnader / bulor?

Myggorna spec är ju ganska stora nu och kan nog ge bulor om man har en överkänslig häst...den stora bulan på bak kan ju vara så att den träffat ett blodkärl precis
de andra bulorna bak kan ju vara en lymfamgatisk reaktion på bulorna....typ :D

Så länge hästens allmäntillstånd inte är påverkat behöver du säkert inte vara orolig

Sv: Svullnader / bulor?

Min ponny får ngt liknande ganska ofta. Första gången jag såg det ringde jag till uppfödarna och frågade men de hade aldrig sett att hon hade haft det innan. Konstigt!! Jag tror att det är proteinknölar dvs reaktion på protein. De blir stora som en stenkula (som barn har pch leker med ung) hårda och det tar lång tid innan de försvinner. hon känner inte av dem. Det går att lägga sadel, sadelgjord på dem. Jag lägger fårskinn mellan sadeln och har sadelgjordstunnel (eller vad det heter). I vintras fick hon fång (har nog inte ngt samband) men jag har dragit ner mkt på maten så nu har hon inte så många sådana knutor,

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 027
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 205
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
843
Senast: WildWilma
·
R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 666
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka