Sv: Svullnader på ryggen - satsa på bomlöst eller inte?
Uppdaterar min tråd för intresseklubben.
Jag hade en Freeform på öppet köp. Jag tyckte om sitsen på sadeln, men hästen gillade den inte. Den gled fram och klämde på bogbladen, särskilt i nedförsbackar, trots att jag meckade med järnet. Han ville inte trampa under sig och gå med ryggverksamhet med sadeln och blev snubblig bak. Alltså blir det ingen Freeform och inte heller Barefoot. Sannolikt inte Torsion heller.
Stallkompisarna med Barefoot London, som jag skrev om tidigare i tråden, har sålt sin sadel och köpt en vanlig dressyrsadel istället. Deras häst gillade inte Barefooten trots försök att anpassa padning m m.
Jag har haft den modifierade versionen av Masterbacks (fd Tack On Back) MB dressyr på prov. Hästen verkade gilla sadeln med Grandeurpad under. Utan paden blev det ingen som helst mankfrihet. Jag trivdes inte med sadeln så det blir inte en sådan heller.
Efter det har jag provridit några dressyrsadlar. En Albion Style som hästen gick bra med och inte fick några knölar av på de få ridturer jag gjorde. Tyvärr var sätet fel för mig. Alltså fick den åka tillbaka.
Igår provred jag en dressyrsadel, Finesse Spalding. Låg jättebra i stallet, men åkte fram en liten gnutta vid ridning, kanske pga kusens sommarmage. Glad häst ändå och jag tyckte om sadeln. Yes! Vi har en vinnare!? Nä, knölar på ryggen.
Provade min "gamla" dressyrsadel Lemetex Galant igen. Den skulle egentligen säljas för jag inte var riktigt nöjd med den. Nu låg den plötsligt OK på hästen igen i stallet. Åkte inte fram. Glad häst. Perfekt avtryck efter ridning. Och... Knölar på ryggen!
Jag blir galen! Va
ska jag göra?
Chansa på att westernsadel kan funka? Köpa en McLellan-sadel? Prova en Trekker eller Startrekk? Prova igenom resten av världens engelska bomsadlar? Det räcker liksom inte att rida 10 min på sadelprovning för att knölfenomenet ska uppstå. Det blir inte varje ridtur heller. Jag fattar ingenting!
Någon som har en knölbenägen häst? Vad fungerar för er och inte?
Snart börjar jag med körning istället.